سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
نقد کتاب

حوزه/ نشست علمی « نقد و بررسی کتاب فقه الانتخاب » از سوی انجمن علمی مدیریت اسلامی حوزه و با حضور اساتید و فضلای حوزه علمیه قم در سالن همایش های دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، نشست علمی نقد و بررسی کتاب «فقه الانتخاب» یا « فقه اراده (2)» به همت انجمن علمی مدیریت اسلامی حوزه با حضور مؤلف اثر حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصمصام‌الدین قوامی رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اراک به عنوان نقاد اثر عصر امروز با دبیری حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی آقا پیروز برگزار شد.

دبیر نشست در سخنانی اظهارداشت: این اثر ارزشمند کار مشترک بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه می باشد که به قلم شیوا حجت الاسلام والمسلمین قوامی به رشته تحریر در آمده است.

حجت الاسلام پیروز با بیان اینکه نگاه به جایگاه مدیریت اسلامی در این برهه از زمان حائز اهمیت می باشد، افزود: بدون تردید با نقادی عالمانه بستر مناسبی برای رشد و نمّو سایر منشورات مدیریتی در حوزه اسلام خواهیم بود.

وی با اشاره به کتاب مورد نقد گفت: این کتاب، جلد دوم فقه الاداره، با عنوان «فقه الاداره ۲ یا فقه الانتخاب»، تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین سید صمصمام‌الدین قوامی است که از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و بنیاد فقهی مدیریت اسلامی منتشر شده است.

دبیر نشست افزود: این کتاب در سال ۱۳۸۷ برای جمعی از طلاب علاقه‌مند به درس‌های مدیریتی در بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، تدریس گردیده و سپس در قالب طرح تحقیقی برای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بعد از ارزیابی توسط آیت‌الله دُرّی نجف‌آبادی، به صورت کتاب در زمستان ۱۳۹۴ چاپ شده است.

حجت الاسلام پیروز ادامه داد: این کتاب در پنج بخش و هر بخش دارای چند فصل می باشد که عبارتند از؛ « بخش اول : کلیات شامل؛ فصل اول: روش شناسی؛ فصل دوم: مباحث اکادمیک انتخاب و گزینش»، « بخش دوم: واژه‌شناسی شامل؛ فصل اول: الفاظ بهسازی فصل دوم: الفاظ به‌گزینی فصل سوم: الفاظ بکارگیری فصل چهارم: واژگان گزینش»، «بخش سوم: بهسازی شامل؛ مقدمه فصل اول: آغاز طفولیت (حتی پیش از آن) فصل دوم: استعداد سنجی فصل سوم: آزمون‌های مکرر و هدفمند فصل چهارم: امتنان و حمایت دائمی فصل پنجم: محبوب‌سازی روشمند جمع‌بندی اصطناع»، « بخش چهارم: به‌گزینی شامل؛ مقدمه فصل اول: گزینش اصلح فصل دوم: حکم شرع در گزینش اصلح فصل سوم: سؤال و جواب» و در نهایت « بخش پنجم: نظریه و نظام مقدمه شامل؛ فصل اول: نظرات فصل دوم: نظریه فصل سوم: نظامات خاتمه منابع و مآخذ» .

لازم به ذکر است در این نشست علمی که به مدت 120 دقیقه به طول انجامید مولف و ناقد اثر به ایراد سخن پرداختند و در پایان نشست به سوالات حاضرین پاسخ گفتند.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha