شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: باید از هر گونه سیاست و رفتاری که شرکت های تولیدی و یا صنعتی را در مسیر ورشکستگی و یا تعطیلی قرار می دهد، پرهیز شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار مهندس نصرالله بازوند، مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان قم با اشاره به تداخل مسائل جامعه و تأثیر و تأثر متقابل فی مابین آنها، خاطرنشان کرد: امروزه ثابت شده در فضای اقتصاد جامعه، چنانچه شرکت های تولیدی و صنعتی حضوری ضعیف، لرزان و ورشکسته داشته باشند، اقتصاد جامعه را به سمت ضعف و ناتوانی سوق می دهند.

وی ادامه داد: به بیان دیگر، رفتارهای منتهی به ضعف و تعطیلی واحدهای تولیدی، نه تنها به تضرر این واحدها منجر خواهد شد، بلکه فراتر از آن، سلامتی و پویایی اقتصاد را هدف قرار داده و آن را دچار آسیب جدی خواهد کرد.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه برای مقابله با این ضررها دو راه وجود دارد، اظهار داشت:  پرهیز از هرگونه سیاست گذاری، قانون گذاری و تصمیم سازی منتهی به قرار گرفتن شرکت های تولیدی و صنعتی در مسیر ورشکستگی و  تعطیلی و همچنین تدوین سیاست ها و قوانین برای کمک به شرکت هایی که در آستانه تعطیلی یا ورشکستگی قررا گرفته اند، بسیار مهم می باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: چنین رویکردی، پیش از آن که خدمت به این شرکت ها تلقی گردد، خدمت رسانی و توجه به جامعه و اقتصاد مردم می باشد.

*نظام بانکداری ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی را رویکرد اصلی خود قرار دهد

عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: نظام بانکداری ما نباید در ارائه تسهیلات به شرکت های تولیدی و یا صنعتی، رفتار سخت گیرانه، نگاه غیرتعاملی و سیاست این دست و آن دست کردن را در پیش گیرد؛ بلکه باید اعطای تسهیلات و ارائه خدمات به واحدهای تولیدی و صنعتی را رویکرد اصلی خود قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی همچنین با اشاره به رابطه جدی "نوع سیستم مالیاتی" و "وضعیت مثبت و منفی شرکت ها" گفت: سیستم مالیاتی نباید اصل را بر دریافت منظم و هرچه بیشتر مالیات به هر قیمت (و لو به قیمت تعطیلی و ورشکستگی شرکت های تولیدی و صنعتی) قرار دهد؛ بلکه در مالیات باید اصل را بر تنظیم و دریافت آن در چارچوب رعایت سرنوشت، حساسیت و وضعیت شرکت ها قرار داد.

وی با تاکید بر این که نظام مالیات باید اصل را بر دوام، پویایی و سرزندگی شرکت های تولیدی قرار دهد، گفت: چنین رویکردی در نهایت به سود خود نظام مالیاتی خواهد شد؛ زیرا در جامعه ای که صنعت و تولید قوی تر ظاهر شود، نظام مالیاتی آن جامعه بهتر، سرزنده تر و پرنشاط تر خواهد شد و چنانچه نظام مالیاتی این موضوع را رعایت نکند، به نوعی دچار خودزنی شده است.

مهندس نصرالله بازوند مدیر کل تعاون، کار و امور اجتماعی نیز در این دیدار تحلیل جامع ای از وضعیت صنعت، واحدهای تولیدی و اشتغال ارائه کرد و به عوامل اساسی و ریشه ای در تعطیلی برخی شرکت ها و واحدهای تولیدی پرداخت و گفت: ما به دنبال آن هستیم  واحدهای تعطیل شده را احیاء نماییم.

در این دیدار همچنین پیشنهاداتی برای همکاری و تعامل میان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و اداره کل تعاون، کار و امور اجتماعی مطرح و مقرر شد در ارتباط با تبدیل برخی پیشنهادات به قانون، تبادل نظر صورت گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha