دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
کد خبر: 1153138
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
زن و شوهر

حوزه/ آیت الله فیاضی در جلسه اخلاق دفتر مقام معظم رهبری_قم به ارائه راهکارهای حل مشکل «عدم تقیّد شوهر خانواده به تکالیف شرعی» پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله غلامرضا فیاضی در درس اخلاق دفتر مقام معظم رهبری_قم به پرسش و پاسخ، راهکارهای مناسب برای «عدم تقیّد شوهر خانواده به تکالیف شرعی» پرداخت که این پرسش و پاسخ تقدیم شما خواهد شد:

سؤال پرسیدند که شوهرم به تکالیف شرعی تقیدی ندارد وظیفه من چیست؟


وظیفه من این است که این فرصت را طلایی بدانم. ببینید اگه پدر شما پایش شکسته و نمی تواند از جایش تکان بخورد، در این صورت یک فرصت طلایی برای فرزند به وجود آمده که این پدر را کول کند و برایش خدمت کند. اینها یک نعمت هایی است که بر هر کسی پیش نمی‌آید.

خداوند متعال در بعضی از افراد این قابلیت را می بیند و برای او یک همچین فرصت‌هایی پیش می‌آورد. این خانم باید خانم فرعون را یادش بیاورد.

قرآن وقتی می خواهد برای زن مومنه نمونه بیاورد، زن فرعون رو مثال می‌زند.

یادمان نرود آن فرمایش امام که در مورد رحلت حاج آقا مصطفی فرمودند، از الطاف الهی است. هر چه در عالم برای مومن پیش بیاید لطف است، منتها یا لطف جلیه است، یعنی لطف آشکار است و یا لطف خفی است.

ما باید هر چیزی که برایمان پیش بیاید را این‌طور نگاه کنیم، چون قرآن فرموده «قُلْ لَنْ یُصِیبَنَا إِلَّا مَا کَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»، از این لام در «لنا» استفاده می شود که هر چه برای مومن پیش بیاید خیر است.

شوهرم مقید به تکالیف شرعی نیست؛ چکار کنم؟ + صوت


در روایتی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هست که می فرماید: «عَجَباً لِأَمْرِ اَلْمُؤْمِنِ إِنَّ أَمْرَهُ کُلَّهُ لَهُ خَیْرٌ وَ لَیْسَ ذَلِکَ لِأَحَدٍ إِلاَّ لِلْمُؤْمِنِ إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَکَرَ فَکَانَ خَیْراً لَهُ وَ إِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَکَانَ خَیْراً لَهُ / کار مؤمن تعجب آمیز است، زیرا تمام امورش برای او خیر است که برای احدی جز مؤمن چنین نیست.اگر راحتی و خوشی به او برسد و شکر نماید برایش خیر است و اگر سختی و ناراحتی به او رسد و صبر کند نیز برای او خیر است».

این خانم توجه کند که این زندگی بتواند برای او هم نشینی صدیقه طاهره سلام الله علیها را بیاورد.

اگر صبر و تحمل کند، پیروز است، اگر به خدا اعتراض کند، به شوهر خود اعتراض بکند در این صورت خاسر و بدبخت می‌شود.

بله اگر شوهر او خلاف شرع کند، در حد امر و نهی، خانم باید نهی از منکر کند، ولی در همان حد که آقا فرمودند بگو و بگذر، چه بخواهد عمل کند و چه بخواهد به سرنوشت خاسرین دچار شود.

همان طوری که ابن ملجم مایه سعادت امیرالمومنین (علیه السلام) می شود که فرمود: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه / به پروردگار کعبه سوگند، رستگار شدم»؛ ممکن است شوهر بدبخت هم مایه سعادت خانم خودش باشد و همان طور که فرعون مایه سعادت همسرش شد.

ما باید توجه داشته باشیم که اگر مرد دید همسرش بدخلقی می کند، باید توجه کند که خدا در او یک ظرفیتی دیده و اگر ریاضتی بکشد، آن وقت به مقامات عالی خواهد رسید.

برای دانلود صوت اینجا را کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha