یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه

حوزه/ مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه دارای دو معاونت «امور نخبگان» و «استعدادهای برتر حوزه های علمیه» است که طلاب و فضلای مستعد را شناسایی و ساماندهی می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه با هدف «برنامه ریزی و سیاستگذاری برای شناسایی، هدایت و حمایت نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه در راستای تولید و توسعه علوم دینی و گسترش و تعمیق فرهنگ اسلامی در سطح ملی و فراملی» در سال 1390 تأسیس شد و دارای شخصيت حقوقی مستقل است و به صورت مؤسسه حوزوی و منحصراً بر اساس مقررات اساسنامه زير نظر هيأت امناء اداره می شود و رئيس آن توسط رئيس هيأت امناء منصوب می گردد.

بر اساس این گزارش، این مرکز در موضوعات گوناگون همچون: «حمایت های خدماتی-معیشتی (حسب درخواست طلاب)» و «حمایت های آموزشی و تربیتی» به حمایت از استعدادهای برتر و ممتازین حوزه می پردازد.

همچنین برگزاری اردوی علمی-فرهنگی یکی دیگر از برنامه های این مرکز می باشد که در مردادماه سال جاری، 126 نفر از طلاب به مشهد مقدس اعزام شدند.

در این اردو با توجه به سطوح تحصیلی طلاب و بر اساس نیازسنجی های صورت گرفته، کارگاه ها و نشست های علمی متنوعی برنامه ریزی شد.

*طرح استاد راهنمای استعدادهای برتر و ممتازین

در راستای احیاء سیره شاگردپروری اساتید سلف در حوزه های علمیه، «طرح استاد راهنمای استعدادهای برتر و ممتازین» راه اندازی شده است که وظیفه هدایت و راهنمایی اخلاقی، علمی و مهارتی طلاب برتر و ممتاز را بر عهده دارند.

"مراقبت و صیانت از استعدادهای برتر و ممتازین"، "ارتقاء علمی، مهارتی، اخلاقی و شخصیتی استعدادهای برتر و ممتازین" و "فراهم آوردن زمینه نخبه پروری" از جمله اهداف راه اندازی این طرح می باشد.

درباره چگونگی انتخاب استاد راهنما باید گفت که اساتید راهنمای استعدادهای برتر با پیشنهاد مدیر طرح به رئیس مرکز و تأیید کمیسیون انتخاب می شوند.

"هدایت، راهنمایی و راهبری اخلاقی، علمی، مهارتی و انگیزشی اعضای گروه بر اساس برنامه اعلام شده از سوی مدیر طرح"، "رصد وضعیت اخلاقی، علمی و مهارتی اعضای گروه و سنجش میزان رشد و ارتقاء وضعیت آنها"، "مطالعه سوابق، علایق و نقاط قوت و ضعف اعضای گروه"، "اختصاص وقت کافی همراه با سعه صدر و امانتداری در رسیدگی به اعضای گروه" و ... از جمله وظایف استاد راهنما می باشد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha