جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
آیت الله اعرافی در غرفه خبرگزاری حوزه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور، با بیان این که ذات حوزه های علمیه کار رسانه ای است، گفت: حوزه های علمیه مدافع جریان آزاد اطلاعات صحیح و درست در جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» مستقر در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، آیت الله علیرضا اعرافی در نشستی خبری که در محل غرفه خبرگزاری «حوزه» در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، اظهار داشت: حوزه های علمیه در طول تاریخ با رسانه عجین بودند و اصولا ذات حوزه  رسانه ای و ابلاغ پیام بوده و از این جهت، رسانه به حوزه بسیار نزدیک است.

وی افزود: حوزه های علمیه مدافع جریان اطلاعات صحیح و درست در جامعه هستند و نمایشگاه مطبوعات نیز می تواند تبادل تجربه در این زمینه را افزایش داده، زمینه هم افزایی و همگرایی در جامعه را ارتقاء بخشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: نیاز داریم تا تبادل جریان اطلاعات در میان مردم دنیا و به ویژه مظلومان عالم، جریانی قوی باشد، چرا که تا کنون نبض جریان اطلاعات در عرصه جهانی در دست گروه های معدود و اختاپوس های جهانی است؛ ضمن این که برای ارتقای جامعه، برکات رسانه ای بسیار مفید است.

وی در ادامه با بیان این که در قلمرو رسانه، هم مباحث فلسفی مهم وجود دارد و هم مباحث حقوقی و فقهی مهم و هم مباحث ارزشی و اخلاقی، گفت: حوزه و دانشگاه باید در این قلمروها حضور جدی تر داشته تا در مباحث فلسفی، کلامی، فقهی و حقوقی رسانه فعال تر باشند و امیدواریم حوزه و دانشگاه نیاز به تأمین این نیازها را احساس کرده و برطرف  کند.

آیت الله اعرافی با بیان این که مهمترین شاخصه یک رسانه، این است که آینه واقع نما باشد، گفت: البته شروطی برای کار صحیح رسانه ای هست که مهمترین آن این است که حیثیت و آبروی افراد در نهایت احتیاط رعایت شود.

وی افزود: رسانه ها باید مصالح عمومی جامعه که عبارتند از مصالح ملی و امنیت ملی و همچنین مصالح فردی می باشد را مدنظر داشته و از آن عبور نکنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: البته تنظیم کار رسانه ای بر اساس شفافیت، صداقت و رعایت مصالح اجتماعی و همچنین مصالح افراد یک جامعه، کار حساس و ظریفی است که به عهده رسانه است؛ البته این تنظیم کردن کار پیچیده ای است که در نهادهای خبر رسانی ما پدید آمده و امیدواریم روز به روز رشد داشته باشد.

آیت الله اعرافی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در خصوص اهانت های که برخی  از رسانه ها، به بهانه شفافیت در رسانه ها، نسبت به بغضی از مسئولان مرتکب می شوند، گفت: نقد واقعیتی است که اسلام اجازه آن را داده و از حقوق جامعه است که پرسش خود را مطرح کرده و نقد علمی ارائه کند؛ اما متأسفانه گاهی نقد با حواشی گزنده همراه می شود، در حالی که نقد سالم آن است که با حاشیه های گزنده و دروغ همراه نبوده و ادبیات آن نیز ادبیات دوستانه و خیرخواهانه باشد.

وی تصریح کرد: نقدی که همراه با اهانت، دروغ و تهمت باشد، حرام است؛ دروغ و تهت، و همچنین بزرگنمایی های نابجا، و همین طور لحن گزنده و نابجا صحیح نیست و به مصالح عمومی جامعه نیز خدشه وارد می کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پاسخ به سؤالی در خصوص فضای رسانه ای در حوزه های علمیه، گفت: منطق ما این است که حوزه در قلمرو هنر، قلمرو رسانه و به ویژه در فضای مجازی باید تجلیات مناسب تری داشته باشد.

وی گفت: فکر می کنیم مجموعه ای از سرمایه ها و سوژه های علمی، هنری، خبری و ... بسیار مهم در حوزه های ما وجود دارد؛ به نظرم حوزه را باید در فضای مجازی، فضای هنر و همچنین هنر قدسی تجلی داده و در این موارد بازتاب و بازآفرینی کنیم.

وی در ادامه با بیان این که در ذیل سند چشم انداز کلان حوزه های علمیه، در حال تدوین بیش از 15 نظام جامع هستیم، گفت: امیدواریم در آن قالب ها، سند چشم انداز رسانه ای حوزه را ترسیم کنیم.

آیت الله اعرافی گفت: نیازی که در سطح بین الملل، به دستاوردهای حوزه های علمیه وجود دارد، نیاز بسیار گسترده ای است اما با این حال از رسانه های اثرگذار برخوردار نیستیم.

وی با بیان این که دشمنان در فضای مجازی و ماهواره ای فعال تر شده اند، گفت: برای مقابله با دشمنان، باید رسانه های خود را توسعه دهیم و بدانیم ایجاد شبکه های جدید و فضاهای مجازی نو ضرورت دارد و مهمتر این است که نسل جوان حوزه از بینش رسانه ای برخوردار شوند.

مدیر حوزه های علمیه در خصوص احتمال راه اندازی شبکه ماهواره ای حوزه های علمیه، گفت: احتمال آن در سند جامع رسانه ای حوزه که در دست تدوین است وجود دارد.

وی در ادامه با بیان این که حضور نهادهای علمی در قلمرو شعائر انقلاب ضرورت دارد، گفت: قلمرو دیگری نیز وجود دارد و آن این که حوزه ما باید مولد فکر و اندیشه ای باشد که بتواند برای ارتقا جامعه علمی و جریان اندیشه دینی و اخلاقی جامعه مؤثر باشد.

آیت الله اعرافی با بیان این که به فرموده مقام معظم رهبری حوزه عصر انقلاب، با حوزه عصر انزوا تفاوت دارد، گفت: حوزه عصر انقلاب باید مولد اندیشه های ارتقا بخش به جامعه باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در خصوص راهپیمایی اربعین، گفت: حماسه اربعین سه لایه و سه پیام دارد که یکی پیام انسانی، یکی پیام اسلامی و یکی هم پیام اهل بیت و شیعی دارد و ما نباید این سه پیام را در برابر هم ببینیم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: باید این حماسه به گونه ای معرفی شود که هم شعائر حسینی اعلام شود و هم وحدت مسلمین مورد تأکید قرار گیرد.

وی با بیان این که پیام های نهضت امام حسین(ع) فراملی است، گفت: از جمله پیام های بین المللی نهضت امام حسین(ع)، ایستادگی در برابر ظلم و اخلاق است که باید در اربعین تجلی پیدا کند.

آیت الله اعرافی با بیان این که تهدیدات داعش، نه تنها باعث کم رونق شدن مراسم اربعین نشده بلکه آن را پر رنگ تر هم کرده است، گفت: جامعه اسلامی اعم از مردم عراق و همچنین ملیت های مختلف دیگر، با تهدیدات داعش نه تنها خوفی به دل راه نداده اند، بلکه برای حضور در مراسم اربعین مسم تر شده اند؛ البته امیدواریم امسال تا زمان اربعین، داعش در شهرهای موصل و حلب نیز زمین گیر شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha