شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
تصاویر/ دومین همایش اخلاق حوزه (نکوداشت آیت الله العظمی بهجت ) در اصفهان

حوزه/ رئیس بنیاد فرهنگی هاد، گفت: قداست حوزه بدون توازن در هندسه اخلاق حفظ نمی شود، لذا برای رسیدن به تعادل مورد نیاز و ایجاد انگیزه در بین طلاب باید در بین بخش های نظری و اخلاقی توازن ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین جعفر ناصری، امروز در دومین همایش سالیانه  "اخلاق حوزه های علمیه" نکوداشت آیت الله العظمی بهجت(ره)، در اصفهان با تاکید بر ضرورت حفظ توازن بین بخش نظری و محتوایی علوم در مدارس علمیه، اظهارداشت: حفظ ساختار صحیح تدریس درحوزه های علمیه نیازمند برقراری این تعادل است و می بایست برای این مهم اهمیت خاصی قائل شویم.

وی با اشاره به این که بخش محتوایی، رخنه در ساختار شخصیتی انسان دارد و نمی شود از آن غافل شد، نشاط حوزه ها را در گرو توجه به محتوای آموزه های حوزوی دانست و افزود: مدیران حوزه به عنوان کسانی که خود روزی در محضر عالمان عالی قدر پرورش یافته اند، امروز به سادگی می توانند کمبود محتوا را درک کنند و زمانی این خلاء جبران می شود؛ آنچه از بزرگان حوزه به ما نصیحت شده، حفظ قداست حوزه است و این مهم بدون به وجود آوردن توازن در هندسه اخلاق، رخ نخواهد داد؛ لذا برای رسیدن به تعادل مورد نیاز و ایجاد انگیزه در بین طلاب می بایست توازن بین بخش های نظری و اخلاقی به وجود آید.

رئیس بنیاد فرهنگی هاد با اشاره به رشد اهمیت طلبگی در سال های اخیر، افزود: توجه مدیران کشور به خصوص مقام معظم رهبری به مسأله رشد حوزه ها و امر محتوایی، باعث شده فضای خوبی برای رشد طلبه ها به وجود آید، اما باید برای شکل گیری فضای محتوایی هزینه و تلاش کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری تصریح کرد: همان گونه که می توان با علم پزشکی به مطالعه بیماری ها و راه های درمان پرداخت و سپس فرهنگ سازی برای افزایش بهداشت انجام داد، ما نیز باید در زمینه اخلاق و تهذیب به شناسایی آسیب ها و ارائه راه حل های علمی بپردازیم و سپس فرهنگ سازی مناسب در این زمینه را انجام دهیم.

وی با تاکید بر به روزسازی کتب اخلاقی، گفت: امروز نه تنها کتب اخلاقی مورد نیاز در دسترس نیست و کامل نشده است، بلکه کتاب های پیشین نیز نیاز به روز رسانی دارند، این بروز رسانی در زمینه طبقه بندی و بومی سازی نیز احساس می شود.

رئیس بنیاد فرهنگی هاد تصریح کرد: امروزه با توجه به حضور مقام معظم رهبری در رأس کشور به عنوان فردی که به مسأله محتوایی اهمیت ویژه می دهد، فرصت بسیار مناسبی برای محتواسازی و توجه به ایجاد توازن در حوزه ها به وجود آمده، البته برای شناسایی دردها و راه درمان باید کار تحقیقاتی انجام شود.

این استاد حوزه ادامه داد: امروز غربی ها و اروپایی ها معارف ما را سرقت می کنند و آب رنگ داده و با زیبا سازی آن، بار دیگر به جوانان  تحویل می دهند و ما از این عرفان های کاذب غافلیم و نمی دانیم چه بر سرمان می آید، لذا برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید محقق حوزوی تربیت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری در پایانبا تاکید بر این که امروز ما در قبال طلاب مسئولیم، ابراز داشت: خانواده هایی که فرزندان خود که تنها سرمایه و مهترین دارایی شان است را به حوزه می فرستند از ما انتظار دارند. این استعدادها و ظرفیت ها برگردن ما دِین ایجاد می کنند و  نباید از این مهم غافل بمانیم، بلکه با جذب نیروهای با استعداد و طراحی هندسه مناسب آموزشی و اخلاقی می توان راه صحیح را در پیش گرفت.

313/38

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha