پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
دایره المعارف قرآنی

حوزه/ مدیر گروه دایره المعارف های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن از رونمایی چهاردهمین جلد دایره المعارف بزرگ قرآنی با حضور حضرت آیت الله جوادی آملی در هفته آینده خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین علی خراسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: این مراسم رونمایی هفته آینده در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی در بنیاد علوم وحیانی اسرا انجام می شود.

وی با اشاره به این که پروژه بزرگ دایره المعارف قرآن کریم در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال انجام است، گفت: البته این پروژه عظیم از سال 76 در مرکز فرهنگ و معارف قرآن که هم اینک به عنوان پژوهشکده فعالیت دارد، شروع شده و تاکنون 13 جلد از این کار ارایه شده است که انشاالله جلد چهاردهم نیز به زودی در اختیار علاقه مندان و پژوهشگران قرآنی قرار می گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به این که این پروژه در این سطح برای اولین بار در جهان اسلام انجام شده است، افزود: این دایره المعارف عظیم مشتمل بر 3 هزار موضوع است که حدود 2 هزار و دویست موضوع ، مدخل های اصلی است که ذیل آن مقاله ارایه می شود و 800 مدخل نیز ارجاعی است؛ همچنین از دیگر ویژگی های این اثر این است که به زبان فارسی نوشته شده و مدخل ها بر اساس حروف الفبا چینش شده است.

وی با اشاره به این که پیش بینی ما این است که این دایره المعارف نهایتاً در 30 جلد ارایه و عرضه می شود، ابراز داشت: جلد پانزدهم نیز از سوی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن به اتمام رسیده و به احتمال زیاد اوایل سال آینده رونمایی می شود و تلاش ما هم این است که برای نمایشگاه قرآن سال 96 در ماه مبارک رمضان آماده شود.

مدیر گروه دایره المعارف های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم در خصوص ویژگی های جلد چهاردهم نیز گفت: جلد چهاردهم مشتمل بر ادامه حرف "ر" و مدخل های حرف "ز" است که مهم ترین مدخل های ما در این جلد شامل موضوعات رفاه، رمضان، رنگ، روح ، روزه، رهبانیت ، ریا ، زبان ، زبان عربی، زبان قرآن، زبور، زکات، زکریا، زلزله ، زمستان ، زمین ، زن ، زنا، زنبور عسل، زندان، زوجیت، زهد، زیارت، زیبایی و زیتون است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که تاکنون حدود 150 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه با این پروژه همکاری داشته اند، افزود: همه مقالات دارای صبغه قرآنی است و در چارچوب دایره المعارفی نوشته و تدوین می شود، ضمن آن که کلیه منابع باید متقن و دست اول باشد.

مدیر گروه دایره المعارف های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم اضافه کرد: مقالات از جامعیت برخودار است و در بحث  نثر و نگارش بر اساس نثر معیار و به طور خلاصه و چکیده مباحث ارایه می شود، ضمن آن که مدخل های مرتبط با هم نیز در قالب ارجاعات درون مقاله ای و برون مقاله ای آورده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین خراسانی بیان داشت: همچنین برای علمیت بیشتر مقالات علاوه بر آن که همه صبغه قرآنی دارند در شش بخش علمی شامل بخش فلسفه ، کلام و عرفان، بخش ادیان، بخش فقه و حقوق، بخش علوم قرآنی ، بخش اعلام قرآنی ، بخش معارف و مفاهیم و نیز بخش اخلاق مورد بررسی و دسته بندی قرار می گیرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha