جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهرا

حوزه/ وقتی حضرت زینب(سلام الله علیها) وارد کوفه شدند و خطبه خواندند، صدای ناله و گریه از مردم بلند شد، حضرت فرمودند: اشک شما خشک نشود و همیشه گریان باشید؛ این اشک‌ها ارزش معنوی ندارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی امروز در پنجمین محفل عزاداری دهه اول محرم که در حسینیه امام خمینی(ره) جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد، عنوان کرد: روایاتی که درباره فضیلت اشک بر امام حسین(علیه‌السلام) به ما رسیده است، آن قدر زیاد است که گاهی بعضی از ذهن‌های کوتاه را به شک می‌اندازد و حتی برخی افراد خاص را هم به شگفتی وا می‌دارد.

وی به روایاتی درباره فضیلت اشک بر امام حسین(علیه‌السلام) اشاره کرد و افزود: ابوهارون مکفوف، مداح اهل بیت(علیهم‌السلام) به محضر امام صادق(علیه‌السلام) مشرف شد و قصیده ای درباره امام حسین(علیه‌السلام) خواند، امام صادق(علیه‌السلام) گریه کردند و فرمودند: هر که درباره امام حسین(علیه‌السلام) شعری بگوید و خودش بگرید و ۱۰ نفر را بگریاند، خداوند هم برای گوینده و هم برای گریه کننده بهشت را می‌نویسد؛ سپس فرمودند: اگر پنج نفر را بگریاند، باز بهشت را برای او می‌نویسند و کسی که به یاد امام حسین(علیه‌السلام) باشد و به اندازه پر مگسی اشک بریزد، اجر او با خداوند است و خداوند کمتر از بهشت برای او راضی نمی شود.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به روایت «ریان بن شبیب»، تصریح کرد: امام رضا(علیه‌السلام) در این روایت فرمودند: اي پسر شبيب ! همانا محرم ماهي است كه مردم زمان جاهليت در اين ماه ظلم و كشتن افراد را به خاطر حفظ حرمت اين ماه، حرام مي‌دانستند؛ اما اين امت حرمت اين ماه و حرمت پيامبرش را نشناختند و در اين ماه، ذريه و فرزندان ايشان را كشتند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه اهل بیت(علیهم‌السلام) از روز اول محرم عزادار امام حسین(علیه‌السلام) بودند، ادامه داد: امام رضا(علیه‌السلام) به ریان بن شبیب فرمودند: «اى فرزند شبيب اگر مى‏خواهى براي كسى گريه كنى، براي حسين بن على عليه السلام گريه كن ۱۸ نفر از خاندان او را كه مانند آن‏ها در زمين نبودند، به شهادت رساندند».

وی  تأکید کرد: روایات بسیاری درباره ثواب گریه بر امام حسین(علیه‌السلام) نقل شده است و شاید این سوال مطرح شود که آیا گریه کنندگان بر امام حسین(علیه‌السلام) در یک صف هستند و آیا این روایات را می‌توان به هر اشکی که برای امام حسین(علیه‌السلام) ریخته می‌شود، اطلاق کرد.

 

اشک احساسی بر امام حسین(علیه‌السلام) ارزشی ندارد

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به اینکه بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، اشک چشم به سه نوع رفلکسی، پایه و احساسی تقسیم می‌شود، گفت: اشک های انسان همانطور که از لحاظ علمی، از یکدیگر تمایز دارند، در معنویت نیز از یکدیگر متفاوتند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه درباره اشک بر امام حسین(علیه‌السلام) هم چند نوع اشک وجود دارد، افزود: اشک احساسی و عاطفی، اشکی نیست که در روایات آمده است؛ به عنوان مثال، زمانی که حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در حادثه عاشورا به سمت قتلگاه حرکت کردند، عمر سعد را دیدند که ایستاده است، آن حضرت فرمودند: حسین مرا می‌کشند و تو نگاه می‌کنی؟ چنان این صحنه رقت‌بار بود که در تاریخ آمده اشک از چشمان عمر سعد جاری شد، اما این اشک ارزشی ندارد.

ایشان اضافه کرد: وقتی حضرت زینب(سلام الله علیها) وارد کوفه شدند و خطبه خواندند، صدای ناله و گریه از مردم بلند شد، حضرت فرمودند: اشک شما خشک نشود و همیشه گریان باشید؛ این اشک‌ها ارزش معنوی ندارند.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، اشک احساسی به اضافه همفکری را از دیگر انواع اشک بر امام حسین(علیه‌السلام) برشمرد و اظهار داشت: فردی ممکن است در فکر خود امام حسین(علیه‌السلام) را قبول داشته باشد و برای آن حضرت اشک بریزد، اما همراه حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) نباشد که این اشک نیز بی‌ارزش است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: افراد بسیاری در زمان حادثه کربلا حضور داشتند که امام حسین(علیه‌السلام) را قبول داشتند، اما آن حضرت را همراهی و نصرت نکردند.

وی عنوان کرد: اشک سوم اشکی است که احساس همراه با فکر و اقدام است؛ یعنی بر این باور باشیم که: «حسین جان به خدا قسم اگر روز عاشورا بودم همراهتان بودم»؛ اشک همراهی با امام حسین(علیه‌السلام)، همان اشکی است که بهشت بر آن واجب است.

 یاد شهدا را زنده نگه داریم

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، تصریح کرد: ما باید یاد شهدا را زنده نگه داریم؛ شهدایی که در مکتب امام حسین(علیه‌السلام) پرورش یافتند و در مسیر آن حضرت بودند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی به فراز «إنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ» اشاره کردند و افزودند: اشکی که با این شعار واقعی همراه شد، بهشت بر آن واجب می‌شود.

وی تصریح کرد: اشک سوم همان اشکی است که امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) در سوگ امام حسین(علیه‌السلام) فرمودند: «اگر روزگار مرا به تأخیر انداخت و مرا از یاریت بازداشت و نبودم تا با آنان که به جنگ با تو پرداختند در ستیزم و با آنان که به دشمنی با تو پرداختند به دشمنی برخیزم به جای آن هر صبح و شام بر تو ناله می‌کنم و به جای اشک بر تو خون می‌گریم».

 شهدای کربلا پیروز میدان بودند

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه شهدای کربلا پیروز میدان بودند، اظهار امیدواری کردند که همواره همراه امام حسین(علیه‌السلام) و امام زمان خود و در لشکر پیروز ابدی آن حضرت حضور داشته باشیم. 

حجت الاسلام و المسلمین مدنی در پایان بیان کرد: خداوند را شاکریم که توفیق حضور در شفاخانه حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) و حضور در اقیانوس رحمت حسینی را به ما عنایت کرد تا بار دیگر در محرم و در مجلس عزای امام حسین با فرشتگان آسمانی همنشین باشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha