شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام و المسلمین ظهیری

حوزه/ استاد حوزه گفت: ظرف نزول زمانی آنچه از طرف خداوند باعث رشد انسان می‌شود ماه رمضان بوده است و تمام کتاب‌های آسمانی در این ماه نازل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، ‌حجت الاسلام و المسلمین ظهیری در جمع کارکنان و مراجعین مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به تعریف رحمت توسط مرحوم علامه طباطبایی گفت: علامه طباطبایی می‌فرماید رحمت به معنای عوامل رشد است.

وی بیان کرد: شما اگر کاری کنید که رشدی در دیگران ایجاد شود می‌گویند رحمت شما شامل حال او شده است و همچنین به باران که موجب رشد و نمو می‌شود رحمت الهی می‌گویند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: رسول اکرم(ص) فرمودند کلمه رمضان اسمی از اسم‌های خداوند است و باید به درستی آن را خطاب کرد و فرمودند بگویید که شهر الله آمد و شهر الله رفت.

وی با بیان اینکه رسول اکرم(ص) لقب شهر الرحمه را برای ماه رمضان مطرح کرده‌اند گفت: با توجه به معنای علامه طباطبایی از رحمت، ماه رمضان ماهی است که هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی موجب رشد انسان می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین ظهیری عنوان کرد: ظرف نزول زمانی آنچه از طرف خداوند باعث رشد انسان می‌شود ماه رمضان بوده است و تمام کتاب‌های آسمانی در این ماه نازل شده‌اند.

وی ابراز داشت: صحف حضرت ابراهیم(ع) در اول رمضان، زبور حضرت داوود(ع) در سوم، تورات در ششم، انجیل در سیزدهم و قرآن در 23 ماه مبارک رمضان نازل شده‌اند.

محقق و پژوهشگر حوزه گفت: ظاهر و باطن قرآن موجب رحمت و رشد انسان‌ها است و حتی ائمه اطهار(ع) به ظاهر قرآن نیز تمسک می‌کردند؛ اگر کسی در عالم از قرآن جدا شود از بسیاری از رشدها و ترقی‌ها محروم خواهد شد.

وی شب‌های ماه مبارک رمضان را یکی دیگر از عوامل رشد انسان‌ها در این ماه معرفی کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شب‌های ماه مبارک رمضان این است که قرآن در شب قدر نازل شده است.

حجت الاسلام و المسلمین ظهیری بیان کرد: یکی از ویژگی‌های امام(ره) این بود که اهل تهجد و شب‌زنده‌داری بودند و گره خوردن با شب موجب رشد ایشان شده بود.

وی با اشاره به آثار پرخوری در زندگی انسان گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل رشد در ماه مبارک رمضان پرهیز از خوراکی‌هاست؛ ائمه(ع) فرموده‌اند هیچ‌چیز به اندازه کسالت آدم را به تأخیر نمی‌اندازد و هیچ‌چیز به اندازه انباشته کردن شکل موجب کسالت نمی‌شود.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha