شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیردفتر بنیاد فرهنگی امامت یزد

حوزه / مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت یزد گفت: گسترش رشته های تخصصی نیاز امروز حوزه های علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد؛ حجت الاسلام سبحانی در افتتاحیه سال تحصیلی جدید رشته های تخصصی در یزد گفت: شکل گیری مراکز تخصصی در شهرستان با همه دشواری هایی که دارد مرهون زحمات مدیران و مسئولانی است که در مرکز حوزه علمیه قم زحمت آن را برعهده دارند و از خداوند متعال می خواهیم که این همدلی و همگرایی همچنان در بین مراکز تخصصی حوزه های علمیه برقرار باشد و ما در آینده نزدیک شاهد شکل گیری دانشگاه علمی در استان یزد و دیگر استان ها باشیم.

وی خاطر نشان کرد: گذشتگان در گوشه و کنار نسبت به تخصصی شدن علوم حوزوی تردید هایی داشتند و بعضی ها گویا گمانشان بر این بود که به جز دانش فقه و اصول دانش های دیگر در حد علوم جنبی هستند و آموزش های ابتدایی و مطالعه اندک برای آن کافیست و نیازی به سرمایه گذاری ندارد. هرچه زمان گذشت و حوزه های علمیه با نیازهای مختلف آشنا شدند و زمینه های دانش های حوزوی گسترش پیدا کرد این تردیدها کمتر شد لیکن هنوز هم کسانی هستند که زمانیکه صحبت از علوم تخصصی و مراکز ویژه اسلامی می شود کماکان با گذاشتن سرمایه عمر در این مسیر تردید دارند و ما نیز در مقابل این نگاه با چند استدلال، برهان و بیان آنها را از اهمیت وجود این رشته های تخصصی آگاه می کنیم.

حجت الاسلام سبحانی  اظهار داشت : همه می دانند که هر اقدام اجتماعی بدون فرهنگسازی و بدون وجود زمینه های فکری و ذهنی ممکن نیست و  اگر فضلا و حوزویان حتی با داشتن بهترین امکانات برای دانش های اسلامی با اهمیت این کار آشنا نباشند و ندانند که این رشته های علمی برای چیست و چه ضرورتی دارد استفاده از این امکانات بسیار محدود خواهد شد. از این رو اصرار بر این است که هر حرکت اجتماعی پیشاپیش، خودش با فرهنگسازی آغاز شود تا افراد بدانند که اقدامات صورت گرفته چه معنا و مفهومی دارد و ضرورت حضور در این میدان از کجا می باشد.

 مدیر دفتر  بنیاد فرهنگی امامت یزد افزود: پس باید در باب تخصصی شدن علوم هم سخن گفت و ترویج کرد و هم گروهی از افراد را در رشته های علمی آنچنان تقویت کرد که متخصصان و فارغ التحصیلان الگوهای خوب و مناسبی باشند و به جامعه علمی ما نشان دهند که تخصص در علوم اسلامی به چه معناست و اینکار مقدمه ای برای حرکت بزرگ علمی، فرهنگی و تمدنی خواهد بود.

 حجت الاسلام سبحانی در پایان اظهار داشت: پس افرادی که در زمینه های تخصصی فعالیت دارند خود باید به اهمیت و آگاهی برسند که قدم گذاشتن در رشته های تخصصی از چه اهمیتی برخوردار می باشد و آینده کشور و تشیع مرهون تلاش های آنان در انجام فعالیت در رشته های تخصصی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha