یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

عضو خبرگان رهبری گفت: از نظر قرآن باید با همه ارتباط داشته باشیم، البته نه این که هیچ تولیدی نداشته باشیم، لذا اول باید اقتصاد مقاوم و بعد با دنیا ارتباط هوشمندانه داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، امروز در نشست وحدت و تمدن نوین اسلامی، در تهران با بیان این که قرآن کریم بهترین منبع شناخت تمدن اسلامی است، گفت: تاکنون قرآن چندان مورد رجوع نبوده و گاهی مراجعاتی زودگذر، شتابزده و درمواردی هم سراسیمه به قرآن شده، اما جای یک مطالعه دقیق و عمیق گروهی در ارتباط با تمدن اسلامی خالی است.

وی با اشاره به کلید واژه‌های اصلی تمدن اسلامی در قرآن کریم، افزود: یکی از این کلید واژه‌ها واژه "قریه" است، قریه صرف محل اجتماع مدینه و شهر نیست، در قرآن از شمول و گستردگی بیشتری برخوردار است.

نماینده مردم استان لرستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: قریه در قرآن 59 مورد بکار رفته و شاهد این مساله هم کاربردهای معنایی و متنوع این واژه و حجم انبوه استعمال آن است.

وی درباره شاخصه‌های یک تمدن اسلامی گفت: نخستین مورد داشتن حکومتی سالم است. قرآن از فساد ناشی از ملوک و پادشاهان در ارتباط با قریه سخن گفته است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: جامعه‌ای که در آن فساد، تروریسم و خشونت حاکم است، امنیت و تمدن ندارد، همچنین جامعه دچار تفرقه‌گرایی نیز در مسیر ناامنی قرار دارد و یکی از این ناامنی‌ها نیز وجود اختلافات مذهبی و طائفه‌گرایی است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی درباره اهمیت ارتباطات تجاری با جهان نیز ابراز داشت: از نظر قرآن ما باید با همه ارتباط داشته باشیم، البته نه این که هیچ تولیدی نداشته باشیم، پس اول اقتصاد مقاوم، بعد ارتباط با جهان و این ارتباط باید هوشمند باشد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان به اهمیت رسانه در تمدن سازی اشاره کرد و افزود: رسانه بر اساس آیات قرآن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قریه‌ای که از اخبار خود و دیگران بی‌اطلاع باشد، فریب می‌خورد. امروز اوضاع چنان است که اگر جامعه اسلامی در یک بعد از این ابعاد عقب بماند بازتاب‌های سرسام‌آوری پیش رو است؛ بنابراین اخلاق، فرهنگ، سیاست و اجتماع همه در هم تنیده هستند و ما باید بر این اساس یک جامعه پویا بسازیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha