پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
استاد رشاد

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فقر اخلای حاکم بر جامعه،گفت: حوزه باید در کنار فقه، کلام و اصول، علم اخلاق را نیز به عنوان یک رشته مستقل دایر کرده و مجتهد اخلاقی تربیت کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد، امروز در همایش فلسفه اخلاق، در حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با بیان این که دین اسلام بر ۴ رکن معرفتی و شناختی "عقاید"، "علم"، "آموزه های بایسته ای که ثواب و عقاب بر آنها مترتب است" و "اخلاقیات" استوار است، به جایگاه اخلاق در اسلام اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن خطاب به پیامبراکرم(ص) می فرماید« وَ إِنَّک لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ/ توای پیامبر دارای اخلاق بزرگی هستی(سوره قلم/ آیه 4»، این امر نشان دهنده اهمیت و جایگاه اخلاق در دین اسلام است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، متهم شدن مسلمانان به بی اخلاقی و بد اخلاقی را نتیجه دوری از اخلاق نبوی دانست و ابراز داشت: مسلمانان در حالی به بی اخلاقی و بد اخلاقی متهم می شوند که اخلاق یکی از ارکان دین اسلام و معجزه دوم پیامبر(ص) بعد از قرآن است.

*ابراز تاسف از فقر اخلاقی

وی با تاکید بر این که در زمینه اخلاق اسلامی بسیار فقیر هستیم، تصریح کرد: سرمایه و مباحث معرفتی به جای مانده از سلف صالح عمیق است، اما به آن حد که درخور اهمیت و شأن اخلاق باشد، نبوده است، تعداد کتب اخلاقی ما در قیاس با سایر حوزه های معرفتی قابل ارائه نیست و ما هیچ تلاشی در فهم گزاره های اخلاقی نکرده ایم، به همین دلیلی رفتارهایی که با اخلاق نبوی و علوی قابل توجیه نیست، در جامعه وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این که اگر مشکل اخلاق در جامعه را حل نکنیم، انقلاب اسلامی به اهداف عالی خود نمی رسد، افزود: وضع اخلاقی نامطلوبی بر جامعه و دانشگاه ها احاطه یافته و باید همان گونه که فقه جواهری از سوی حوزه ها ارائه شده، اخلاق جواهری نیز ارائه و کرسی های مربوط به آن فعال شوند تا اخلاق اسلامی در جامعه ساری و جاری شود.

* ضرورت راه اندازی و توسعه کرسی های درس اخلاق

رئیس شورای حوزه علمیه با طرح سئوالی مبنی بر این که چند فیلسوف اخلاق در دانشگاه ها و حوزه ها داریم؟، گفت: راه اندازی و توسعه کرسی های درس اخلاق در حوزه ها و دانشگاه ها از اهم واجبات است.

استاد رشاد با تاکید بر ضرورت راه اندازی مراکز تخصصی اخلاق، یادآور شد: در زمینه فلسفه اخلاق و بالاتر از آن ر فقه الاخلاق کاری نکرده ایم، لذا حوزه باید در کنار فقه، کلام و اصول، علم اخلاق را نیز به عنوان یک رشته مستقل دایر کرده و مجتهد اخلاقی تربیت کند.

*علما و روحانیون مسئول اند

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به رسالت خطیر علما و روحانیون در زمینه توسعه اخلاق اسلامی در جامعه اشاره کرد و افزود: مردم دنباله روی علمای فقهی، کلامی، علمی و فکری جامعه خویش هستند و باید بپذیریم که در مقوله ترویج و نهادینه سازی اخلاق اسلامی در جامعه مقصریم.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha