سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام محمود عیسوی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تصریح کرد: کاهش دستوری نرخ سود بانکی ، چاره کار اقتصاد و علاج مشکلات نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محمود عیسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به اجرایی شدن طرح کاهش نرخ سود سپرده بانکی به ۱۵ درصد از روز گذشته اظهار داشت: به عقیده بنده این طرح به تنهایی نمی تواند تاثیر معناداری بر وضعیت اقتصادی داشته و به فرآیند سرمایه گذاری اقتصادی یک شوکی وارد کند.

وی افزود: ما باید به سمتی برویم که نرخ سود بازار واقعی باشد یعنی از بخش واقعی اقتصاد سرمنشا گرفته باشد نه این که به صورت دستوری تعیین شود چرا که نرخ دستوری خودش تبعات منفی به همراه دارد.

این اقتصاددان حوزوی بیان داشت: در واقع ما به این وسیله نرخ بهره ثابتی را به اقتصاد تحمیل کرده ایم و در چنین وضعی وقتی 15 درصد نرخ سود بانکی است طبعاً تولیدکننده باید روی محصولات تولیدی خود سود بالاتری بکشد تا برایش صرفه داشته باشد و حال آن که به این طریق باعث ایجاد تورم از نوع دیگری در اقتصاد شده ایم.

وی همچنین با بیان این که مشکل اصلی اقتصاد کشور ما ناظر به نوع نگرش به مسایل اقتصادی است، گفت: به اعتقاد بنده با نرخ دستوری نمی توان تحولی در اقتصاد ایجاد کرد و مهم این است که ما توجه به نرخ اصلی بازار و بخش واقعی اقتصاد داشته باشیم و در این مسیر نگرش ها و دید خود را اصلاح کنیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha