پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 406391
۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
فضای مجازی

حوزه/ هرگاه شنيدى مردی حق را انكار و تكذيب مى كند و زبان به بدگويى از اهل حق گشوده است، از نزد او برخيز و با وى همنشینی مکن.

سؤال: وظیفه مؤمن در مجالس حقیقی یا گروههای مجازی که آیات قرآن و احکام الهی را به استهزاء می گیرند و اولیاء دین یا مؤمنين به ناحق مورد انکار و تهمت و تمسخر قرار میگیرند چیست؟

پاسخ قرآنی

جواب: "وَ قَد نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعا".

و البته خدا در كتاب [قرآن] بر شما نازل كرده كه هر گاه شنيديد آيات خدا مورد انكار و تمسخر قرار مى‏ گيرد با آنان منشينيد تا به سخنى غير از آن درآيند، چرا كه در اين صورت شما هم مثل آنان خواهيد بود؛ خداوند منافقان و كافران را همگی باهم در جهنم جمع خواهد نمود./ نساء- ۱۴۰

*بیان امام هشتم

امام رضا عليه السلام ـ در تفسیر همين آيه فرمود:

"إذا سَمِعْتَ الرّجُلَ يَجْحَدُ الحقَّ و يُكذّبُ بهِ و يَقعُ في أهلِهِ، فقُمْ مِن عندِهِ و لا تُقاعِدْهُ."

هرگاه شنيدى مردی حق را انكار و تكذيب مى كند و زبان به بدگويى از اهل حق گشوده است، از نزد او برخيز و با وى همنشینی مکن.

نکته:

 از این آیه شریفه و روایت حضرت رضا(ع) در تفسیر آن برداشت می شود؛ در فضای غبارآلود مجازی، وظیفه جوانان و مردم این است، به محض برخورد با شبکه های اجتماعی که ارزش های دینی و الهی را به سخره می گیرند آن را ترک نمایند، مگر آنکه حضور آنان علمی باشد و با استفاده از منابع و معارف غنی اسلام پاسخ وهن گویی های آنان را بدهند.

تفسیر عیاشی ج۱ ص۲۸۱. بحارالانوار ج۹۷ ص۹۶

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha