شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
برنامه نویسی رایانه ای برای زبان شناسان

حوزه/ به همت پژوهشکده فناوری اطلاعات و علوم اسلامی وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ثبت نام دوره «برنامه‌‌نویسی رایانه‌‌ای برای زبان‌‌شناسان» آغاز می شود.

معاون مرکز نور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: امروزه رایانه‌ها نقش برجسته‌ای در پژوهش‌های حوزۀ زبان‌شناسی دارند و انجام بسیاری از بررسی‌های زبان‌شناختی بدون بکارگیری رایانه عملاً غیرممکن است، لذا آشنایی با یک زبان برنامه‌نویسی رایانه‌ای به زبان‌شناسان کمک می‌کند تا انواع پردازش‌ها و تحلیل‌ها را بر روی داده‌های زبانی انجام دهند.

دکتر مهدی بهنیافر هدف از برگزاری دورۀ مقدماتی «برنامه‌نویسی رایانه‌ای برای زبان‌شناسان» را ایجاد فرصتی دانست برای آنکه محققان حوزۀ زبان‌شناسی، آموزش زبان، ترجمه و سایر رشته‌های مرتبط، با مبانی برنامه‌نویسی آشنا شوند، به نحوی که بتوانند از یک زبان برنامه‌نویسی مشخص برای تحلیل انواع داده‌های زبانی استفاده کنند.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی ادامه داد: زبان برنامه‌نویسی ارائه‌ شده در این دوره، زبان پایتون (Python) است و یادگیری این زبان برنامه‌نویسی با توجه به مزایایی چون سادگی و کاربردی بودن برای افرادی که می‌خواهند برای اولین بار با برنامه‌نویسی رایانه‌ای آشنا شوند توصیه می‌شود.

وی بیان داشت: این دوره به صورت کارگاهی برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در حین یادگیری مباحث در کلاس، تمرینات هدف‌مندی را با استفاده از رایانه انجام خواهند داد، در انتخاب تمرینات و تکالیف تلاش می‌شود که از نمونه‌های واقعی مسائلی که زبان‌شناسان با آن‌ها سر و کار دارند استفاده شود.

وی اظهارداشت: شرکت‌کنندگان علاوه بر آشنایی با مبانی برنامه‌نویسی به زبان پایتون، با نحوۀ تولید و استفاده از داده‌های زبانی و برخی مفاهیم اساسی موجود در زبان‌شناسی پیکره‌ای و زبان‌شناسی رایانه‌ای و ابزارهای مرتبط آشنا می‌شوند.

بهنیافر گفت: «علاقه‌مندان به شرکت در این دوره باید با کاربری عمومی رایانه آشنایی داشته باشند، اما نیازی به هیچ دانش قبلی در زمینهٔ برنامه‌نویسی وجود ندارد»، « ظرفیت کلاس محدود است، لذا اولویت با افرادی خواهد بود که زودتر ثبت نام کنند»، « شرکت‌کنندگان در این دوره باید در تمامی جلسات لپ‌تاپ به همراه داشته باشند»، « ارائهٔ کارت دانشجویی و طلبگی معتبر برای شرکت‌کنندگانی که از تخفیف استفاده می‌کنند الزامی است»، « گواهینامۀ شرکت در دورۀ «برنامه‌نویسی رایانه‌ای برای زبان‌شناسان» در پایان دوره برای شرکت‌کنندگانی که با موفقیت دوره را گذرانده باشند صادر خواهد شد».

لازم به ذکر است، ثبت نام دورهٔ بهار «برنامه‌‌نویسی رایانه‌‌ای برای زبان‌‌شناسان» که توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات و علوم اسلامی وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار می‌شود از صبح روز شنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ آغاز خواهد شد.

این گزارش می افزاید: دوره مذکور از ۹ اردیبشهت‌ ۱۳۹۵، طی ۷ جلسه ۳ ساعته در در ساختمان معاونت تهران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) واقع در تهران، خیابان کارگر شمالی، خیابان شهید مظفری‌خواه، بن‌بست چهره‌گشا، پلاک ۱ برگزار خواهد شد علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۰-۸۸۳۳۳۲۷۶-۰۲۱ (داخلی ۱۰۱) تماس گرفته و یا به نشانی اینترنتی http://islamit.ir/fa/p4linguists مراجعه کنند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha