شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شبکه های اجتماعی

حوزه/ کرسی آزاداندیشی با موضوع «شبکه­ های اجتماعی؛ فرصت­ها و تهدیدها؟» در مدرسه علمیه حضرت نرجس (س) ساری برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مازندران، خانم حکیمه اکبری کارشناس حوزوی به عنوان ارائه­ کننده بحث گفت: حضور افراد در شبکه ­های اجتماعی، مشارکت اجتماعی آن­ها را افزایش می­دهد و هرچه پیوند این شبکه ­ها بیشتر باشد تعاملات آن بیشتر خواهد شد و این امکان را فراهم می­ کند برای تبلیغ و ارزش­های اخلاقی و دینی از مرزهای جغرافیایی یک کشور عبور کرده و با فرهنگ­ های مختلف مرتبط گردد.

وی با اشاره به سرعت بالای انتشار اخبار در فضای مجازی افزود: برخلاف ابزارهای خبررسانی درگذشته که یک طرفه بودند، این شبکه امکان گفتگوی دوسویه یا چندسویه را فراهم می­کند و تبادل نظر به سهولت در آن انجام می­پذیرد .

اکبری تصریح کرد: با بسترسازی و فرهنگ­سازی مناسب می­توان استفاده از فضای مجازی را متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی ساخته تا با استفاده بهینه در جهت تبلیغ مبانی و فرهنگ اسلامی، در سطح جهانی از آن بهره گرفت.

در ادامه آتنا نبوی طلبه مدرسه به عنوان منتقد بحث گفت: به دلیل جذاب و فریبنده بودن دنیای مجازی امکان شکاف میان دنیای واقعی با دنیای مجازی وجود دارد و برای کاربر بازگشت به دنیای واقعی ترسناک می­گردد که در نتیجه آن اعتیاد به این شبکه ­ها و کم تحرکی افراد را به دنبال دارد.

وی همچنین افزود: در این شبکه­ها مرزهای زندگی خصوصی افراد تغییر یافته و به راحتی دراختیار و در دسترس همگان قرار می گیرد و فضای مجازی روابط چهره به چهره اجتماعی را کاهش می­دهد و افراد خود را به هر صورت می­توانند معرفی کنند و هویت واقعی خود را پنهان نمایند.

نبوی با اشاره به اینکه برخی از نرم افزارهای ساخته ­شده امکان جاسوسی داشته تصریح کرد: این برنامه­ ها مهمترین ابزار اتلاف­ کننده وقت هستند و همین مسئله موجب تغییر در سبک زندگی افراد در همه زمینه­ها می­گردد.

در جمع­بندی بحث،  دکتر اعتصامی کارشناس رسانه به عنوان استاد داور بیان داشت: به فرموده مقام معظم رهبری که «دنیای امروز دنیای اتصال است و نمی­شود دور کشور حصار کشید» پس باید با شبکه­ های اجتماعی برخورد حکیمانه داشت که لازمه آن تعریف پیوستِ فرهنگی متناسب با فرهنگ کشور است تا از ظرفیت این فضا استفاده بهینه شود و هرگاه با شناخت ظرفیت­های علمی سراغ فضای مجازی رفته فرصت­های خوبی فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از نیروهای ارزشی در استفاده از این امکان در تردید هستند تصریح کرد: با تولید و ایجاد محتوای مناسب می­توان پیام انقلاب را به سایر نقاط جهان ارسال کرد.همانگونه که مقام معظم رهبری این کار را با ارسال نامه به جوانان جهان انجام داد.

اعتصامی گفت: تعداد کسانی که به ابزارهای هوشمند دسترسی دارند درحال افزایش بی­ سابقه­ ای است که می­توان با استفاده از این فضا تولید ثروت در سطح ملی کرد و از خروج سرمایه ­های کشور جلوگیری نمود.

وی در پایان به چهار قاعده بزرگ اسلامی اشاره کرد که اگر رعایت شود، فضای مجازی فقط فرصت می­باشد اول اینکه برای کرامت انسانی ارزش قائل شوند و دوم، استفاده از این فضا نباید منجر به ضرر خود و دیگران گردد و سوم، در پی گمراه کردن دیگران نباشند و چهارم اینکه در خطوط ابهام ­آمیز باید احتیاط لازم را در نظر داشت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha