یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
موکب حضرت معصومه

حوزه/ مسئولان موکب آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها از تامین اسکان روزانه دو هزار و ۱۰۰ نفر از بانوان زائر در استراحتگاه‌ها و حسینیه این موکب و ارائه اینترنت رایگان به ۱۰ هزار زائر خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ محمد رضا اکبری با اشاره به اینکه نیروهای ساماندهی کمیته اسکان ۱۰ روز قبل از آغاز به کار موکب در عمود ۱۰۸۰ حاضر شده‌اند، تصریح کرد: ۲۵ نفر از خادمان آستان در کمیته پشتیبانی مشغول هستند که ۱۰ نفر آن‌ها از بانوان و ۱۵ نفر آن‌ها از آقایان هستند، این افراد در مرحله نخست به محیا کردن فضای خواب پرداخته‌ و هر روز نیز نسبت به نظافت، تامین حراست و ساماندهی فضای موجود برای تامین اسکان زائران در حسینیه و استحراحت‌گاه‌ها مشغول هستند.

وی با بیان اینکه کالسکه‌های کودکان نیز در بخش اسکان زنان نگهداری می‌شود، یادآور شد: علاوه بر تامین مایحتاج ضروری از جمله غذای تبرکی، پتو و متکا، حراست از وسایل زائران نیز مورد توجه قرار گرفته است و نسبت به سال گذشته برنامه‌های حوزه اسکان با توجه به سازه‌های ایجاد شده به صورت منظم‌تر دنبال شده است و امسال شرایط نامناسب آب و هوایی نیز کمتر در تامین اسکان زائران خللی ایجاد کرده است.

اکبری با تاکید بر اینکه عایق بودن سازه‌ها و نصب سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی موجب شده است که امسال با مشکل خاصی در حوزه اسکان روبرو نباشیم، اظهار کرد: در اقامتگاه برادران نزدیک به ۷۰۰ نفر و در فضای باز حیاط موکب نیز نزدیک به ۴۰۰ نفر از برادران هر شب اسکان داده می‌شوند که در مجموع برای آنها نزدیک به دو هزار و ۴۰۰ پتو استفاده می‌شود.

مدیر کمیته اسکان ستاد موکب آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها اضافه کرد: در اقامتگاه خواهران نزدیک به ۶۰۰ نفر و در فضای باز مجاور این اقامتگاه نیز ۳۰۰ نفر از بانوان اسکان داده می‌شوند که برای آنها نیز در مجموع هزار و ۸۰۰ پتو در نظر گرفته شده است.

وی در پایان با بیان اینکه در حسینیه موکب ۶۰۰ نفر اسکان داده می‌شوند که برای هر نفر دو پتو استفاده شده است، عنوان کرد: برای ۳۰۰ نفر از خادمان آستان مقدس و نیروهای نهادهای مختلف خدماتی از جمله هلال احمر و شهرداری نیز مکان مستقلی در نظر گرفته شده است که در مجموع نزدیک به سه هزار نفر هر شب در موکب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها اسکان می‌یابند و در طول روز نیز نزدیک به دو هزار نفر در فضاهای مسقف از بسترهای اسکان استفاده می‌کنند.

ارائه اینترنت رایگان به ۱۰ هزار نفر از زائران اربعین 

سعید سیاهلویی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) نیز در گفت‌و گو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به وظایف کلی مجموعه فناوری اطلاعات در موکب آستان کریمه اهل بیت(س) اظهار کرد: باتوجه به اهمیت بالای تامین بسترهای ارتباطی برای زائران، رسانه‌ها، خادمین و مسئولین موکب، مهمترین وظیفه واحد فناوری تامین اینترنت برای تمام موکب است که این اقدام شامل دو بخش تامین اولیه اینترنت و ارائه خدمات مورد نیاز برای سه گروه زائرین، خادمین و رسانه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی حوزه فناوری اطلاعات در موضوعات پشتیبانی، اصلاح مشکلات احتمالی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و تامین پرینترهای مورد نیاز نیز دنبال شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه بخشی از مسؤولان آستان مقدس بیش از دو هفته در موکب این حضرت خدمت می‌کنند لازم است ارتباطات اداری خود را با قم حفظ کنند تا فعالیت‌های معمول و روزانه آستان با مشکل روبرو نشود و این رسالت بر عهده واحد فناوری است.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) گفت: دو مگابایت پهنای باند و ۱۰ مگابایت نیز با خط اشتراکی ویژه ایجاد کرده و حداقل‌های مورد نیاز موکب را فراهم ساخته‌ایم.

سیاهلویی با اشاره به اینکه امسال ساختمان سازی‌های انجام شده از لحاظ امنیت تجهیزات شرایط مطلوب‌تری را به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: استفاده از ساندویچ پنل‌های فلزی در ساخت و ساز دیوارها به دلیل عایق بودن در برابر امواج رادیویی مشکلاتی به وجود آورد که نیروهای واحد فناوری اطلاعات مجبور به نصب تجهیزات متفاوت در هر محل شده‌اند.

وی با بیان اینکه امسال مخاطبین واحد فناوری اطلاعات افزایش یافته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال تجهیزات بیشتری پیش‌بینی شده بود اما به دلیل افزایش مخاطبین باز هم با کمبود امکانات مواجه شدیم که بخشی از تجهیزات از کربلا خریداری و بخشی از ایران به صورت امانی تحویل گرفته شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه مهمترین فعالیت واحد فناوری اطلاعات پشتیبانی از اینترنت مورد نیاز به صورت شبانه‌روزی است، مطرح کرد: ارائه اینترنت با کیفیت مطلوب برای رسانه‌ها انجام شده است و به صورت شبانه‌روزی نیز ارائه خدمات اینترنتی به بیش از ۴۰۰ نفر از خادمین و مسؤولان موکب و همچنین ارائه سرویس اینترنت رایگان ۱۵ دقیقه‌ای به هزار نفر از زائرین به صورت روزانه انجام می‌شود که تا کنون ۱۰ هزار نفر از این سرویس استفاده کرده‌اند.

وی در پایان بیان کرد: برای سال آینده نزدیک به ۵۰ میلیون تومان باید در نظر گرفته شود که ۳۰ میلیون تومان برای خرید تجهیزات حرفه‌ای و ۲۰ میلیون تومان نیز برای پهنای باند نیاز است. با تجهیزات حرفه‌ای می‌توان اینترنت را در سطح بسیار گسترده‌تر به عموم زائران ارائه داد و با توجه به مطالبه بسیار گسترده مردم و نیاز شدید زائران به ارتباطات، این کار از ضروری‌ترین اقدامات به نظر می‌رسد.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha