یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
فضای مجازی

حوزه/ امام جمعه موقت پیرانشهر گفت: امروزه فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای به عنوان سارقان زمان و فرصت ها، به شدت رفتار نسل جوان و نوجوان را تغییر داده اند.

ماموستا عمر مطیع‌خانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، باتاکید بر ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در جامعه اظهارداشت: خانواده هایی که ادعای ولایت و پیروی از حضرات معصومین(ع) را دارند باید سیره علمی و علمی آنان را نصب العین خود قرار دهند و از فرامین و آموزه های الهی، منحرف نشوند، پیامدهای مواجهه مخاطبان ایرانی با برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای، دغدغه‌های بسیاری را برای جامعه کار‌شناسی ایجاد کرده است.

وی افزود: امروز غرب به جهت سست کردن ایمان جوانان برنامه های ضدفرهنگی و تکنولوژی ها را با ظرفیت های بسیار قوی منکرات روانه این کشور کرده که اگر از ظرفیت مثبت آن بهره نبریم ، بدون تردید در دام فساد و انحرافات اخلاقی دشمن افتاده ایم.

وی تصریح کرد: از آنجا که تکنولوژی و تولیدات روز آن برای آسایش و آرامش نسل بشر طراحی شده اند به نظر می‌رسد برای استفاده از آن نیز نیاز به نظام‌مند‌کردن این ابزارها ضروری است؛ چراکه ظهور فناوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، به نوبۀ خود می‌تواند چالش بزرگ نظام‌های سیاسی در عرصة سیاستگزاری ملی را هم  فراهم کند‌.

ماموستا مطیع خانی افزود: اولین سنگری که در این مسیر مورد هدف قرار می‌گیرد هویت کاربر است، افراد به مرور متوجه می‌شوند که در حوزه تصمیم‌ گیری‌های خود نیز اساساً شاخص‌های تصمیم ‌گیری‌ شان با رویکردی مجازی بررسی می‌شود و در تصمیم‌گیری‌ها عناصر مجازی را بر حقیقی ترجیح می‌دهد.

امام جمعه موقت پیرانشهر با اشاره به این که پیشرفت های فضای مجازی هر چه توانا و اعجاب ‌برانگیز باشد، از انتقال معنویت عاجز است، افزود: این  قالب برای محتواهای دیگری غیر از مطالب معنوی و فرهنگی طراحی‌شده، البته بنا به سطوح سنی مخاطبین عواقب دیگری مانند تأثیر منفی بر روند تحصیلی، از دست دادن قدرت تمرکز، خرد و اندیشه  و حتی اعتیاد را نیز به دنبال دارد، چراکه مثلا سریال‌های اعتیادآوری در ماهواره است که حتی برای کهن‌ سالان و میان سالان نیز مخرب است.

وی بیان داشت: آسیب‌های پیش روی کاربران  فضای مجازی به محیط ‌های امن فرهنگ کشورها یعنی خانواده‌ ها نیز رسوخ کرده و در یک رصد ضمنی در محصولات این محیط‌ها به موارد مختلفی می‌ رسیم که همگی آسیب زا هستند.

ماموستا مطیع خانی افزود: انسان باید برای رسیدن به مرحله قرب الی الله، تقوای شکم و پرهیز از لقمه حرام را جدّی بگیرد و نسبت به تقوای اعضا و جوارح بدن بسیار دقیق عمل کند و بهترین کلید برای سعادت و خوشبختی انسان در دنیا و آخرت مساله نماز است بطوریکه اگر بتوانیم از این فریضه الهی به خوبی بهره ببریم بدون تردید در مسیر هدایت و بندگی قرار خواهیم گرفت.

وی با تاکید به اینکه والدین باید بتوانند درخصوص محاسن و عیوب رسانه‌ها، راهنمای خوب و موثری برای فرزندانشان باشند، افزود: باید در این زمینه، مطالعه و مشاوره کرده‌، اطلاعات و مهارت‌های خود را افزایش دهند و به روز کنند، تا توصیه‌های آنان برای فرزندان قابل قبول و پذیرش و دارای دقت و اعتبار باشد؛ همچنین باید در نظر داشت اینترنت، خود به خود چیز بدی نیست، مهم نحوه استفاده از آن است.

امام جمعه موقت پیرانشهر خاطر نشان کرد: انسان ها را باید به  تقوا دعوت کرد، تقوایی که بر مال، جان، نگاه افراد شامل می شود و برای اینکه استفاده از رسانه ها به عنوان یک عادت مضر در نیاید، محیط زندگی خود و فرزندتان را متنوع کنید و سعی کنید مهارت‌های اساسی زندگی در عصر انفجار اطلاعات  همچون انتخاب‌گری، خلاقیت، انتقادگری، و مدیریت زمان را به فرزندان خود بیاموزید تا بدون آگاهی و هدف، در امواج اطلاعات و تصاویر، ماهواره و اینترنت ، غوطه‌ ور غرق نشوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha