یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ملکی  مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مدارس و مراکز تخصصی تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم

مدیر حوزه علمیه امام کاظم(ع) و مرکز تخصصی تفسیر با اشاره به اینکه مرکز تخصصی تفسیر ۲۵ سال قبل به امر آیت الله العظمی مکارم شیرازی راه اندازی شد، گفت: این مرکز تاکنون بیش از ۱۶۰۰ فارغ التحصیل داشته و ۹دوره سطح چهار در آن برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ملکی عصر شنبه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مدارس و مراکز تخصصی تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم که در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: این مرجع تقلید تاکید داشتند که همه مراکز تخصصی و مدارس تحت اشراف، مراسم افتتاحیه و اختتامیه داشته باشند و زمینه ارتباط فکری، علمی و کاری مراکز فراهم شود. 

وی تصریح کرد: یک سال از تاسیس حوزه علمیه امام کاظم(ع) به امر حضرت آیت الله مکارم می گذرد اما خیرات و برکات بسیار زیادی داشته است.

مدیر حوزه علمیه امام کاظم(ع) با بیان اینکه در حال حاضر 4 مرکز تخصصی در این مدرسه مستقر هستند، افزود: چند مرکز تخصصی به امر حضرت آیت الله مکارم در حوزه امام کاظم(ع) مستقر شدند که در گذشته شرایط مناسبی از نظر مکان نداشتند.  

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به اینکه بخش مهم این حوزه علمیه بخش تخصصی فقه و دروس آزاد با نگاه تحولی است، ابراز داشت: بنابر اعتراف طلاب و اساتید بخش تخصصی فقه در طول یکسال گذشته، جزء رتبه اول های تخصصی های حوزه علمیه قم از جهت جذب طلاب فرهیخته و اساتید ارزشمند و برنامه های مختلف است.

وی با اشاره به بخش دروس آزاد، گفت: تفاوت دروس آزاد این حوزه با سایر مراکز این است که در آن "مباحثه به عنوان سنت در حوزه"، "نظم"، "پژوهش" و "تقریرنویسی درسی" صورت می گیرد و برای رعایت هرکدام از این مسائل، تشویقی پیشبینی شده است.

مدیر حوزه علمیه امام کاظم(ع) همچنین به هم اندیشی اساتید این مرکز حوزوی اشاره داشت و گفت: در نخستین مرکز هم اندیشی، 97 درصد اساتید حضور داشتند و نقد عالمانه و پیشنهادات خوبی ارائه شد.  

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با اشاره به اینکه سال گذشته 500 نفر از اساتید ثبت نام کردند، گفت: براساس سند بالادستی از میان داوطلبان، 80 نفر را دعوت به تدریس کردیم و امسال، حدود 100 نفر از عزیزانی که حائز شرایط هستند تقاضای تدریس دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مرکز تخصصی تفسیر 25 سال قبل به امر آیت الله العظمی مکارم شیرازی راه اندازی شد، گفت: این مرکز تاکنون بیش از 1600 فارغ التحصیل داشته و 9دوره سطح چهار در آن برگزار شده است؛ از سال گذشته بعد از یک فاصله، دوره سطح چهار مجدد آغاز شد و امسال نیز سطح چهار خواهیم داشت و حدود 70 نفر ثبتنام کردند که 6 نفر از میان آنها پذیرفته شده اند.  

مدیر مرکز تخصصی تفسیر با بیان اینکه از سال گذشته ریل تدوین راه اندازی شد، ابراز داشت: نخستین تولیدی این مرکز با عنوان «پاسخ به پرسش قرآنی» منتشر شد و جلد دوم و سوم نیز در آینده نزدیک تحویل جامعه علمی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی همچنین به انتشار فصلنامه دو نشریه "یاسین" و "تسنیم" اشاره داشت و ادامه داد: کارگاه های آموزشی در رابطه با "بحث و روش پژوهش و "تحقیق" برگزار کردیم؛ همچنین کارگاه هایی برای تقویت ادبیات عرب کسانی که در این حوزه ضعف هایی داشتند، برگزار شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین هرساله کارگاه هایی ویژه اساتید در راستای استانداردسازی پایان نامه ها و مهارت های تدریس در تابستان برگزار می شود.

انتهای پیام/313/33                                   

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha