یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عزادای حضرت زینب در کربلا

حوزه/ بين الحرمين از حرم حضرت ابوالفضل(ع) تا حرم مطهر امام حسين (ع) در شب وفات حضرت زينب (ع) پذيراي هزاران عزادار و دوستدار اهل بيت(ع) بود كه سياه پوش و بر سر و سينه زنان، اشك ماتم ريختند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از پایگاه حج، همزمان با شب شهادت عقیله بنی هاشم، دسته جات عزاداري با پرچم هاي سرخ و سبز در صف هاي طولاني از ورودي حرم حضرت ابوالفضل (عليه السلام) وارد بين الحرمين مي شدند و با اشعاري در غم زنيب كبري (س) به طرف حرم سيدالشهدا تابوت نمادين اين بانوي بزرگ اسلام را حمل كردند و سينه زنان و زنجير زنان يا زينب زينب (سلام الله عليها) سرداند.
جوانان با به گردش در آوردن پرچم هاي سرخ و سبز در پيشاپيش دستجات عزاداري غم جانسوزي را از وفات بانوي دو عالم، نماد صبر و شكيبايي، اوج گذشت وفا مهرباني، به نمايش گذاشتند.
زائران در بين الحرمين نيز به دور دستجات عزاداري حلقه زده بودند با چشمهاي اشك بار با نوحه سرايي مداحان همراهي كردند و در غم زينب كبري (سلام الله عليها) گريه كردند.
سالخوردگان زن و مرد نيز كه توان همراهي عزاداران را نداشتن در گوشه اي با چشمان خود عاشقان و دلباختگان اهل بيت را همراهي كردند و زير لب زينب زينب سر مي داند و آهسته، آهسته گريستند.
پانزدهمين روز از ماه رجب سال 62 هجري مصادف است با سالروز وفات اسوه صبر و شكيبايي حضرت زينب كبري (س)، بانويي كه از وجود او بود كه صبر معنا و مفهوم پيدا كرد و واژه صبر در مقابل نام حضرت زانو ‌زند.
حضرت زينب كبري عليها السلام در روز پنجم جمادي‌الاولي سال پنجم يا ششم هجري قمري در شهر مدينه منوّره متولّد گرديده و جهان را به قدوم خويش مزين فرمودند.
نام مبارك آن بزرگوار زينب، و كنيه گراميشان ام الحسن و ام كلثوم و القاب آن حضرت عبارتند از صدّيقة الصغري، عصمة الصغري، ولية اللّه العظمي، ناموس الكبري، شريكة الحسين عليهالسّلام و عالمه غير معلّمه، فاضله، كامله و ...
چندي از تولد اين بانوي بزرگوار نگذشته بود كه در خواب رويايي غمناك مي‌بينند، زينب كبري(س) مسير پرحادثه و دردناكي را كه در پيش دارد در همان زمان كودكي در آينه رويا مي‌نگرد و آن را براي جدش پيامبر اكرم بازگو مي‌كند و پيامبر خدا حوادثي را كه در انتظار اوست تعبير مي‌كند تا او كه دست پرورده علي و بزرگ شده دامان زهراست، خود را براي رويارويي با اين حوادث مهيا سازد.
از امام سجاد عليه السلام نقل شده است: «عمه‌ام زينب در مسير اسارت از كوفه به شام هم فرايض و هم نوافل خود را به جاي مي‌آورد و غفلت نداشت. فقط در يكي از منازل به خاطر شدت ضعف و گرسنگي، نشسته نماز خواند كه بعد معلوم شد، سه روز است غذا ميل نكرده، زيرا به هر اسير شبانه روز يك گرده نان مي‌دادند و عمه‌ام سهميه خود را بيشتر اوقات به بچه‌ها مي‌داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha