چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

ولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر این که فقه شیعه، فقهی قوی است که در برابر هیچ سؤالی بدون پاسخ نیست، گفت: حوزویان باید با استفاده از مبانی موجود و مبتنی بر اجتهاد تمدن ساز، در موضوعات و فروعات جدید به وجود آمده بحث و تحقیق کنند و پاسخ بسیاری از سؤالات واقعی و شبهات ساختگی را ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه عالی نواب و توديع و معارفه مدير اين مدرسه، با بیان این که مهذّب بودن شرط اساسی و مورد نیاز عالمان دینی است، گفت: اگر کسی علم صائب، عمل صالح و تهذیب را همراه خود کند، نه دچار شبهات علمی می شود و نه شهوت عملی در او تزلزل ایجاد می کند و مانند کوهی استوار است که جامعه را از اضطراب و تزلزل نجات می دهد.

وی، دارا بودن علم صائب و عمل صالح را دو ویژگی مهم انسان عالم برشمرد و در مورد ویژگی های انسان فقیه گفت: فقیه آن کسی نیست که فرمول بلد است، بلکه فقیه آن کسی است که فقه در جان او جای گرفته و تمام وجود او جلوه فقه شده است؛ فقیه هیچ سخنی نمی گوید و هیچ موضعی نمی گیرد و هیچ قلمی نمی زند، مگر اینکه در آن جلوه فقه قابل مشاهده است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: عالمی که در مقابل فساد و انحراف دم بر نمی آورد و علم او باعث موضع گیری او در برابر کجی ها نمی شود باید بداند که سیره و سلوک بزرگان شیعه در طول تاریخ این نبوده و آن ها با توجه به پیمانی که با خدا بسته اند، در برابر فسادها ساکت ننشسته اند.

وی با اشاره به روایت «...إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا...» از امیرالمؤمنین (علیه السلام)، با تأکید بر اهمیت استفاده انسان از مکان ها و زمان های خاص برای بالا بردن ظرفیت خود، عنوان کرد: ظرفیت سازی از اصول اساسی برای تربیت نفوس مستعده است که از طریق ایام و لیالی خاص و با توسل و تضرّع و زیارت ممکن می شود.

کلاهک هسته ای؛ نتیجه علم بدون معنویت است

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی همچنین با اشاره به روایت امام صادق (علیه السلام) در مورد علم که فرمودند «العلم نورٌ یقذفه الله في قَلبِ مَن يُريدُ»، گفت: نتیجه علم بدون معنویت و نورانیت، ساخت کلاهک های هسته ای، قتل و غارت، تجاوز به حقوق انسان ها و اشغال 70 ساله کشور فلسطین است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، نگاه اومانیستی به علم و دانش را مورد انتقاد قرار داد و استفاده آزمایشگاهی و ابزاری از مردم آفریقا، مردم غرب و سربازان ارتش آمریکا را نتیجه چنین تفکری دانست.

وی با بیان این که حقیقت علم در عبودیت نهفته است و هر چقدر که عابدتر باشیم، عالم تر هستیم، ابراز کرد: کسی که در معرفت و شناخت، در علم صائب و نیز در عمل صالح، گوی سبقت را از دیگران ربوده است، از همه مردم عالم تر است.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان ضمن ارائه توضیحاتی در مورد چیستی علم و عالم و با اشاره به روایت «وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ فِي أَرْبَعٍ :أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ. وَ الثَّانِيَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ .وَ الثَّالِثَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ .وَ الرَّابِعَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ»، در مورد مسئله آسیب شناسی دینی یادآور شد: بنی امیه راه ایمان را نبستند، بلکه جلوی علم مردم بر این که چگونه از راه حق منحرف می شوند را گرفتند و  نتیجه چنین امری این بود که امام کفر را به عنوان ولی به جای امام ایمان جا زدند.

ضرورت پاسخ به مسائل روز

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به امکانات امروز حوزه های علمیه و مقایسه آن با گذشته، عنوان کرد: مسیر تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه، به برکت انقلاب اسلامی و با بکارگیری وسایل ارتباطی و نرم افزاری جدید هموار شده است.

وی ضمن تأکید بر اهمیت مسلط بودن طلاب به متون درسی، در مورد مطرح شدن موضوعات جدید و مسائل مستحدثه، اظهار کرد: امروزه سؤالات بسیاری در حوزه مسائل اجتماعی، اقتصادی، قضایی، فرهنگی، هنری و ... پیش روی حوزویان قرار گرفته و علت این است که فقه در گذشته حکومت نمی کرد، اما امروز مجریان امور به پاسخ این سؤالات نیاز دارند.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر این که فقه شیعه فقهی قوی است که در برابر هیچ سؤالی بدون پاسخ نیست، گفت: طلاب علوم ديني باید با استفاده از مبانی موجود و مبتنی بر اجتهاد تمدن ساز در موضوعات و فروعات جدید به وجود آمده بحث و تحقیق کنند و پاسخ بسیاری از سؤالات واقعی و شبهات ساختگی را ارائه دهند.

وی عالم بودن، خودساختگی، تهذیب و در صحنه بودن افرادی چون شیخ عیسی قاسم، شیخ نمر باقر و شیخ زکزاکی و آمادگی آن ها برای مقاومت و ایستادگی را مورد تمجید قرار داد و افزود: انقلاب و خیزش مردم مسلمان با خانه نشین کردن، لغو تابعیت و تهدید علمای بزرگ بلاد اسلامی ممکن نیست.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان سخنان خود همسایگی عالم آل محمد حضرت علی بن موسی الرضا(ع) را یکی از امتیازات طلاب حوزه علمیه مشهد دانست و ابراز کرد: این امتیاز بزرگ، اقتضائاتی را برای ما ایجاد می کند و ما باید باور داشته باشیم که فرهیختگان و دانش پژوهان این خطه با تکیه بر این امتیاز بزرگ می توانند منشأ اثر باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha