شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
نشست علمی «دین، خانواده و تحولات اجتماعی؛ درنگی بر راهکارها و بایسته‌های تعامل شیعه _ کاتولیک

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد گفت: امروزه نظام سرمایه‌داری تمام مناسبات فرهنگی و اجتماعی جوامع را تحت شعاع خود قرار داده است. همچنین نظامات اقتصادی، نظریه‌های علمی، رسانه‌های نوظهور نظام بین‌الملل و جریان‌های فمینیستی جبهه واحدی در مقابل خانواده گشوده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین  محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده در نشست علمی «دین، خانواده و تحولات اجتماعی؛ درنگی بر راهکارها و بایسته‌های تعامل شیعه _ کاتولیک» که پیش از ظهر امروز با حضور «اسقف اعظم وینچنزو پالیا»، وزیر خانواده واتیکان در سالن اجتماعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، با اظهار امیدواری از برگزاری این نشست‌ها برای ایجاد ارتباط میان امت اسلامی و جامعه مؤمن مسیحیت به بیان و تشریح ارزش‌های خانواده در اسلام پرداخت.

وی گفت: در آموزهای دینی مسلمانان خانواده مهم‌ترین بنا و سازه اجتماعی معرفی شده و خداوند نگاه ویژه‌ای به خانواده و حفظ آن دارد. متأسفانه خانواده در سال‌های اخیر تحولات نامیمونی را تجربه کرده که برخی سبب شکستن شالوده آن شده است.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده عنوان کرد: امروزه با موضوعات نو پدیدی مواجه هستیم که در ظاهر همانند پدیده‌های سنتی بوده ولی مختصات جدیدی پیدا کرده است. برای نمونه تجرد زیستی که در کشورهای مختلف رواج پیدا کرد با تجردی که کلیسا به آن تشویق کرده، متفاوت است. تجرد کلیسایی تجردی است که روحانیان برای ارتباط با خدا انتخاب می‌کنند ولی تجردی که امروز رخ می‌دهد کاملا منشأ فردگرایی دارد.

وی، با بیان این‌که طلاق پدیده نو ظهوری است که امروز جوامع مختلف با آن درگیر شده‌اند، بیان کرد: طلاق ناشی از خواسته‌های فردگرایانه است و افراد حاضر به پذیرفتن وظیفه خود نیستند.

وی ادامه داد: امروزه خانواده در برابر پنج موج بنیان‌کَن، نسبت‌گرایی، برابری کارکردی زن و مرد، نبود نگاه ارزش‌گرایانه، نگاه دولت‌گرایانه و فردگرایی قرار گرفته است. نخستین مورد، نسبت‌گرایی اخلاقی است که اصول ثابت اخلاقی را در جوامع و حالات انکار می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد تصریح کرد: دومین موج درباره برابری نقش و کارکرد زن و مرد است که حیثیت خانواده را تهدید می کند. سومین مسئله، نظام تربیتی رسمی و غیر رسمی است که نگاه ارزش گرایانه به خانواده ندارد.

وی با اشاره به موج دولت‌گرایانه گفت: موج چهارم موج نگاه دولت‌گرایانه است که دولت‌ها خانواده را به حاشیه رانده و والدین را تحقیر می‌کنند و دولت، در نقش‌های مختلف، جایگزین والدین  می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده پنجمین موج از موج بنیان‌کن خانواده را فردگرایی دانست و گفت: در این موضوع خانواده تا زمان تحت شعاع قرار ندادن شادکامی فرد پذیرفته می‌شود.

وی یادآور شد: امروزه نظام سرمایه‌داری تمام مناسبات فرهنگی و اجتماعی جوامع را تحت شعاع خود قرار داده است. همچنین نظامات اقتصادی، نظریه‌های علمی، رسانه‌های نوظهور نظام بین‌الملل و جریان‌های فمینیستی جبهه واحدی در مقابل خانواده گشوده است. خانواده مورد نظر سازمان‌های بین‌المللی نیز خانواده فردی است که ارزش‌های فردگرایانه را باز تولید می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد درباره وظیفه روحانیت اسلامی و مسیحی در قبال خانواده تصریح کرد: ما می‌توانیم در مقیاس داخلی در حفظ اصالت دین با تأکید بر آموزه‌های ثابت، تنویر افکار عمومی به ویژه جامعه مؤمنان نسبت به واقعیت‌های موجود و پلیدی فرهنگ‌های منحط و حفظ و تقویت اتصال مردم به دین فعالیت کنیم. افزایش نشاط، تشویق افراد به تشکیل خانواده و برقراری پیوند عاطفی از وظایف ما است.

وی ایجاد ائتلاف‌های مذهبی برای اتخاذ سیاست‌های مشترک در تبلیغ و ترویج ارزش‌های اخلاقی و ایجاد ائتلاف‌های مذهبی و سیاسی منطقه‌ای و جهانی برای مقابله با جهانی شدن هنجارهای غیر اخلاقی را از کارهای مورد نیاز برای حفظ کیان خانواده در مقیاس بین‌الملل برشمرد.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده اظهار امیدواری کرد که رفتارهای هم‌گرایانه میان قم و واتیکان به وجود آید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha