سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام جلائيان

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، نیازسنجی آموزشی را فعالیتی حیاتی و مهم برای آموزش و بهسازی عملکرد مدیران و کارکنان دانست و به تشریح برخی از مهم ترین مسئولیت های معاونان پژوهشی مدارس علمیه پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه»از مشهد، حجت الاسلام جلائیان اكبرنيا، در چهارمین اجلاسیه معاونان پژوهشی حوزه علمیه خراسان، نیازسنجی را فرآیندی سامانمند برای مشخص کردن اهداف، شکاف میان وضع موجود و اهداف و تعیین اولویت ها برای پیاده سازی راه حل ها تعریف و اظهار کرد: نیازهای پژوهشی فراوانی در سطح حوزه علمیه و جامعه وجود دارد که نباید به راحتی از کنار آن ها گذشت.

وی تعامل معاونان پژوهشی مدارس علمیه با معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان را به منظور نیازسنجی پژوهشی خواستار شد و گفت: برای ارتقاء سطح فعالیت های پژوهشی، باید نیازهای مربوطه با توجه به سطوح تحصيلي مختلف، بررسی و شناسایی شود.

ضرورت معرفی فعالیت های پژوهشی طلاب

حجت الاسلام جلائیان اكبرنيا ضمن تأکید بر آشنایی طلاب با پیکره پژوهش، برگزاری کارگاه هایی در این رابطه را ضروری دانست و برنامه ریزی جهت تقویت و ارتقاء کیفی سطح پژوهش در مدارس علمیه را یکی از مهم ترین وظایف معاونان پژوهش عنوان كرد.

وي تأکید کرد: برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که اگر طلبه ای دست به قلم شد و مطلبي نوشت، فضایی برای انعکاس آن وجود داشته باشد.

حجت الاسلام جلائیان اكبرنيا، دارا بودن ذهن نظام مند را از ضروریات ارائه مشاوره به طلاب معرفی کرد و اظهار داشت: ارائه مشاوره های پژوهشی به طلاب از طرف مسئولان مدارس زمانی مفید خواهد بود که مسئول مربوطه به حد کفایت فعالیت پژوهشی و مشاوره ای داشته باشد.

وی در مورد اهمیت ساماندهی کتابخانه ها و بانک های اطلاعاتی نیز گفت: بهتر است کتاب هایی که متناسب با سطح تحصیلی طلبه نیست، در قفسه هایی مجزا ساماندهی شود تا هراس طلبه از وجود کتاب های زیاد و متنوع برطرف شود.

تاكيد بر ايجاد شوراهای پژوهشی مدارس

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان راه اندازی «شوراهای پژوهشی مدارس» را مسئله ای جدی تلقی کرد و افزود: اگر همه ارکان مدرسه در مسئله پژوهش فعال شوند و خود را در قبال آن مسئول بدانند، نیازهای پژوهشی پاسخ داده شده و کار بر زمین نمی ماند.

وی رصد مقالات و مجلات علمی و پژوهشی و معرفی آن ها به طلاب و اساتید، برگزاری نشست ها و کنفرانس های علمی، شناسایی استعدادها و زمینه سازی در جهت شکوفایی آن ها و ساماندهی گروه ها و انجمن های علمی را از دیگر وظایف معاونان پژوهشی مدارس علمیه معرفی کرد و بیان داشت: اگر احساس کردید فردی استعداد پژوهشی دارد، باید او را به سمت تفکر، اندیشه و نوشتن سوق دهید.

حجت الاسلام جلائیان اكبرنيا با تأکید بر این که مسئولان مدارس باید از تجربه هاي موفق یکدیگر بهره گيرند، گفت: ارائه یک گزارش خوب از فعالیت های پژوهشی مدرسه، همراه با پیوستی که در آن محتوا، نقاط ضعف و قوت برنامه ها ذکر شده است، برای مسئولان سایر مدارس علمیه کاربردی و قابل استفاده خواهد بود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha