پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ |۲۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 30, 2024
مرتضی سرهنگی

نویسنده مطرح ادبیات دفاع مقدس گفت: روحانیون در خاطره نگاری خود به ویژه در امور تبلیغی می توانند با بهره گیری از تکنیک قصه های قرآنی بر جذابیت مطالب خود در نزد مخاطب بیفزایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، مرتضی سرهنگی ، شب گذشته طی سخنانی در کارگاه خاطره نگاری ویژه نخستین جشنواره خاطره نگاری اشراق که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با تاکید بر لزوم آموزش و بهادادن به استعدادهای نسل جوان حوزه در زمینه خاطره نگاری اظهار داشت: بنده این آمادگی دارم که ارتباط بیشتری داشته و روند کارگاهی را در طول سال ادامه دهیم.

وی افزود: به طور خاص در خاطره نویسی و خاطره نگاری باید ملزم باشیم که تعلیق نیز داشته باشیم و این برای مخاطب جذاب است؛ گاهی ایده های خوبی مطرح می شود که با پرداخت هنرمندانه می توان جذابیت های مناسبی هم به آن بخشید.

مدیر دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری ابراز داشت: خلاقیت بهترین تکنیکی است که می تواند خاطره نگاری را جذاب کند و شما باید توجه داشته باشید که مجموع خاطرات مثل یک باغ است که ما یک جعبه میوه و بعد یک بشقاب میوه را از آن چیده و جلوی مهمان می گذاریم و بنابر این زیبا چیدن و با سلیقه بودن در این امر بسیار موثر است.

وی افزود: امروز ادبیات و قصه پردازی یکی از ابزارهای مهم انتقال پیام دین است، کما این که داستان های قرآنی شاهکارهای بسیار والایی در این زمینه به شمار می رود

این نویسنده شاخص حوزه دفاع مقدس و ادبیات پایداری اضافه کرد: وقتی پیراهن یوسف از سوی زلیخا از پشت پاره می شود قرآن برای بیان قصه و زیبایی یوسف(ع) از تکنیک استفاده می کند و می گوید زن ها دست خود را بریدند تا مخاطبان کلام وحی از خیال خود استفاده کرده و هر کسی یک جوردرباره زیبایی حضرت یوسف(ع) تفسیر کند.

وی با بیان این که باید از تکنیک های قصه گویی قرآنی در خاطره نگاری استفاده شود، گفت: یک معنای خاطره این است که آنچه اتفاق افتاده است بیان شود چرا که هیچ چیز عجیب تر از واقعیت نیست

سرهنگی تاکید کرد: ما انسان هستیم و در نوشتن اختیارات زیادی داریم اما باید مطالب و خاطرات طوری نوشته شود که نگویند دروغ است چرا اگر این احساس در نزد مخاطب شکل گیرد که این مطلب دروغ است، دیگر کارمان تمام است و لذا نباید به اعتماد مخاطب لطمه زد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha