دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام نورموسوی مرکز فقهی ائمه اطهار

حوزه/ نویسنده کتاب "فاطمه (س) در یک نگاه "به تبیین مهم ترین شاخصه ها و ویژگی های سبک زندگانی حضرت زهرا(س) پرداخت که عمل به آن ها بی شک ضامن سعادت فردی و اجتماعی همه ماست.

حجت الاسلام سید جواد نورموسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت  ایام فاطمیه، با بیان این که سبک زندگی حضرت فاطمه(س) از هر حیث و جهتی مایه الگو و سرمشق برای کسانی است که می خواهند در دنیا و آخرت رستگار و سعادتمند باشند، اظهار داشت: یکی از وجوه این سبک زندگی ناظر به مساله عبادات است؛ البته باید توجه داشت که عبادت در این جا تنها بپا داشتن رکوع، سجود، قیام، قنوت، نماز و روزه نیست، بلکه حقیقتی است ماورای اینها و در یک جمله نهایت تسلیم در برابر ذاتِ پاک خداوند و منتهای اوج تکامل انسان است که به خدای بزرگ نزدیک شده و تقرّب پیدا می‌کند.

الگویی تمام عیار در عبادت و بندگی

وی افزود: متأسفانه برخی به اشتباه فکر می کنند که عبادت و نماز و دعا بیشتر برای پیرمردها و پیرزن هاست و حال آن که حدود 14 قرن پیش، حضرت زهرا (س) با این که به سن 18 سالگی نرسیده بود، با عبادت بی نظیر خویش این درس را به همه دادند که اتفاقاً بهترین زمان برای ارتباط بیشتر با خداوند همین دوره جوانی است.

این محقق و پژوهشگر امور دینی گفت: حضرت فاطمه (س) چنان ذوب در عبادت و بندگی خدا می شدند که به تعبیر مرحوم شیخ صدوق (ره) در کتاب" امالی" به اندازه‌ای نماز می خواندند که پاهایشان وَرَم می کرد و با این حال هیچ گاه از عبادت و راز و نیاز و مناجات و دعا خسته نمی شدند.

زهد حقیقی در زندگانی نورانی ام ابیها(س)

وی همچنین با اشاره به زندگی زاهدانه و ساده زیستی ام ابیها(س) افزود: از نگاه آموزه های دینی ما زهد پایه اصلی تقوا و پاکی است، البته زهد به هیچ وجه به معنای ترک دنیا و استفاده نکردن از نعمت‌های الهی و جدایی از اجماع نیست، بلکه حقیقت زهد همان آزادگی و عدم اسارت در چنگال دنیا است که در این خصوص همه ائمه اطهار(ع) به ویژه حضرت فاطمه (س) در اوج قرار دارند.

تربیت بهترین فرزندان عالم در خانه محقر علی(ع) و فاطمه(س)

مسئول روابط عمومی و امور بین الملل موسسه فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که ساده زیستن در عین مناعت طبع و شکرگزاری از ویژگی های بارز زندگی حضرت فاطمه (س) است، خاطرنشان کرد: یک زن مسلمان در پرتو تعالیم قرآن و اهل بیت (ع) همواره زیّ سادگی و ساده زیستی را نصب العین خود قرار داده و تمام همت خود را برای تربیت فرزندان صالح و حرکت به سوی کمال قرار می دهد، چنان که حضرت زهرا(س) به گواه تاریخ این گونه بودند و در خانه محقر و زندگی بسیار ساده ایشان و مولا علی(ع) اولادی چون حضرت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و زینب کبری(س) و ام کلثوم(س) دیده به جهان گشودند و رشد یافتند.

وی افزود: بی شک زنی که فقط به دنبال تشریفات، دنیاگرایی و زندگی شاهانه و اشرافی و لباسهای آن چنانی باشد، چندان نمی تواند به اهداف والای زندگی پاک معنوی دست یابد و فرزندانی شایسته تربیت کند.

مهمان نوازی کریمانه؛ درسی از سبک زندگی فاطمی

مبلغ عرصه بین الملل همچنین با اشاره به این که یکی دیگر از توصیه های اکید دینی ما پذیرایی از مهمان به بهترین شکل ممکن است، گفت: مهمان نوازی که یکی از این اوصاف بزرگوارانه است، به شکلی زیبا و شایسته می توان در سیره حضرت زهرا (س) به نظاره نشست؛ نقل است که روزی امیرالمومنین(ع) مهمانی را به همراه خود به منزل آورد و از همسر بزرگوارش حضرت زهرا (س) پرسید: «آیا غذایی در منزل داریم که این مهمان گرسنه را سیر کنیم؟» حضرت (س) با کمال بزرگواری فرمود: « در خانه ما فقط به اندازه خوراک یک دختر بچه است؛ امّا امشب ایثار کرده و این مقدار غذا را به مهمان می بخشیم».

همدلی و همراهی با همسر در همه لحظات زندگی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از جمله ویژگی های ممتاز یک بانوی مسلمان، همراهی و همدلی با شوهر در همه لحظات زندگی اعم از خوشی ها و ناخوشی ها و سختی هاست، اظهار داشت: امام باقر (ع) می فرمایند: "روزی حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) برای همدلی بیشتر در نظام خانواده به خدمت پیامبر اکرم(ص) رسیدند تا رهنمودی از ایشان بگیرند. رسول الله(ص) در تقسیم کاری ، دخترش فاطمه زهرا(س) را به کارهای درون خانه توصیه کرد و کارهای بیرون را به علی (ع) محول کرد. بعد از این رهنمود شایسته، حضرت زهرا ع(س) با خوشحالی اظهار داشت: جز خداوند متعال کسی نمی داند که از این تقسیم کار چقدر خوشحال شدم؛ زیرا رسول خدا مرا از انجام کارهایی که مربوط به مردان است، بازداشت."

حجت الاسلام  نورموسوی همچنین ادامه داد: صدیقه کبری(س) چنان به همسر گرامی خود علاقه مند بود و با آن حضرت همدلی داشت که بعد از وقایع تلخ ماجرای سقیفه و فدک که دل حضرت را شکستند و به خانه اش حمله کردند، آن گاه که امیرالمومنین(ع) وارد منزل شد و فرمود: آن دو نفر برای عیادت تو آمده اند، حضرت زهرا(س) در کمال تواضع و مهربانی فرمود: یا علی خانه خانه توست و من همسر تو هستم؛ هرآنچه می خواهی انجام بده.

راز و رمز توفیق در همسرداری با نگاه به سیره حضرت زهرا(س)

وی با بیان این که ما باید ساده زیستی، گذشت و ایثار، به فکر همنوع بودن، همسرداری و تربیت فرزند را از حضرت فاطمه (س) بیاموزیم و در زندگی عملی خود ایشان را مقتدای خود بدانیم، گفت: از امتیازات یک بانوی مسلمان توفیق او در امر همسرداری است، چه آن که اگر در میان زن و شوهر، یکی از آنان فداکاری و عفو و گذشت بیشتری داشته باشد، مطمئنا کار به مشاجره و نزاع خانوادگی منجر نخواهد شد.

این نویسنده کتب دینی افزود: از این رو کم توقع بودن، گلایه نکردن و صبر و استقامت در سختی های زندگی توسط زنان با ایمان می تواند کمک شایانی به استحکام ارکان خانواده بکند که در این باره فرازی از زندگی و سخن حضرت زهرا (س) راهکار جالبی برای همسران شایسته می باشد.

حکایتی جالب و درس آموز

وی ادامه داد: در یکی از روزهای پر مشقت، غذا در منزل امام علی (ع) و حضرت زهرا (ع)کمیاب شده بود. امام از همسرش پرسید: فاطمه جان! غذایی داری که مقداری تناول کنیم؟ فاطمه (س)پاسخ داد: سوگند به آن خدایی که مقام و عظمت تو را بالا برد! سه روز است که غذای کافی در منزل نداریم و مقدار اندکی هم که داشتیم به شما بخشیدم و خودم رنج گرسنگی را تحمل کردم. امام علی علیه السلام فرمود: چرا به من کار اطلاع ندادی که زهرای مرضیه(س) در پاسخ فرمود: "رسول خدا (ص) مرا نهی فرموده است که از تو چیزی بخواهم و به من سفارش کرده که: از پسر عمویت چیزی درخواست نکن! اگر خودش چیزی آورد، بپذیر وگرنه خودت درخواست نکن"

بهترین الگوی عفاف و حجاب در کل عالم

این محقق و پژوهشگر حوزوی در خاتمه با تاکید بر این که تلاش در مسیر حفظ و تقویت عفت و حیا در جامعه به خصوص در میان بانوان یکی از درس های ماندگار حضرت فاطمه (س) برای جامعه شیعی ماست، بیان داشت: روزی مردی نابینا برای ورود به منزل امام علی(ع) اجازه خواست. حضرت زهرا (س) با ورود وی به پشت پرده رفت و حجاب خود را کامل کرد. رسول خدا (ص) که در آنجا حضور داشت، پرسید: «دخترم! او که نابیناست و تو را نمی بیند، چرا پشت پرده رفتی و حجاب خود را کامل کردی؟» حضرت فاطمه (س) پاسخ داد: « اگر او مرا نمی بیند، من او را می بینم و او بوی زن نامحرم را حس می کند.» که همان جا پیامبر (ص) با خوشحالی فرمود: « گواهی می دهم که تو پاره تن منی».

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha