یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
جلسه هم اندیشی نهادهای مختلف حوزوی

حوزه/ توهین، افتراء، جرائم مالی، کلاه برداری، جرائم راهنمایی رانندگی و خانواده از جمله آسیب های جامعه است و متأسفانه بعضی از آسیبها در میان خانواده متدینین از رشد قابل توجه ای برخوردار بوده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین نبوی پیش از ظهر امروز در جلسه هم اندیشی نهادهای مختلف حوزه با معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان قم که با موضوع «پیشگیری ناهنجاری های اجتماعی و تبلیغی» برگزار شد، به بررسی آسیب های موجود در میان طلاب پرداخت و گفت: متولیان حوزه  نقش مهمی در تربیت طلاب می توانند داشته باشند و با اجرایی کردن طرح هایی مانند برنامه های تربیتی و طرح هم فکری اساتید و مشاوران می توان بر بسیاری از مشکلات اخلاقی غلبه کرد و باعث کاهش آسیب ها شد.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه عنوان کرد: با برنامه ریزی همه مراکز حوزوی و شناسایی مشکلات طلاب می توان گام مؤثری در رفع آسیب های حوزویان برداشت.

همچنین، حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا بزاز بنابی نیز بر لزوم همفکری و هم فکری مسئولین حوزه برای ازبین رفتن مشکلات در میان حوزویان تاکید کرد.

رئیس دادگاه خانواده استان قم عنوان کرد: لازم است از مبلغینی در مساجد شهرها استفاده شود که از توانمندی خاصی در جذب مردم و جوانان برخوردار می باشند.

وی افزود: اخلاق، رفتار و اعمال مبلغین عامل مهم در جذب مردم و جوانان به مبانی دینی است؛ نباید طلاب و روحانیون از این مسئله مهم غفلت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بزاز گفت: پیامبر اسلام(ص) از طریق رفتارو اخلاق پسندیده توانست در جامعه مؤثر واقع شود تا جای که «خدا می فرماید اخلاق و رفتار تو نبود مردم از دین گریزان می شدند».

*در گزینش طلاب جدید الورودبه حوزه تجدید نظر شود

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی نیز در این جلسه هم اندیشی با بیان اینکه باید در امر گزینش و ورود طلاب جدید به حوزه دقت بیشتری صورت گیرد، تا هر کسی وارد حوزه نشود، گفت: اگر این بخش را نتوانیم به درستی اداره کنیم قطعا در آینده به مشکلات زیادی در حوزه برخورد خواهیم کرد.

 رئیس دادگاه ویژه روحانیت ابراز داشت: موضوع دیگر ازدواج های احساسی طلاب است؛ متأسفانه بعضی از طلاب در ازدواج خود دقت نمی کنند و اقدام به ازدواج های احساسی می کنند و همین خود منشاء بروز بسیاری از مشکلات است.

وی عنوان کرد: از دیگر آسیب هایی که طلاب با آن مواجه می باشند، بحث فضای مجازی است و باید گفت حقیقتا تبدیل به گرداب و منجلابی  برای خانواده های دینی و متدین شده است و اگر فکری برای این مسئله نشود معلوم نیست جامعه به چه اوضاعی گرفتار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی افزود: موضوع دیگر بحث آسیب های اقتصادی، آموزشی و خانوادگی در میان حوزویان است؛ وجود این عوامل درکنار باعث مشکلاتی زیادی شده است؛ سؤالی همیشه مطرح این است در وضعیت بد اقتصادی آیا نباید برای وضعیت معیشتی طلاب متأهل فکری شود؟.

حجت الاسلام و المسلمین قمر زاده نیز در این نشست گفت: ناهنجاری های اجتماعی معلول دلائل مختلف می باشند، به همین دلیل لازم است ناهنجاریها در ابتدا شناسی و برای رفع آن راهکارهایی در نظر گرفت.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات عنوان کرد: توهین، افتراء، جرائم مالی، کلاه برداری، جرائم راهنمایی رانندگی و خانواده از جمله آسیب های جامعه است که متأسفانه بعضی از آسیب ها در میان خانواده متدینین از رشد قابل توجه ای برخوردار بوده است؛ اگر این آسیب ها را خوب بشناسیم و رصدکنیم، می توان برنامه ای برای از بین بردن آنها طراحی کرد.

*نفوذ دشمن در حوزه شهرستان ها بسیار جدی است

حجت الاسلام و المسلمین قمر زاده افزود: مشکل جدی بحث نفوذ در میان حوزویان است؛ این مسئله در حوزه شهرستانها بیشتر مورد توجه دشمنان است چون در حوزه شهرستانها نظارت کمتری صورت می گیرد و به نوعی حیات خلوت نفوذی ها به شمار می رود.

معاون خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات عنوان کرد: در حال حاضر 17 هزار خانواده در پردیسان و دو هزار و ۵۰۰ خانواده از روحانیون در مهدیه ساکن می باشند و این خانواده ها در مسائل مختلف نیازمند به توجه بیشتری می باشند تا دچارآسیب های جدی نشوند.

*اداره پیشگری از آسیب های اجتماعی در حوزه  تأسیس شود

حجت الاسلام  حسینی نیز در این نشست بر تعامل، هماهنگی و هم فکری همه نهادهای حوزوی بر رفع آسیب های جدی که حوزویان را تهدید می کند، تاکیدکرد.

مدیر کل اوقاف و امور و خیریه استان قم عنوان کرد: آسیب شناسی مدیران عرصه تبلیغ، توجه به زندگی طلاب، برگزاری کارگاه آشنایی با همسر برای طلاب قبل و بعد ازدواج و شکل گیری اداره مشاوره از جمله موضوعاتی است که لازم است بر روی آن بحث وتبادل نظر شود.

وی خواستار تأسیس اداره پیشگری در حوزه شد و اظهار داشت: تأسیس اداره پیشگری در حوزه می تواند نقش مؤثری در کاهش آسیب های داشته باشد

  حجت الاسلام والمسلمین شریفی  در این  نشست با بیان اینکه در شرایط بسیار حساسی از لحاظ ناهنجاریهای اخلاقی و بد حجابی در جامعه قرار داریم  برلزوم هم فکری و هم اندیشی  همه مسئولین فرهنگی برای برون رفت از این نوع مشکلات تاکید کرد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه استان قم عنوان کرد: یکی از فعالیت جدی این معاونت تبلیغ در امکان عمومی با استفاده ازمبلغین توان مند  است، حضور مبلغین درامکان عمومی مانند پاساژها، قبرستان ها و پارک ها می تواند بسیار از مشکلات فرهنگی را کاهش دهد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha