دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
سومین دوره شیعه شناسی

حوزه/ قائم مقام دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: یکی از برنامه های جانبی دانشگاه ادیان و مذاهب در طول سال به ویژه تعطیلات تابستان برگزاری دوره های کوتاه مدت برای شخصیت های علمی جهان است که دست آوردهای ارزشمندی را بر جای گذاشته و ما را به اهدافمان رسانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین جعفر طیاری دردیدار با نماینده آیت الله العظمی سیستانی ضمن معرفی دوره کوتاه مدت شیعه شناسی برای اساتید کشورهای جهان اظهارداشت: این دوره با حضور 18 نفر از اساتید و پژوهشگران برخی از کشورهای آمریکایی، اروپایی، آفریقایی و آسیایی از اول تا دوازدهم شهریور در قم، تهران، اصفهان و محلات میهمان دانشگاه ادیان بودند.

وی ادامه داد: در این دوره تخصصی بین المللی پژوهشگران، دانشجویان ارشد و دکتری و اساتید دانشگاه از کشورهای آمریکا، آلمان، اتریش، استرالیا، آفریقای جنوبی، لهستان، انگلستان، نیجریه، لبنان، ژاپن، کره جنوبی و اندونزی حضور داشتند.

قائم مقام دانشگاه ادیان گفت: مهمترین سرفصل های تاریخی و اعتقادی تشیع از جمله تاریخ شکل گیری، مبانی کلامی، اعتقادی و الهیاتی و نیز دیدگاه ها و دکترین سیاسی و مهدویت همچنین مباحث مربوط به جایگاه زن و خانواده در تشیع با حضور استادان زبده حوزه و دانشگاه در طول دوره مورد بررسی قرارد گرفت.

وی ادامه داد: شرکت کنندگان در این دوره که در پی فراخوان عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب ثبت نام کرده بودند، علاوه بر حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب قم به شهرهای تهران، اصفهان و محلات سفر کردند و در کنار کلاس های تئوریک و نشست های تخصصی برنامه ریزی شده به بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی مربوط به اقلیت های دینی در ایران و نیز مطالعه فرهنگ و آداب و رسوم تشیع پرداختند.

وی بیان داشت: این پژوهشگران که در بین آنها اتریشی ها با هفت نفر، بیشترین شرکت کننده را در مقایسه با سایر کشورها به خود اختصاص داده اند، در اقامت دو روزه در تهران ابتدا در باغ موزه ملک در افتتاحیه دوره شرکت کردند و سپس ضمن بازید از مراکز دینی کلیمیان و دیدار با اسقف سرکیسیان در دو نشست تخصصی در پژوهشگاه حکمت و فلسفه ایران و مرکز گفتگوی ادیان حضور بهم رساندند.

حجت الاسلام طیاری اظهارداشت: شرکت کنندگان  در ادامه دوره آموزشی خود در استان اصفهان حضور پیدا کردند و ضمن بازدید از اماکن تاریخی این شهر با حضور در محلات کلاس های خود را با موضوع تاریخ پیدایش تشیع و فرقه های آن، اجتهاد و مرجعیت دینی در تشیع، امامت در تشیع، نگاه جامعه شناختی به مناسک دینی در تشیع  و تمدن شیعی  پشت سر گذاشتند.

وی خاطرنشان کرد: این گروه بین المللی سپس در دانشگاه ادیان و مذاهب قم حضور یافته  و در موضوع دکترین مهدویت در شیعه، دوره آموزشی خود را دنبال کردند.

قائم مقام دانشگاه ادیان و مذاهب اضافه کرد: این گروه همچنین با حضور در مرکز مطالعات اسلامی، منابع تفکر و عقلانیت شیعی را پشت سر گذاشتند و در نشستی با اعضای هیات علمی جامعه الزهرا علیهاالسلام و دانشکده هدی برنامه های علمی و نشست های پژوهشی خود را به اتمام رساندند.

حجت الاسلام والمسلمین طیاری گفت: حضور در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و مسجد مقدس جمکران پایان بخش سومین دوره کوتاه مدت شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب بود.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha