دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام مجید حبیبیان - اقتصاددان

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تلاش در زمینه ایجاد فضای رقابت واقعی را لازمه تولید ملی با کیفیت و ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی توصیف کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مجید حبیبیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» اظهار داشت: در شرایط رکود اقتصادی کشور نیاز به تقویت واحدهای تولیدی به منظور ارتقای کیفی تولیدات ملی در جهت ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی از جمله بایسته هایی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان این که تقویت تقاضا می­ تواند به عنوان موتور محرکه اقتصاد در شرایط فعلی باشد، افزود: البته باید دقت شود که در بخش تولید نیز ظرفیت لازم برای پاسخ به افزایش تقاضا وجود داشته باشد و گرنه افزایش سطح عمومی قیمت­ها یا همان تورم، نتیجه محتوم چنین سیاستی خواهد بود.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم همچنین ادامه داد: وجود یا ایجاد شرایط و زمینه ­های لازم برای تأثیر معنی­ دار سیاست موردنظر نکته اساسی دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که اگر طرح مذکور به شکل درستی اجرا نشود، نه تنها به اهداف نایل نخواهد شد، بلکه ممکن است باعث تشدید رکود نیز شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که با توجه به رکود فعلی و نیاز واحدهای تولیدی داخلی به حمایت های لازم، دولتمردان چگونه می­ توانند به رفع مشکلات آن­ها و رونق تولید ملی کمک کنند، ابراز داشت: دوران نوزادی صنایع باید مدت معینی داشته باشد؛ در واقع همان­ گونه که طولانی شدن این دوره برای انسان و سایر موجودات منشأ مشکلات عدیده ­ای است، حمایت مستمر و بی­ قید و شرط از صنایع داخلی هیج توجیه عقلی و عُقلایی ندارد.

وی اضافه کرد: از سویی در شرایط فعلی، مشکل اساسی اقتصاد ایران، واسطه ­گری غیرمولد و در واقع سفته ­بازی غیرمفید است که در برخی موارد به مافیا از آن یاد می ­شود.

حجت الاسلام و المسلمین حبیبیان بیان داشت: دو سیاست هم­زمان می­ تواند به رونق تولید ملی کمک کند؛ نخست حمایت محدود به لحاظ زمانی و قطع آن پس از پایان دوره حمایت و دیگری، تلاش برای حذف یا تحدید واسطه ­های غیرمولد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha