جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
 جامعه اسلامی

حوزه/ جامعه اسلامی رو به رشد کوبا روزهای پایانی ماه مبارک رمضان را در نمازخانه کوچکی که دارند برگزار کرده و بی‌صبرانه منتظر ساخته شدن مسجدشان در هاوانا هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» جامعه اسلامی رو به رشد کوبا روزهای پایانی ماه مبارک رمضان را در نمازخانه کوچکی که دارند برگزار کرده و بی‌صبرانه منتظر ساخته شدن مسجدشان در هاوانا هستند. چند صد متر آن طرفتر از نمازخانه، محل ساختمان سازی مسجد مسلمانان به مساحت 2 هکتار دیده می‌شود.

احمد اوقلو که 17 سال قبل به دین اسلام گرویده و سالن نمازخانه مسلمانان کوبا را با 200 نمازگزار کوبایی اداره می‌کند گفت: توریست‌ها اغلب از این خیابان عبور می‌کنند و از دیدن مسجد در این منطقه تعجب می‌کنند. من نیز رسما یک امام جماعت نیستم زیرا در اینجا دوره‌های آموزشی رسمی نداریم اما اصول اولیه را می‌دانم!

نزدیک به 10 هزار مسلمان در کشور کوبا سکونت دارند که کمتر از 1 درصد جمعیت این جزیره را تشکیل می‌دهند. به گفته متخصصان، اسلام از طریق دانشجویانی که در سال‌های 1970-80 از کشورهای مختلفی چون پاکستان به کوبا آمده‌اند به این کشور معرفی شده است.

مسلمانان کوبا به مدت 25 سال برای داشتن مکانی برای خودشان  در تکاپو بوده‌اند و مجبور بوده‌اند در آپارتمان‌های اطراف شهر همدیگر را ملاقات کنند تا اینکه سرانجام در ژوئن 2015 دولت کوبا سالن نمازخانه را به عنوان نخستین مسجد کوبا در قلب هاوانا ساخت.

ریگوبرتو مندز، مدیر خانه عرب در این باره می‌گوید: ما در درب بروی  عنوان مسجد را گذاشته‌ایم زیرا اینجا به عنوان یک مسجد عمل می‌کند. اما یک مسجد واقعی فضای بیشتری خواهد داشت. هرچند مهمترین مسئله برای مسلمانان این است که بتوانند در یک مکان دور هم جمع شوند.

جامعه اسلامی کوبا و انتظار برای ساخته شدن نخستین مسجد

پدرو لازو تروس، که در سال 1988 به دین اسلام گرویده و نخستین مسلمان کوبا درنظر گرفته می‌شود می‌گوید: امروز من می‌توانم آزادانه در کوبا مسلمان باشم.

یاگولین دیاز نیز که به مدت 8 سال در اسپانیا زندگی کرده و توسط برادر شوهرش با دین اسلام آشنا شده است، درباره مشکلات مسلمانان در کوبا می‌گوید: بسیاری از مردم به چشم خارجی به ما نگاه می‌کنند. آن‌ها نمی‌توانند تصور کنند که مسلمانان در کشورشان زندگی کنند اما اسلام در حال گسترش در کوبا است. تنها چیزی که بیشتر ازهمه در کوبا مورد نیاز است، مغازه فروش لباس‌های بلند و مذهبی است.

یکی از اعضای مسجد با نام لئونل دیاز که نام محمد را پس از گرویدن به اسلام برای خود انتخاب کرده و در سن 73 سالگی به دین اسلام گرویده است می‌گوید: زمان برای خوشامدگویی به خوبی‌ها هرگز دیر نیست!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha