شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بندگی خدا

حوزه/ دارایی های این دنیا گاهی نه تنها عامل خوشبختی نیست، بلکه عامل حسرت است؛ چنین دنیایی انسان را به آداب دست و پاگیر و دغدغه ساز دچار می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، حجت الاسلام محمد حضوری مدیر مدرسه امام رضا(ع) و از اساتید حوزه علمیه شهرستان جهرم در نشست هفتگی طلاب و اساتید این حوزه به مبحث "اعتقاد به محوریت آخرت" پرداخت و اظهار داشت: توجه بیش از اندازه به دنیا و بزرگ شمردن و زیاده روی در گرایش به آن، دارایی دنیایی را همه چیز انگاشتن و از دست دادن آن را ختم زندگی تلقی کردن، بستر بسیاری از افسردگی های فردی و آداب نادرست اجتماعی است.

وی افزود: دنیا را همانگونه که هست باید دید، لذا اگر انسان دنیا را به صورتی غیر واقعی و تخیلی نگاه کند به آفات فراوانی مبتلا و به شدت به آن دل بسته می شود که به دنبال این دل بستگی، خطاهای فراوانی بروز می کند.

مدیر مدرسه امام رضا(ع) جهرم ادامه داد: دارایی های این دنیا گاهی نه تنها عامل خوشبختی نیست، بلکه عامل حسرت است. چنین دنیایی انسان را به آداب دست و پاگیر و دغدغه ساز دچار می کند.

استاد حوزه شهرستان جهرم گفت: طبیعی است که با از دست دادن این دنیا، انسان دچار اضطراب نمی شود و نه تنها مضطرب نمی شود بلکه از دست دادن آن را، در صورتی که خلاف وظیفه عمل نکرده باشد، نوعی راحتی و غنیمت می داند و در مقابل، داشتن آن را مسئولیتی می داند که ممکن است مشکل ساز شود.

حجت الاسلام حضوری یادآور شد: همه ی هم و غم انسان باید منزلگاه پایدار و ابدی او باشد و در حد ضرورت از این دنیا استفاده کند. انسانی که شناخت درستی داشته باشد، اعتقاد دارد دنیا عامل رفعت و مقام نیست و حتی نعمت های الهی آن نیز در برابر نعمت های آخرت ارزشی ندارند.

وی خاطر نشان کرد: اندوه همیشگی، حرص پایدار و آرزوی طولانی و دست نیافتنی از پیامدهای شناخت نادرست دنیا است. انسان باید خدای منان را بنده باشد و به ارتباط خود و کسی که همه ی هستی از آن او است، فکر کند، خود را به او بسپارد و او را تکیه گاه خود بداند.

مدیر مدرسه امام رضا(ع) جهرم بیان کرد: در چنین صورتی همه ی خوشبختی خود را در وابستگی به او می بیند و به آداب الهی مودب می شود و چون خداوند همیشه هست و هیچ گاه از دست نمی رود، همواره احساس دارایی می کند.

وی اظهار داشت: این را بدانیم که آن بخش از دارایی های این دنیا که ممکن است به خوشبختی ما کمک کند، با ادب ما در برابر خدا و سپاسگزاری از حضرت حق به دست می آید.

استاد حوزه علمیه جهرم گفت: ما با سپاسگزاری، بهترین بنده ی او می شویم و استحقاق بیشتری برای دریافت نعمت پیدا می کنیم. ما با سپاسگزاری از صاحب نعمت نه تنها نعمت را بیشتر می کنیم، بلکه غم و ناراحتی را از بین می بریم.

حضوری، تصریح کرد: تشکر و سپاس همانطوری که حافظ و افزایش دهنده نعمت است، مصونیت از نقمت و بدبختی را نیز به دنبال دارد و در مقابل، کم سپاسی یا ناسپاسی زمینه ی نابودی و زوال نعمت است.

وی در پایان گفت: سپاسگزاری از خداوند تاثیر فراوانی در شادابی و نشاط فرد دارد، وقتی انسان به زیر دست خود نگاه می کند، باب شکر به رویش باز می شود و با نگاه کردن به زیر دست از خود، کرامت خداوند کریم را بیشتر برای او ثابت کرده و در او روحیه ی سپاسگزاری را تقویت می کند، اما نگاه به فرا دست تر، آرزوی کشنده ای برای انسان به وجود می آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha