یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
خانم معین الاسلام

حوزه/ مسئول موسسه علمی و فرهنگی زنان منتظر ، تعمیق باورهای دینی را الزام و بایسته مهمی در راستای قانون گرایی هر چه بیشتر فرد و جامعه برشمرد.

مریم معین الاسلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که یکی از مهم ترین الزامات زندگی بشری قانون گرایی و قانون مداری است، ابراز داشت: در این که متاسفانه برخی از افراد جامعه ما قانون گریز هستند ، تردیدی نیست اما به اعتقاد من، ما هر چه قدر که بتوانیم اهمیت قانون و قانون مداری را از منظر دین و آموزه های دینی برای عموم مردم به خصوص آن ها که شاید یک مقدار نسبت به رعایت قانون بی تفاوت یا کم تفاوت هستند، جا بیندازیم، شاهد التزام و پایبندی بخش وسیع تری از جامعه به قانون خواهیم بود.

رعایت قانون باید با باورهای دینی ما گره بخورد

وی همچنین افزود: اهمیت ترویج و نهادینه سازی این مساله از آن روست که قاطبه مردم ما برخلاف آن چه عده ای به اشتباه یا غرض ورزانه می گویند، دین گریز نیستند و نسبت به مسایل دینی ، کم و بیش اعتقاد و باور دارند، بنابر این مساله رعایت قانون چنانچه با باورهای دینی ما گره بخورد ، التزام به آن در سطح جامعه بیشتر به چشم می آید.

معین الاسلام اضافه کرد: به هر حال باید توجه داشت که میزان علاقه و پایبندی مردم ما به دین نسبت به یک جامعه سکولار یا لامذهب خیلی تفاوت دارد و به لطف الهی مردم ما به خصوص نسل جوان نشان داده اند که با وجود برخی مشکلات و ابهام ها و شبهات، دین مدار هستند و لذا اگر مردم دیندار ما احساس کنند و برایشان این باور قطعی به وجود بیاید که عمل به قانون از منظر شرع مقدس اسلام الزام آور است، دیگر به دنبال قانون شکنی و یا فرار از قانون نمی روند.

سیره ائمه اطهار(ع) در رعایت قانون

وی همچنین با اشاره به این که قوانین جامعه اسلامی ما مبتنی بر عقلانیت بشر است و لذا حکم به این قانون، حکم به شرع نیز می باشد، گفت: اساساً در سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز ما شاهد قانون مداری و احترام به قانون الهی هستیم ، چنان که به عنوان مثال پیامبر (ص) عدم توجه به قانون الهی را باعث نزول عذاب خداوند می دانست و همگان را از این کار برحذر می داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اتفاقاً از نگاه اساتید تاریخ و تمدن، یکی از مهم ترین دلایل موفقیت پیامبر(ص) در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی، قانون پذیری ایشان می باشد.

تبیین ضرورت قانون گرایی برای آحاد جامعه

وی همچنین با تاکید بر این که حراست از حریم قانون و مجازات متجاوزان به حریم آن البته با رعایت عدل و انصاف و حق محوری، جایگاه مهمی در دین مبین اسلام دارد، بیان داشت: آنچه مهم است این که ما بتوانیم این مسایل و نیز احادیثی که در این رابطه وجود دارد را به خوبی برای مردم و به ویژه نسل جدید تبیین کنیم و بگوییم که هر چه را عقل تایید و امضا کند ، شرع نیز آن را محترم و الزام آور می شمرد.

از فرزندان خود شروع کنیم

وی خاطرنشان کرد: برای این که ما جامعه ای قانون گراتر داشته باشیم و همگان به کسانی که قانون را رعایت می کنند، احترام لازم را بگذارند، باید از فرزندان خود کار را شروع کنیم و در این میان، بی شک خانه و مدرسه دو کانون مهمی است که در قانون گرا نمودن بچه ها نقش کلیدی را ایفا می کنند.

نقش کلیدی والدین در تربیت فرزندان قانون گرا

مسئول موسسه زنان منتظر ادامه داد: در درجه اول، این والدین هستند که در خانه نقش کلیدی و سازنده ای در پی ریزی هویت مذهبی به فرزندان ایفا می کنند و همان طور که نسبت به خورد و خوراک و پوشاک آن ها حساس هستند باید نسبت به شرعیات و نیز قانون مند بودن بچه ها نظارت و حساسیت داشته باشند و با رفتار درست و حساب شده ، آن ها را طوری تربیت و پرورش دهند که در آینده به افرادی مفید و قانون مند در جامعه مبدل شوند.

وی افزود: طبعاً وقتی پدر و مادر خودشان اهل رعایت قانون باشند و در عمل این را نشان دهند، فرزندان آن ها نیز قانونگرا بار می آیند؛ چه آن که فرزند اگر ببیند که والدینش دغدغه عمل به قانون را دارند و زیرپا گذاشتن قانون، خط قرمز خانواده به شمار می رود، حاضر نیستند که قانون را زیرپا بگذارند، اما اگر ببیند که این طور نیست ، قطعاً تاثیرپذیر نیز نخواهد بود.

معلمان ؛ الگوهای رفتاری دانش آموزان

معین الاسلام یادآور شد: در مرتبه بعد نیز معلمان و مربیان قرار دارند که با گفتار خود سر کلاس و نیز رفتار خود به طور عملی می توانند مبلغان خوبی برای قانون و قانون گرایی باشند چرا که تجربه نشان داده دانش آموزان حتی گاهی بیشتر از پدر و مادرهای خود از معلمان تاثیر پذیرفته و اُلگوگیری می کنند.

از نقش محوری رسانه های جمعی غافل نشویم

وی در خاتمه سخنان خود گفت: گذشته از خانه و مدرسه نباید از نقش رسانه های جمعی به خصوص تلویزیون در گرایش داده فرزندان به قانون گرایی چشم پوشی کرد چرا که در حال حاضر بیش از 4 تا 5 ساعت از وقت آن ها را برنامه های تلویزیونی پُر می کند؛ در واقع تلویزیون به عنوان پر مخاطب ترین رسانه همگانی باید بخشی از برنامه های خود را به آموزش و افزایش سطح آگاهی افراد به خصوص کودکان و نوجوانان اختصاص دهد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha