یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
کد خبر: 374743
۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
فصلنامه تاریخ اسلام

حوزه/ شصت و چهارمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام به همت دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم منتشر و در دسترس محققان و علاقه ممندان به تاریخ اسلام قرار گرفته است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، در این شماره از فصلنامه مقالاتی تحت عنوان "بررسی تحلیلی تاریخ‌نگاری روایی امامیه تا نیمه قرن پنجم هجری" نوشته  روح الله توحیدی نیا و نعمت الله صفری فروشانی ؛ " بررسی انتقادی دیدگاه خاورشناسان درباره سیره حکومتی امام حسن مجتبی(ع)" نوشته  محمد رضا احمدی ندوشن و محمد حسن زمانی؛ "بررسی انتقادی نگرش‌های اسلام‌پژوهان درباره چرایی برافتادن دولت اموی" نوشته  سیدامیر میرهلی؛ به رشته تحریر درآمده است .

" سنیان و شیعیان بخارا؛ از نزاع تا همگرایی" نوشته  سیف الله ملاجان و سید ناصر موسوی؛ " بررسی تاریخی زمینه‌ها و چگونگی شکل‌گیری مبانی فکری شلمغانیه"، نوشته  عبدالرفیع رحیمی و صباح خسروی زاده، همچنین مقاله " بررسی روند اسلام‌پذیری خاندان جغتای در ماوراءالنهر" نوشته احمد فضلی نژاد و فرشاد مهرجویی، در آخر مقاله " کشمکش‌های سیاسی در اندلس و نقش آن در معاهدات نظامی مرینیان با آراگون"  نوشته  سید حسن مهدی خانی سروجهانی ازدیگر مقالاتی است که دراین شماره از فصلنامه به آن پرداخته شده است .  

در مقاله " بررسی انتقادی دیدگاه خاورشناسان درباره سیره حکومتی امام حسن مجتبی(ع)" نوشته  محمد رضا احمدی ندوشن و محمد حسن زمانی ، نویسندگان آورده اند که شاید بیشترین نقدها و شبهه‌افکنی‌های خاورشناسان درباره امامان شیعه: متوجه امام حسن مجتبی(ع) باشد. رویدادهای پر تنش دوران کوتاه خلافت امام(ع) که به صلح با معاویه انجامید و نیز حوادث پس از صلح، زمینه‌ساز بروز پرسش‌هایی فراوان در بین خاورشناسان شده است. پاسخ خاورشناسان به این پرسش‌ها در دو دسته کلی قابل تقسیم‌بندی است؛ دسته‌ای زبان به نقد امام(ع) گشوده‌اند و گروهی نیز با نگاهی واقع‌گرایانه به ارزیابی شرایط اجتماعی آن روزگار و رفتار سیاسی امام پرداخته و موضع سیاسی ایشان را منطقی دانسته‌اند.

 این مقاله پس از گزارش دیدگاه مثبت و منفی خاورشناسان، با استناد به منابع تاریخی و حدیثی، به نقد دیدگاه منفی آنان پرداخته است.

علاقمندان برای دسترسی به مقالات این شماره از فصلنامه به آدرس وب سایت دانشگاه باقرالعلوم به نشانی  http://www.bou.ac.ir رجوع نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha