جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجت الاسلام والمسلمين محمدي کرمانشاهی

حوزه /تا كنون ۱۱۳ اثر پژوهشي از پژوهشكده علوم و معارف قرآني علامه طباطبایی(ره)در زمينه هاي مختلف بويژه علوم و معارف قرآني منتشر شده است و علاوه بر آن ۵۰ اثر نيز در مراحل پاياني چاپ و نشر است كه بزودي به علاقمندان اهل علم و معارف قرآني ارائه خواهد شد.

 حجت الاسلام والمسلمين محمدي کرمانشاهی مدير سابق پژوهشکده علوم و معارف قرآني علامه طباطبایی(ره) در گفت و گو با خبرگزاری«حوزه»، تاليف دانش نامه آثار مقدس قم در محوري هاي شخصیت حضرت معصومه(س)، اماكن و ساختمان آستان مقدس، مشاهير مدفون در حرم مطهر، رخداد هاي مهم تاريخي بخصوص در دوران معاصر  مرتبط با حرم مطهر را از برنامه های دردست اقدام این پژوهشکده  عنوان کرد.

اهداف و تعداد نشرهاي پژوهشكده علامه طباطبايي(ره)

وی با اشاره به شكل گيري پژوهشكده علوم و معارف قرآني علامه طباطبايي(ره) در سال 1386 گفت: تا كنون 113 اثر پژوهشي از اين پژوهشكده در زمينه هاي مختلف، به ويژه علوم و معارف قرآني منتشر شده و علاوه بر آن 50 اثر نيز در مراحل پاياني چاپ و نشر است كه بزودي به علاقمندان اهل علم و معارف قرآني ارائه خواهد شد.

مدير سابق پژوهشكده علوم و معارف قرآني علامه طباطبايي(ره) عمده فعاليت هاي اين پژوهشكده را فعاليت هاي قرآن و حديثي عنوان كرد و هدف از تشكيل آن را توسعه عميق و كاربردي کردن معارف قرآني، پاسخگويي به سوالات و شبهات و تامين پشتوانه هاي علمي دانست.

پروژه الميزان در پژوهشكده علامه طباطبايي(ره)

وي يكي از طرح هاي در دست اقدام پژوهشكده را پروژه «الميزان» عنوان كرد و گفت: آيات، روايات و لغات كتاب الميزان توسط پژوهشگران اين پژوهشكده مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته و پاورقي هاي آن تكميل شده است چرا كه مرحوم علامه طباطبايي(ره) در ارجاعات الميزان فقط به كتب اشاره كرده است مثلا در برخي از روايات به تفسير نورالثقلين اشاره شده و به صفحه، جلد و ناشر آن اشاره نشده است و پژوهشگران منبع آن را پيدا كرده و با ذكر دقيق ارجاعات آن را بيان كردند و اين طرح در مراحل پاياني است و بزودي منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمين محمدي گفت: درادامه پروژه الميزان ،مطالعه، تاليف و نگارش مكتب يا مكاتب علامه طباطبايي را نيز در نظر داريم که انجام شود.

برگزاري كنگره حضرت آمنه(س)

وي در ادامه افزود: دنياي اسلام مديون دو شخصيت بزرگوار پدر و مادر نبي اكرم(ص) هستند. طبق دانسته ها هر دو شخصيت در دوران جواني از دنيا رفته اند در صورتي كه در اثر توطئه و ترور يهود اتفاق افتاده و به مرگ طبيعي نبوده است و در دويست سال گذشته نيز يك بار ديگر اين دو به صورت ناجوانمردانه ترور شخصیتي شدند و ان این که قائل به كفر آنها شدند و يهوديان خواستند بعد از ترور جسمي اين دو بزرگوار را ترور شخصيتي كنند. كه خوشبختانه برخي از نويسندگان روشن و روشن ضمير جهان اسلام وبرخی علمای اهل تسنن پاسخ اين شبهات و حرف هاي ناثوابي كه در حق اين دو شخصيت بزرگوار به میان آورده بودند داده شد.

دبير كنگره حضرت آمنه(س)گفت اين پژوهشكده در حال حاضر كنگره حضرت آمنه(س) را در دستوركار خود قرار داده است.  حضرت آمنه(س) مادر مكرم پيامبر اسلام(ص) تا كنون آنطوري كه در حق و شان مقام ايشان است پرداخته نشده، البته كتاب هاي خطي زيادي در خصوص اين شخصيت تاليف شده ولي منتشر نشده است اين پژوهشكده در نظر دارد چهار اثر خطي در خصوص ايشان را كه به زبان عربي است ترجمه و منتشر كند.

 اين كنگره كار خودش را از ارديبهشت ماه سال جاري آغاز كرده و  در سال آينده با ميلاد نبي مكرم اسلام(ص) در ايام مبارك ماه ربيع در حرم حضرت معصومه(س) با حضور انديشمندان دنياي اسلام از كشورهاي مختلف برگزار خواهد شد و انشالله تاليفات و آثار آن همزمان با برگزاري كنگره در سال 96 چاپ خواهد شد.

هدف از برگزاري كنگره حضرت آمنه(س)

وي خاطر نشان كرد حضرت  آمنه(س) يك شخصيت بسيار ارزنده و ناشناخته است و هدف از اين گنگره نيز غبار زدايي از چهره و نشان دادن عمق ايمان حضرت آمنه و حضرت عبدالله (ع)است.

وي خاطرنشان كرد: گستره كنگره از حيث مخاطب به زبان عربي و فارسي خواهد بود و يك يا چند اثر منتخب نيز به زبان هاي انگليسي، فرانسوي، آلماني، تركي استانبولي در راستاي افزايش مخاطب منتشر خواهد شد.

كنگره حضرت آمنه(س) براي كودكان

دبير كنگره حضرت آمنه(س) با اشاره به اينكه كنگره به صورت علمي و فرهنگي برگزار خواهد شد، اضافه كرد: اين گنگره يك نوآوري خواهد داشت و آن  وجود آثاري براي كودكان است تا مخاطبان كنگره فقط جوامع علمي نباشند. و اين نوآوري در كارگروه كودك و نوجوان صورت مي گيرد و امروز پژوهشكده در نظر دارد با ساده سازي مفاهيم ديني براي كودكان و نوجوانان، فعاليت هايي كه متناسب با سنين اين افراد است در جهت ترويج و رشد مفاهم ديني در كودكان منتشر كند.

وي گفت: مجموعه آثار كنگره و آثاری كه از قبل منتشر شده در يك نرم افزار توسط خود پژوهشكده با همكاري مراكز كامپيوتري عرضه خواهد شد.

بررسي شخصيت حضرت عبدالله(ع) در كنگره حضرت آمنه(س)

حجت الاسلام و المسلمين محمدي با اشاره به اينكه آثار جديد به زبان فارسي در اين كنگره تاليف مي شود، ادامه داد:  بخشي از آثار كنگروه نيز اختصاص دارد به شناخت شخصيت حضرت عبدالله به عنوان پدر نبي مكرم اسلام(ص) كه كتابي هم تحت عنوان بنده پاك به همت علي كرجي تاليف شده است.

وي افزود: همچنين اين پژوهشكده در سال هاي گذشته كنگره بزرگداشت علي ابن ابراهيم قمي را برگزار كرد و  آثار آن نيز توليد و در موسسه زائر به چاپ رسيده است.

 تاليف دانش نامه آثار مقدس قم

دبير كنگره حضرت آمنه(س) گفت: فعاليت هاي ديگر پژوهشكده كه از سالهاي قبل شكل گرفته و امروزه با قوت بيشتري در حال انجام است تاليف دانش نامه آثار مقدس قم است كه در محوري هاي شخصت حضرت معصومه(س)، اماكن و ساختمان آستان مقدس، مشاهير مدفون در حرم مطهر، آثار و پديدآوردگان آثار در قالب آستانه مقدس حضرت معصومه(س)، رخداد هاي مهم تاريخي بخصوص در دوران معاصر كه مرتبط با حرم مطهر است و محور آخر هم بحث مفهومي و معارفي مرتبط با آستانه مقدسه است كه مقالات در  پنج سطح ارائه خواهد شد و در  قالب دانش نامه و به صورت الفبايي و با مقالات مختلف منشتر خواهد شد و اميداوريم امسال پيش درآمدآثار در دانش نامه را منتشر كنيم.

گروه طب اسلامي

وي با اشاره به تشكيل گروه علمي طب اسلامي در پژوهشكده به عنوان يك ضرورت و نياز امروزي و آشنايي مردم با طب اسلامي گفت: در ساليان اخير به همت استاد تبريزيان و اهتمامي كه ايشان داشتند بيش از يازده هزار روايات طب اسلامي استخراج شده و چهار كتاب نيز به زبان عربي و فارسي منتشر شده است و با اين پشتوانه، مي توان امروزه ادعا كرد طب اسلامي پاسخگوي تمام بيماري هاست.

حجت الاسلام و المسلمين محمدي اضافه كرد: امروز علوم جديد قادر به درمان برخي از بيماري ها نيست ولي تمام بيماري ها در طب اسلامي قابل درمان هستند و طبق روايات چيزي كه قابل درمان نيست، مرگ است و ما روايات زيادي داريم كه مثلا سياه دانه كه در روايات آمده شفاء هر بيماري است مگر مرگ و پژوهشكده در نظر دارد  با محور قرار دادن اين موضوع به زائران، مجاوران، شيعيان و دنياي اسلامي خدمتي داشته باشد.

كتابخانه تخصصي پژوهشكده علامه طباطبايي(ره)

وي گفت: كتابخانه تخصصي پژوهشكده ويژه محققان در دو سالن مجزا با كتب علوم قرآن و سيره و سخنان ائمه تجهيز شده است ودر حال حاضر حدود ده هزار كتاب با موضوعات تاريخ، سيره، علوم قرآني و ... است و با هدف پشتوانه اي براي پژوهشگران راه اندازي شده است که ويژه پژوهشگران داخلي پژوهشكده مي باشد.

 حجت الاسلام  والمسلمین محمدی در پايان با اشاره به اينكه اداره آموزش نيز زير مجموعه پژوهشكده است گفت: اين اداره،  آموزش ضمن خدمت كاركنان ، خادمان رسمي و افتخاري را به صورت عمومي و تخصصي برگزار مي كند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha