شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ هم اندیشی فرصت ها و ظرفیت های علمی و فرهنگی پژوهشگاه ها و دانشگاه های قم و جهان عرب

حوزه/ رئیس پژوهشگاه تاریخ تونس بر لزوم توسعه علمی کشورهای اسلامی به ویژه در مسایل کاربردی و نگاه به توسعه ایران در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر فوزی محفوظ امروز در همایش فرصت ها علمی و فرهنگی دانشگاه ها و پژوهشگاه های قم و جهان عرب  که در دفتر تبلیغات  اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به ضرورت های توسعه علمی در جهان اسلام گفت: اسلام با دیرینه بسیار درخشان در زمینه علمی نباید شاهد مشکلات امروز باشد.

این استاد دانشگاه تونسی بیان کرد: امروزه در عرصه علمی در جهان اسلام شاهد چالش های مختلف هستیم که باید آنها را به خوبی بررسی و نقد کرد.

رئیس پژوهشگاه تاریخ تونس با بیان این مطلب که امروزه دانشگاه های کشور های اسلامی تحت تاثیر معلوماتی است که از سوی دانشگاه ها و مراکز علمی غربی بیان شده است، اظهارکرد: این مساله نباید بیش از این ادامه داشته باشد.

این تحلیلگر علوم اسلامی و انسانی بیان کرد: علوم اسلامی باید در دانشگاه های کشور اسلامی و توسط دانشمندان مسلمان مستند سازی شود و علوم صرفا نباید به مسایل عبادی منحصر شود.

رییس پژوهشگاه تاریخ تونس تصریح کرد: دانشمندان مسلمان باید با پایه های نظری دینی به مسایل و بحران ها و چالش های علمی روز بپردازند؛ باید دانشمندان مسلمان مبانی و نظر دین را در خصوص علومی چون جغرافی و شیمی و فیزیک و... بیان کنند.

فوزی بیان کرد: امروزه دانشمندان مسلمان باید به علوم ژنتیک و شبیه سازی توجه کنند و مبانی فقهی و دینی را در خصوص این دانش ها که امروزه مبتلابه جامعه است را احصا کنند.

وی گفت: باید وارد مقتصایات عصر خود شویم و طبق آن عمل کنیم؛ باید همه انسان ها چه مومن و چه غیر مومن، از نظر اسلام مورد مطالعه قرار گیرند و پاسخ هایی برای استفاده همه آنها ارایه دهیم و راه آورد قرآن برای بشریت را بیان بیان کنیم.

استاد دانشگاه تونس خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف والا باید با هم همکاری کنیم و می دانیم ایران اسلامی در این عرصه ها همیشه پیشتاز بوده است و باید از ایرانیان الگو بگیریم در زمینه بازشکافی علوم انسانی و اسلامی فعالیت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha