یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام میرکتولی

حوزه/ دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم حرکت در مسیر رشد و تعالی اخلاقی بشر را مهم ترین راز بعثت نبوی عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی میرکتولی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک عید مبعث ابراز داشت: از منظر قرآن کریم وقتی به سیمای حضرت رسول (ص) پرداخته می شود ایشان را با تعابیر والایی چون خُلق عظیم و اخلاق حسنه توصیف می کند و حال آن که آنچه عموماً ما از زندگانی پیامبر اکرم(ص) می شناسیم ناظر به نگاه تاریخی است.

وی با تاکید بر لزوم رجوع به کلام وحی برای شناخت عظمت و مقام رفیع پیامبر (ص) گفت: بالاترین پیام زندگی سراسر پربرکت خاتم الانبیا(ص) تاکید بر اصل اخلاق نیکو، مهربانی و دوستی و سلامتی و به دور ریختن کثافت های اخلاقی است چه آن که اگر این رذایل را از خود دور کنیم آن موقع است که می توانیم معطر به فضایل شویم.

عضو هیئت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: در واقع پیام مهم مبعث نگاه به رویکرد اخلاقی و اجتماعی بشریت است به این که پیامبر (ص) به ما فرمود که حسد ، دروغ، کبر ، بدبینی و سوء ظن ، نفاق و دورنگی و غیره پلیدی و پلشتی و از رذایل است و باید از آن ها برحذر بود تا بتوان به سعادت حقیقی نائل آمد.

وی ادامه داد: از سویی باید توجه داشت که تعالیم اخلاقی پیامبر (ص) فراتر از همه پیام های اخلاقی بود که در آن زمان در میان مذاهب و فرقه ها و عرفان ها وجود داشت و اساساً حرف هایی که پیامبر بیان کرده و ارمغان های نیکویی که ایشان به بشریت ارایه داده بودند در هیچ مکتب و دین دیگری این گونه وجود نداشته است.

این استاد حوزه بیان داشت: پیامبر اعظم (ص) تمام وجودش جاذبه و رحمت الهی بود و علما و روحانیون که وارثان انبیاء و شخص نبی اکرم (ص) هستند نیز باید بتوانند این رسالت عظیم را به سهم و توان خود بر دوش کشیده و قبل از هر چیز خود را به اخلاق و رفتار نبوی نزدیک و نزدیک تر سازند.

وی  گفت: از این منظر بعثت پیامبر(ص) تجلی نور و رحمت برای همه بشریت است و مبعث عید بزرگی برای همه انسان ها از هر دین و آیینی به شمار می رود چه آن که حضرت رسول(ص) خود رحمت برای همه عالمیان هستند و ما باید بیش از پیش در شناختن مقام و عظمت ایشان و در وهله بعد شناساندن آن به مردم جهان بکوشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha