یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
استاد قرائتی

حوزه/ رئیس ستاد اقامه نماز گفت: از آنجا که مدیون قرآن و نهج البلاغه هستیم، دست کم باید در یک سال یک جزء تفسیر را مطالعه کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، در نخستین روز دوره‌ «مهارت تبلیغ در قرآن» ویژه ماه رمضان در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد، با اشاره به آیه «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ(بقره/155)» درباره واکنش به امتحان از سوی مردم، گفت: بر اساس بیان قرآن، برخی در این موقعیت فریاد می زنند، تعدادی صبر می کنند و افرادی نیز حتی به سراغ امتحان می روند که نمونه واکنش گروه سوم در مورد حضرت زینب(س) است که با وجود مصیبت های روز عاشورا، جمله «ما رایت الا جمیلا» را بیان فرمودند.

وی در ادامه با این توصیه که مبلغان از بیان ضرب المثل غافل نباشد، ابراز کرد: برای توضیح معنای «ما اصابک من حسنة فمن الله و ما اصابک من سیئة فمن نفسک/نساء/79» که می فرماید: آنچه از نیکی ها به تو رسد از جانب خداست (سبب آن رحمت اوست) و آنچه از بدی ها به تو رسد از سوی خود توست (سبب آن گناهان توست) می توان از مثال گردش زمین به دور خورشید استفاده کرد و گفت که تاریکی به علت نرسیدن نور خورشید و روشنی به واسطه تابیدن آن به زمین به وجود می آید یعنی رحمت از سوی خدا و بدی ها به واسطه گناه انسان ایجاد می شود.

رئیس ستاد اقامه نماز همچنین با اشاره به اینکه باید به سراغ قرآن و نهج البلاغه رفت و در تبلیغ از این کلام های نورانی استفاده کرد، گفت: مردم بیشتر از این که از بیان خواب و نکته های مختلف زندگی افراد بهره ببرند، از کلام خالق و معصوم(ع) استفاده می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه قرآن کریم برای مرجعیت افراد غیر از ویژگی علم و تقوا به خصوصیت ترس دشمن از این گونه عالم و فقیهی اشاره می کند، اظهار کرد: بر اساس این نکته قرآنی، یک مرجع تقلید می بایست به گونه ای باشد که دشمن از واکنش و بیان او بترسد؛ به طور مثال مقام معظم رهبری درباره فاجعه «منا» مطلبی بیان فرمودند و واکنش نشان دادند و پس از آن عربستان موضع خود را تغییر داد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی درباره تربیت و تهذیب نیز خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت این ویژگی در زندگی و اجتماع، اگر قرآنی باشیم و با این کتاب الهی انس بگیریم، اخلاق مان نیز متفاوت می شود.

وی یادآور شد: از آنجا که مدیون قرآن و نهج البلاغه هستیم، دست کم باید در یک سال یک جزء تفسیر را مطالعه کرد.

گفتنی است؛ نخستین روز دوره‌ «مهارت تبلیغ در قرآن» ویژه ماه رمضان در مدر سه علمیه عالی نواب به همت معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان برگزار شد و تا پایان این ماه مبارک ادامه دارد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha