یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
تشیع انگلیسی

حوزه/ طی قرون مختلف و دهه های اخیر اسناد و جریان های تاریخی نشان می دهدکه لندن پایگاه اصلی و خاستگاه انشقاق میان امت اسلام و به ویژه تشیع است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام مهدی صرامی در نشست علمی بررسی و نقد نوغالیان سیاسی در تشیع با محوریت کتاب «مرجعیت موروثی و تشیع انگلیسی» که در قم برگزار شداظهارداشت: دشمنان سعی دارند تا با افراطی گری و تکفیر های بررسی شده و نیز زنده کردن تعبات قومی مذهبی در مسلمانان، تیر خود را به قلب اسلام ناب نشانده و با حمایت پشت پرده از تکفیری هایی که خود آن ها را تفهیم و تجهیز کرده اند، مسلمانان بی گناه را به اسم اسلام مورد هدف قرار بدهند.

این مبلغ حوزه  افزود: جریان های ضد اسلام، با ابزار قرار دادن تشیع انگلیسی و با توهین به مقدسات اهل سنت، سعی در نفاق میان مسلمین و ایجاد کینه بین آن ها را دنبال می کند، از سوی دیگر نیز مبلغان تکفیری این اعمال را دستاویزی در جهت تهییج احساسات جوانان اهل سنت قرار داده تا در جهت حمایت از آن، جنگ های خونینی به راه اندازند و عملا اسلام توسط مسلمانان مورد حمله قرار گیرد.

وی در ادامه پایگاه شیعه انگلیسی را لندن معرفی کرده و افزود: افرادی چون یاسر الحبیب و  امثال وی با تبلیغ تشیع خود ساخته که مملوء از افکار جاهلی چون مراسم ننگین قمه زنی است، سعی دارند تا با اجرای این دست مراسمات، ضمن ضربه به آبرو و فرهنگ شیعه، خشم تکفیری ها  علیه تشیع برانگیزد؛ مراسم قمه زنی در انگلستان در حالی انجام می شود که حتی بریدن سر مرغ نیز در این شهر به دلیل خشونت آمیز بودن منع شده است، ولی در عین ناباوری مراسم قمه زنی تحت حمایت کامل پلیس صورت می گیرد.

حجت الاسلام  صرامی گفت: عناصر وهابیت با حفظ این قشر از شیعیان است که توانسته اند این وجهه از تشیع را به جهانیان معرفی کرده و به تبع آن فتنه های گسترده تکفیری علیه شیعیان برپا کنند.

محقق و پژوهشگر حوزه بااشاره به شبکه های ماهواره ای متعدد این جریان و هزینه های میلیارد دلاری که سالیانه صرف آن می شود، اظهارداشت: شبکه های تکفیری فارغ از مذهب مورد حمایت کامل ماهواره ها و سایر خدمات غرب قرار می گیرند؛ این در حالی است که شبکه هایی چون Press TV   حتی در صورت پرداخت هزینه های گزاف از کمترین سرویس‌دهی برخوردار نخواهند شد و بعضا منجر به تعطیلی آنها می شود.

وی اقدامات شبکه های تکفیری و تفرقه افروز را در خدمت کامل دشمنان اسلام دانست و بیان داشت: جریانات فعال در شبکه هایی چون فدک و امام حسین(ع) که مستقیما از لندن پخش می شوند، به صراحت علیه انقلاب اسلامی و حتی رهبر انقلاب، صحبت کرده و تمام تلاش خود را برای از بین بردن مشروعیت این نظام مقدس به کار می برند، و با ایجاد شبهه های گوناگون و پایان ناپذیر، ضربات خود را به انقلاب وارد کرده و جوانانی که از آگاهی مناسب برخوردار نیستند را گمراه می کنند.

حجت الاسلام صرامی اظهارداشت: این دسیسه ها در این مقطع به پایان نمی رسد حتی با بیان مفاهیمی چون مصلحت و تعصبات بی پایه مذهبی، حمایت ایران اسلامی از مردم مظلوم فلسطین را نیز خلاف اسلام و صلاح شیعه و عملی نامشروع می دانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مطالبی پیرامون کتاب مرجعیت موروثی پرداخت و گفت: عنوان این کتاب نیز از سخنان رهبری گرفته شده است که در سالگرد ارتحال امام خمینی در سال ۹۴ چنین گفته بودند: «آن تشیعی که از لندن و آمریکا بخواهد برای دنیا پخش شود، به درد شیعه نمی‌خورد.»

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم افزود: این کتاب در واقع محل جمع آوری سخنرانی های مرتبط به جریان تشیع انگلیسی می باشد و یک اثر تألیفی نیست و نکته جدیدی در آن به چشم نمی‌خورد؛ بیش‌تر مباحث  مطرح‌شده، پیش‌تر در سایت‌های اینترنتی منتشر شده است.

وی ادامه داد: گردآوری مطالب نیز به‌صورت حرفه‌ای صورت نگرفته است، کتاب حتی از فهرست مشخصی نیز بی‌بهره است  که این موضوع، خواننده را سردرگم می‌کند و اگرچه این اثر فهرست منظمی ندارد و تمام عنوان‌ها به‌صورت سرفصل آمده است؛ ولی اصول مباحث آن را می‌توان بدین شرح خلاصه کرد؛ « بررسی پیشینه جریان شیرازی و مسأله مرجعیت در این خانواده»، « بررسی روش سیاسی بیت شیرازی و زاویه‌گرفتن آنان با امام و انقلاب»، « ارتباط این جریان با انگلیس و کشورهای خارجی»، «   برخورد با مراکز اطلاع‌رسانی جریان»، « ترویج قمه‌زنی توسط جریان شیرازی و نقد مسأله قمه‌زنی»، «هفته وحدت و برخورد جریان و نقد آن»، « بررسی حامیان جریان شیرازی در میان شبکه‌های ماهواره‌ای»،« بررسی حمایت جریان از قمه زنی و نقد آن»، « نقد منش سیاسی جریان»،و در نهایت « مجموعه‌ای از سخنان مراجع تقلید، متفکران و سخنرانان است.

وی ادامه داد: گردآوری مطالب مرتبط با یک موضوع کار خوبی است و می‌تواند در ایجاد یک نگاه کلی به خواننده مفید باشد؛ به شرط آن‌که اصول حرفه‌ای را زیر پا نگذارد. از جمله این اصول تصریح به این موضوع است که این اثر صرفاً گردآوری است؛ نه تألیف، متأسفانه به این موضوع اشاره نشده است. ادبیات حاکم بر مطالب نیز به‌هیچ‌وجه برای بررسی یک موضوع تاریخی و عینی مناسب نیست و  فضایی کاملاً ایدئولوژیک و احساسی بر کل کتاب حاکم است.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha