یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام حسن زاده امام جمعه موقت اهواز

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌زاده گفت: امام(ره) می‌فرمودند "نمایندگان مثل مدرس باشند"، یعنی وامدار گروه‌ها، اشخاص و جریانات نباشند و خود را فقط در مقابل خداوند و مردمی که آن‌ها را انتخاب کرده‌اند، پاسخگو بدانند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، پیرامون ملاک‌های انتخاب اصلح، اظهار داشت: حضور حداکثری و مشارکت کامل مردم و راه پیدا کردن انسان‌های اصلح و شایسته‌تر، دو موضوع موردنظر امام راحل و مقام معظم رهبری در انتخابات است.

*حریت و آزدگی

وی بابیان اینکه بخشی از ملاک‌ها در انتخاب اصلح به صفات شخصی افراد مربوط می‌شود، ادامه داد: حریت و آزادگی صفت اصلی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و همان‌گونه که امام(ره) می‌فرمودند "نمایندگان مثل مدرس باشند"، یعنی طمع و نه ترسی نداشته باشند و خود را فقط در مقابل خداوند متعال و مردمی که آن‌ها را انتخاب کرده‌اند، پاسخگو بدانند و وامدار گروه‌ها، اشخاص و جریانات نباشند.

*سلامت نفسانی و تخصص و کارآمدی

امام‌جمعه موقت اهواز با تأکید بر اهمیت سلامت نفسانی کاندیداها، گفت: در بعد اجتماعی نیز باید افرادی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی اقدام کنند که برای حضور در کمیسیون‌های مجلس واقعاً کارشناس و متخصص باشند و بتوانند وظیفۀ نمایندگی که قانون‌گذاری و نظارت بر قانون است را به‌خوبی انجام دهند.

*به دنبال منافع شخصی نباشند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌زاده، با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید دلسوز مردم باشند، افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند نباید نمایندگان در دوره چهارساله نمایندگی به دنبال منافع شخصی باشند.

وی در ادامه به اهمیت مجلس خبرگان رهبری نیز اشاره کرد و ابراز داشت: از آنجا که مجلس خبرگان مهم‌ترین مجلس است، لذا سلامت نفسانی نمایندگان آن، اهمیت بالایی دارد، افرادی باید در این مجلس حاضر شوند که تشخیصی در حد رهبری و زعامت و ولایت‌فقیه داشته باشند؛ ولی‌فقیه را تشخیص دهند و از عهده نظارت بر رهبری و آنچه وظیفۀ ذاتی مجلس خبرگان است را به‌خوبی برآیند.

امام‌جمعه موقت اهواز  ادامه داد: نمایندگان مجلس خبرگان باید نسبت به مسائل کشور نظیر آنچه مقام معظم رهبری به‌درستی بحث نفوذ را مطرح کردند، موضع داشته باشند، یعنی نه ‌تنها در مقابل آن بایستند، بلکه هجوم به دشمنان در صحنه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی داشته باشند.

*پاسخگو بودن و وظیفه شناسی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن زاده با تصریح بر این که در مجلس خبرگان و هم در مجلس شورای اسلامی باید نمایندگانی شجاع، حر و آزاده حضور داشته باشند، اضافه کرد: نمایندگان ملت باید افرادی باشند که در مقابل خداوند متعال پاسخگو باشند و بتوانند از عهده مسئولیتی که مردم با رأی خود بر دوششان گذاشته‌اند، برآیند.

*راه شناخت اصلح

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به راه‌های شناخت اصلح اشاره داشت و عنوان کرد: زمانی که شخص سوابق و وضعیت فعلی نامزد انتخاباتی را می‌داند یا مثلاً کسانی از نامزدها در حوزه انتخابیه با مردم در ارتباط بوده و شناخته‌شده هستند، مردم خود تشخیص داده و رأی می‌دهند، اما زمانی که فرد نتواند تشخیص دهد به فهرست‌ها مراجعه می‌کند.

وی افزود: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند لیست برای زمانی است که شخص شناخت نداشته باشد، لذا اگر شخصی از کاندیداها شناخت کافی داشته باشد، نمی‌تواند به فهرست‌ها تکیه کند که در این صورت خلاف وظیفه‌اش عمل کرده است.

امام‌جمعه موقت اهواز بابیان اینکه امام(ره) فرمودند اگر همه یک‌چیز گفتند و خودتان شخص دیگری در نظرتان بود، باید به تشخیص خود عمل کنید، اظهار داشت: اگر کسی شناخت نداشت آن زمان می‌تواند به لیست‌ها اعتماد کند، لذا ملاک در درجه اول تشخیص خود فرد است.

*چه لیست هایی قابل اعتمادند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌زاده در پایان گفت: فهرست‌هایی قابل اعتماد هستند که از سوی افرادی بصیر به مسائل اجتماع و انقلاب داده شود، افراد و گروه‌هایی که لیست می‌دهند سوابق خوبی داشته و دلسوز انقلاب و مردم باشند، کسانی که مورد طمع دشمن نباشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha