دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین میرمعزی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: ما برای وضعیت شناسی علوم انسانی به سنت ها نیاز داشته و ای کاش عمر خود را به جای اقتصاد در احادیث صرف می کردیم تا بتوانیم علوم انسانی اسلامی درست را به عالم هدیه نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در اختتامیه دومین جشنواره حدیثی آیت الله العظمی بروجردی که در مرکز تخصصی و پژوهشکده حدیث حوزه برگزار شد، ضمن تبریک دهه مبارکه فجر انقلاب و میلاد حضرت زینب کبری(س)، اظهار داشت: دستاوردهای مرکز تخصصی و پژوهشکده حدیث حوزه بسیار مناسب بوده و نشان دهنده آن است که در پشت این تلاش ها و فعالیت ها، انگیزه الهی پاکی وجود داشته که موجب ارتقاء کارها شده است.

وی ابراز داشت: ایجاد پژوهشکده در کنار مراکز تخصصی بسیار ضروری بوده و دیگر مراکز تخصصی حوزه نیز باید همانند مرکز تخصصی حدیث حوزه این پژوهشکده ها را راه اندازی نمایند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با تأکید بر استفاده از احادیث برای نیازهای حیاتی و ضروری جامعه، خاطرنشان ساخت: علوم حدیث مقدمه ای برای استفاده درست از احادیث بوده تا بتوان از آن در راستای پاسخ به نیازهای جامعه استفاده نمود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تصریح کرد: احادیث دریایی از دُرهای گرانبهایی هستند که در مکاتب و جریان های فکری دیگر به دنبال آن دویده؛ ولی به آن نمی رسند.

وی بیان داشت: علوم انسانی اسلامی از موضوعات مهم و کلان در جامعه ماست و رهبر معظم انقلاب نیز بر اسلامی سازی علوم انسانی تأکید داشته اند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به اینکه از ظرفیت حدیث برای تولید علوم انسانی اسلامی مغفول مانده است، اظهار داشت: علوم انسانی به سه موضوع مهم «وضعیت موجود چیست و چرا»، «وضعیت مطلوب چیست و چرا» و «برای حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب چه باید کرد؟» پاسخ می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی ابراز داشت: اگر ما این سه سؤال مذکور را بر اساس «مبانی معرفت شناسانه، هستی شناسانه و روش شناسانه اسلامی» و در چارچوب «فقه، حقوق، ارزش ها و اصول اسلامی» و در بستر «سنت های الهی» پاسخ دهیم، علم انسانی اسلامی تولید شده است.

وی با بیان این مطلب که برای یافتن این مبانی، ارزش ها و بستر باید به قرآن و سنت رجوع نماییم، خاطرنشان ساخت: غالبا در قرآن کریم به کلیات اشاره شده؛ اما تفاصیل آن در روایات بوده و ما باید جستجوی مناسب در احادیث داشته باشیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: تفکیک احادیث بر اساس موضوعات موجود و ارائه آن به پژوهشگران و تولیدکنندگان نظریه در علوم انسانی اسلامی یکی از مباحثی است که باید به آن توجه کرد و متأسفانه مغفول مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان این مطلب که توجه به سنت الهی از ضروریات است، بیان داشت: سنت الهی به معنای روشی است که خدای متعال در تعامل با بندگان داشته است؛ سنت ها یا مطلقند یا مشروط و سنت مشروط به این معناست که خدای متعال کاری را به فعلی از افعال جوارحی یا جوانحی انسان یا جامعه انسانی مشروط می نماید.

وی اظهار داشت: ما برای وضعیت شناسی علوم انسانی به سنت ها نیاز داشته و ای کاش عمر خود را به جای اقتصاد در احادیث صرف می کردیم تا بتوانیم علوم انسانی اسلامی درست را به عالم هدیه نماییم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha