چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله محسن فقیهی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت: امروز وقت طلاب بسیار ارزشمند است و باید بهتر و سریع تر به مباحث دست پیدا کنند؛ پس باید مدل تدریس کتب در سطوح عالی را تغییر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن فقیهی پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه مرکز تخصصی تربیت مدرس حوزه علمیه  قم با اشاره به آیه «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ، »، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن مجید فرموده است که خلقت جن و انس برای عبادت است؛ لکن مهم آن است که معنای عبادت مشخص باشد.

وی ادامه داد: وقتی «تفکر الساعه، خیر من عباده تسعین سنه» باشد، معلوم می شود که تحصیل و تحقیق از بالاترین عبادات می باشد.

این استاد حوزه ابراز داشت: بنابر روایات، بالاترین وظیفه یک انسان، طلب حلال است که 9 جزء از عبادت بوده و معنای آن به دست آوردن صحیح و مصرف درست می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: بنابر این روایت، طلاب برای شهریه ای که دریافت کرده؛ مکانی که در آن تحصیل کرده و اساتیدی که برای آنان قرار داده شده، موظف به استفاده صحیح و درست می باشند.

آیت الله فقیهی تصریح کرد: تقوا یکی از شروط اصلی برای روحانیت است؛ مخصوصا برای اساتیدی که قرار است به عنوان استاد در جامعه حضور پیدا کنند.

*توصیه هایی به اساتید و طلاب

وی در ادامه به بیان نکاتی پیرامون تدریس و تحصیل پرداخت و گفت: تسلط کامل بر دروس، یکی از شروطی است که اساتید باید به آن توجه کامل داشته باشند تا بتوانند به صورت صحیح، مباحث را برای طلاب بیان کنند.

این استاد حوزه ادامه داد: بررسی اشکالاتی که ممکن است در کلاس به استاد شود، از جمله وظایف اساتید است تا پیش از حضور در کلاس درس، به این اشکالات فکر کرده و پاسخ آن را به دست آورده باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: اساتید در صورت توان، دروس خود را ضبط کرده تا بتوانند به نقاط ضعف و قوت دست پیدا کرده تا جبران نمایند.

*اساتید از اظهار نظر درباره مباحث شیخ انصاری و صاحب کفایه نهراسند

آیت الله فقیهی اظهار داشت: اساتید و روحانیون، سالیان زیاد به تحصیل پرداخته و زحمات بسیاری کشیدند؛ پس باید با فکر، عقل و اطلاعات خود راجع به مباحث شیخ انصاری و صاحب کفایه، اظهار نظر داشته، بنویسند و از این کار نهراسند.

وی ابراز داشت: این اظهار نظرها روز به روز تکامل پیدا کرده و گاهی با مطالعه کتب بزرگان، متوجه خواهید شد که آنان نیز این نظر را داشته و بیان کرده اند و این کار زمینه اجتهاد شما را فراهم خواهد کرد.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: اساتید و طلاب باید روز به روز تکامل پیدا کرده و هر روز و سال آنان با روز و سال قبل، تفاوت داشته باشد؛ پس نباید بر یک درس مانده و به کتب و حاشیه های گوناگون مراجعه نمایید.

*از اساتید خود با احترام فراوان نام ببرید

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: نگاه داشتن حرمت اساتید، یکی از نکات بسیار مهم است که درسی برای شاگردان شما نیز می باشد و باید با احترام فراوان از اساتید خود نام ببرید تا طلاب نیز فرا بگیرند.

آیت الله فقیهی بیان داشت: حرکت مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی برای طلاب و شاگردان، درس بود و ما نیز باید به این مباحث توجه داشته باشیم.

وی اظهار داشت: تسلط بر دروس و اظهار آن از دیگر مباحثی است که اساتید  باید بر آن دقت داشته باشند.

این استاد حوزه ابراز داشت: اساتید و طلاب، علم را برای علم و خدا بیاموزند تا شاهد ثمرات آن باشند؛ همچنین باید این موضوع را به شاگردان خود بیاموزید.

*تأکید بر طرح دروس به صورت ساده

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: طرح دروس به صورت ساده، از نکات بسیار مهم است تا طلاب نیز به راحتی مباحث را فرا بگیرند؛ امروز برخی از اساتید، نکات را به صورت مشکل و خاص مطرح می کنند که مناسب تدریس نمی باشد.

*اساتید راه و رسم تحقیق را به طلاب بیاموزند

آیت الله فقیهی تصریح کرد: یاددادن روش تحقیق به شاگردان از دیگر مباحثی است که اساتید محترم باید به آن توجه داشته باشند؛ چراکه تمام طلاب در یک سطح نبوده و باید به آنان راه و رسم را آموخت.

وی بیان داشت: اساتید باید در یک موضوع، آراء و نظریات گوناگون را مشاهده کرده و به صورت منظم و منسجم آن را بیان کنند تا ماندگاری بهتری در ذهن طلاب داشته باشد.

*پیشنهادی برای کتب درسی حوزه

این استاد حوزه با اشاره به موضوع تغییر کتب درسی حوزه، اظهار داشت: امروز سخن از تغییر این کتب است؛ اما برخی از بزرگان حوزه با آن مخالف بوده و بنده پیشنهادی برای وضع موجود دارم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز وقت طلاب بسیار ارزشمند است و باید بهتر و سریع تر به مباحث دست پیدا کنند؛ پس باید مدل تدریس کتب در سطوح عالی را تغییر داد.

آیت الله فقیهی ابراز داشت: امروز مباحثی همچون حجیت خبر واحد، اجماع منقول و ... در کتبی همچون الموجز، اصول فقه، رسائل و کفایه وجود دارد؛ پس بهترین راه برای اینکه این مباحث بهتر در ذهن طلاب بماند، آن است که این نکات در کنار هم برای طلاب بیان شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال: استاد باید در کلاس درس حجیت خبر واحد، مطالب کتب الموجز، اصول فقه، رسائل و کفایه را پشت سر هم بیان کند تا طلاب بهتر متوجه شده و ماندگاری بالایی برای آنان داشته باشد.

این استاد حوزه یادآور شد: بنده قریب به 23 سال در امتحانات شفاهی حوزه ممتحن بودم و یکی از مشکلات طلاب در طی این سال ها، عدم ماندگاری مباحث در ذهن آنان بود؛ چراکه مباحث موجود را به صورت متفرق تحصیل کرده و در ذهن آنان ماندگاری نداشته است؛ پس با این روش می توان مسیر را کوتاه و ماندگاری و عمق مطالب در ذهن طلاب را بالا برد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان ساخت: اساتید باید نسبت به شاگردان با احترام برخورد کرده؛ از نقد آنان استقبال و از اشکالات مناسب طلاب، تقدیر داشته باشند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha