شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با رئیس مرکز آمار ایران

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه معیار اشتغال به کار منطقی نیست، اظهار داشتند: بعضی از معیارها حتی اگر مورد اتفاق غربی ها باشد، منطقی به نظر نمی رسد که اشتغال یک ساعته افراد در هفته و یا حتی دو روز در هفته به مفهوم اشتغال به کار باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در دیدار با رئیس مرکز آمار ایران که در مدرسه علمیه امام سجاد(ع) برگزار شد، سرشماری عمومی نفس و مسکن را اقدامی کلیدی برای امروز و آینده کشور دانستند و اظهار داشتند: هیچکس تردید ندارد که آمار پایه همه امور در جامعه است و تمام دستگاه ها نیازمند ارتباط با مسائل آماری هستند. 

ایشان با اشاره به ایکه همه افراد در مسائل شخصی خود به مسئله آمار توجه دارند، تصریح کردند: جامعه بدون آمار نمی تواند کاری انجام دهد و هرکاری بدون آمار، نتیجه مناسبی نخواهد داشت.

معظم له سرشماری عمومی نفس و مسکن را مقدمه شکل گیری آمار جامع  دانستند و گفتند: البته نسبت به این مسئله معمولا بدبینی هایی وجود دارد؛ یکی از بدبینی ها این است که آمارها سفارشی هستند.

*انتقاد از تفاوت آمار مراکز مختلف

این مرجع تقلید با انتقاد از اینکه مراکز مختلف به ارائه آمار می پردازند، اظهار داشتند: گاهی مرکز آمار ایران، ارقامی را اعلام می کند اما مراکز دیگر ارقام متفاوتی را بیان می کنند که این مسئله سبب بدبینی و بی اعتنایی مردم می شود و می گویند چه ضرورتی دارد به سراغ آماری برویم که مبنای روشنی ندارد.

این مرجع تقلید افزودند: جلوی تضادها و تناقض ها را باید گرفت که باعث دلسردی مردم برای شرکت در سرشماری های عمومی نفس و مسکن نشود.

*دستکاری در آمار مردم حرام است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین بر لزوم آموزش به ماموران آمار و سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور تاکید کردند و گفتند: به این افراد باید گفته شود، تحت تاثیر مسائل جناحی واقع نشوند و هرگونه خلاف در این موارد خیانت و قطعا حرام است؛ ماموران آمار نتایج را براساس واقعیات گرچه تلخ و شیرین باشد، بیان کنند. 

*مردم هنوز به ضروری بودن آمار ایمان ندارند

ایشان همچنین بر لزوم آموزش عمومی به مردم در راستای توجه به بحث سرشماری و آمار تاکید کردند و گفتند: برای مردم باید فواید آمار تشریح شود؛ مردم هنوز به ضروری بودن آمار ایمان ندارند و بر این اساس برخی افراد براثر بدبینی شرکت نمی کنند.

معظم له تصریح کردند: باید به مردم گفته شود آمار به عنوان یک امانت ملی محرمانه است و حتی به دادگاه و دستگاه قضائی هم ارائه نمی شود.

این مرجع تقلید افزودند: همچنین به مردم گفته شود اگر اختلافی در اعداد و ارقام مراکز مختلف آماری وجود دارد، به دلیل تفاوت معیار ها است و براساس حب و بغض نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم توجه به مسئله مهم اطلاع رسانی و آموزش تاکید کردند و گفتند: اگر آموزش کافی صورت گیرد، انگیزه مشارکت مردم افزایش پیدا می کند.

*معیار سنجش اشتغال به کار در کشور منطقی نیست

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه معیار اشتغال به کار منطقی نیست، اظهار داشتند: بعضی از معیارها حتی اگر مورد اتفاق غربی ها باشد، منطقی به نظر نمی رسد که اشتغال یک ساعته افراد در هفته و یا حتی دو روز در هفته به مفهوم اشتغال به کار باشد.

معظم له افزودند: مردم و عرف جامعه این معیار را حساب نمی کنند و باید به عرف مردم نیز توجه داشت.

این مرجع تقلید تصریح کردند: باید در اعلام شاخصه های بیکاری، میزان اشتغال به کار   کامل، ناقص و حتی ساعتی اعلام شود.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: باید در هنگام اعلام آمار تشریح شود چند درصد مردم به طور کامل کامل کار می کنند و درصدها و معیارها بیان شود. 

ایشان تصریح کردند: اگر معیارها برای مسئولان روشن باشد اما برای مردم روشن نباشد سبب کم اعتمادی می شود.

معظم له با تاکید بر اینکه سرشماری و داشتن آمار اقدامی لازم و بدیهی برای جامعه است، گفتند: ارگان های مذهبی و فرهنگی نیز نیازمند آمار تعداد مساجد و حسینیه ها هستند.

این مرجع تقلید یادآو.ر شدند: امیدوارم بتوان مسائل را به صورت صحیح و معقول پیش برود و اجازه داده نشود مراکز مختلف آماری بدون ارائه معیارها به اعلام اعداد و ارقام بپردازند تا مردم بدبین شوند و بگویند آمارها دستوری است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، جلب اعتماد مردم را سرمایه اصلی جامعه عنوان کردند و گفتند: این سرمایه را باید حفظ کرد و هر مسئله ای به این موضوع ضربه می زند، به کل جامعه لطمه وارد شده است.

ایشان بر لزوم مشارکت مردم در سرشماری عمومی نفوس و مسکن تاکید کردند و اظهار داشتند: مردم بدانند این اقدام به نفع آنها و جامعه است زیرا آمار ناقص هم بهتر از نبودن آن است.

معظم له در پایان خاطرنشان کردند: امیدواریم در سرشماری به شکل اینترنتی که تجربه جدیدی برای کشور است، نتایج مفیدی گرفته شود.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha