دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
کد خبر: 1153231
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
دانشگاه اصفهان

حوزه/ نشست نقد و بررسی سریال "گناه فرشته" به همت انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان و با مشارکت انجمن سواد رسانه طلاب در سالن جلسات دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، سید محمدمهدی موسوی، روزنامه نگار و منتقد فیلم و سریال طی سخنانی در این نشست با اشاره به این که در این سریال سازندگان اثر، نگاه و رویکرد نمادینی به وضع آشفته انسان مدرن و اضمحلال تدریجی او داشته اند، اظهار داشت: بازی های فرمی حامد عنقا به عنوان نویسنده و کارگردان این سریال گرچه تا میانه‌ی کار باعث ایجاد جاذبه نزد مخاطب عام شده اما از یک جاهایی به بعد، زمینه ساز سردرگمی و سپس نارضایتی مخاطب بوده به خصوص در قسمت آخر که عملاً بحران پایان بندی را شاهدیم.

وی با اشاره به برخی ضعف های فرمی و محتوایی در این سریال گفت: هر چند که نخستین قلاب برای جذب مخاطب، حضور بازیگر است و از این منظر سریال گناه فرشته از بازیگران توانمندی همچون شهاب حسینی، امیرآقایی، لادن مستوفی و مهدی سلطانی بهره برده اما تردیدی نیست که قصه و داستان مناسب و باورپذیر است که باعث ماندگاری مخاطب می شود و حال آن که این سریال چه در شخصیت پردازی و چه روایت با مشکلات جدی مواجه است.

روزنامه نگار و مدرس سواد رسانه همچنین با اشاره به این که ضعف در منطق روایی سریال از دیگر مشکلات سریال گناه فرشته است، بیان داشت: کارگردان دست روی سوژه جالبی می گذارد اما در ادامه کار نشان می دهد که تمام کننده خوبی نیست و ای کاش حامد عنقا در این سریال به عنوان کارگردان پشت دوربین قرار نمی گرفت.

معصومه قمقامی، پژوهشگر حوزه زنان و منتقد سینما نیز با بیان این که در دوران فرامدرنی زندگی می کنیم که همچنان هنر و رسانه تأثیر شگرفی بر اندیشه و روان مخاطب دارد، ابراز داشت: باید در تحلیل سریال گناه فرشته به لایه های متنی و فرامتنی اثر بر اساس نوع نگاه به سبک زندگی در عصر مدرن و بلکه پست مدرن توجه کرد و به تحلیل دقیق آن ها پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت و حوزه تأثیرگذاری فیلم و سریال در عصر ارتباطات افزود: البته نکته کلیدی آن است که ما مراقب باشیم مقهور و ابزار رسانه و قدرت آن نشویم بلکه در تحلیل محصولات رسانه ای با رویکرد اندیشه ای به قضیه ورود پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این سریال دچار مشکلات جدی در حوزه فرم و محتواست که در جای خود قابل بحث است، اما با این حال از منظر اندیشه و ایدئولوژی نیز باید به تحلیل این قبیل آثار پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی مرادی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
    1 0
    واقعا سریال مزخرفی بود هیچ عمر که پای دیدن این آثار هدر بره