یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
 قاسم الهی صدر شیرازی

حوزه/ طی همایش علمی "وصف عقل در روایات" با حضور طلاب و اساتید بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام قاسم الهی صدر شیرازی مدیر مدرسه علمیه شهید دستغیب در این همایش، اظهار داشت: تکیه بر عقل، برای انسان نشانه هایی به همراه دارد که رفتار و گفتار او را از دیگران متمایز می کند و آداب متفاوتی را برای او رقم می زند.

وی افزود: عاقل با به کارگیری عقل در مقام گفتار و نوع سخن گفتنش شناخته می شود. عقل نه تنها در تحقق ادب میان انسان با سایر مخلوقات، بلکه در ارتباط میان مخلوق و خالق، زمینه ی برترین عبادت را فراهم می آورد.

مدیر مدرسه شهید دستغیب شیراز گفت: برای شناسایی عاقلان و برترین آنها باید شاخص هایی داشته باشیم تا بتوانیم دارندگان عقل را شناسایی و از آنان پیروی کنیم. در روایات اهل بیت(ع) به صورت عینی و روشن شکل خاصی از رفتار برای این گروه مشخص شده است.

استاد حوزه شیراز اظهار داشت: عاقل کسی است که بتواند بر فزونی خواسته ی خویش فایق شود، بر مشتهیات نفسانی اش غلبه کند و لذت های پایدار را به پای لذت های آنی فدا نکند. امام علی(ع) می فرماید "العاقل من هجر شهوته و باع دنیاه باخرته" عاقل کسی است که از خواسته های زیادی خویش فاصله بگیرد و دنیای خویش را فدای آخرت کند.

وی خاطر نشان کرد: عاقل کسی است که از آنچه باعث دوری از خدا می شود و قرب به خدا را از بین می برد، پرهیز و خود را از هر گونه آلاینده ای، پاک کند "العاقل من تورع عن الذنوب و تنزه عن العیوب" عاقل کسی است که از گناهان پروا داشته باشد و خود را از عیوب منزه کند.

حجت الاسلام الهی صدر شیرازی در ادامه یادآور شد: باید به این توجه داشته باشیم که میان زبان و عقل ارتباط وثیقی وجود دارد. عاقل با شیوه ی به کارگیری عقل در مقام گفتار و نوع سخن گفتنش شناخته می شود.

وی گفت: یکی از مهمترین آسیب های عقل، عملکرد زبان است. این عضو خطرناک را باید مهار کرد؛ چرا که بیشترین گناهان که بی شک از هوای نفس برخاسته و از عقل به دور است، از همین عضو سر می زند.

مدیر مدرسه شهید دستغیب شیراز بیان کرد: عاقل کسی است که متعادل باشد، تمام مسائل مربوط به خود را بشناسد از افراط و تفریط به دور باشد و جایگاه هر چیزی را بداند.

وی گفت: عاقل به طور قطع آرزوهایی دارد که انگیزه حرکت اوست و به او امید می دهد تا بتواند تلاش کند، اما هیچ گاه در جایگاه آرزو آرزو توقف نمی کند و به منظور رسیدن به خواسته خویش تلاش لازم را انجام می دهد و از طرفی آرزوهای طولانی ندارد و آنها را کوتاه می کند.

استاد حوزه علمیه شیراز گفت: عاقل از خود کنترلی بالایی برخوردار است و در همه حالات مالک خویش است. نه در زمان ناراحتی و عصبانیت عنان از دست می دهد، نه در زمان ترس خود را گم می کند و نه در زمان خرسندی سرمست می شود.

وی تصریح کرد: فرد عاقل از انگیزه دانستن بهره می گیرد، به علم سودمند رغبت نشان می دهد و برای فرار از مسئولیت نمی خواهد در نادانی بماند. همواره برای دانستن تلاش می کند حتی آنجا که آگاهی برای او تکلیف می آورد، مسئولیت پذیر است.

الهی صدر شیرازی، خاطر نشان کرد: عاقل ترین مردم کسی است که از لباس و زینت حیا بهره مند باشد و پر رنگ تر بودن این لباس نشانه ی فزونی عقل است، حضرت علی(ع) می فرماید " اَعْقَلُ النّاسِ اَحْیاهُمْ " عاقل ترین مردم با حیاترین آنان است و در جای دیگر نیز می فرماید " اَعْقَلُ النّاسِ مَنْ اَطاع العُقَلاءَ " عاقل ترین مردم کسی است که از عاقلان پیروی کند.

وی در پایان این نشست بیان داشت: بنابراین، غلبه بر نفس، دوری از مشکلات و معضلات روحی، دوری از افراط و تفریط، کوتاه کردن آرزوها، تلاش به منظور دستیابی به آرزوها، خود کنترلی و تقویت اراده می تواند از مهمترین نشانه های عقل باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha