شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مراسم عزاداری به مناسبت اربعین حسینی در منزل آیت الله مقتدایی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نظری منفرد گفت: ویژگی مهم کشتی نجات این است که نگاه نمی‌کند فردی که در حال غرق شدن است، مؤمن یا گناه‌کار است، بلکه این سفینه نجات در فکر نجات تمام مردم است که نمونه‌های عینی آن‌هم در واقعه کربلا به وقوع پیوست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی نظری منفرد در مراسم عزاداری شب اربعین که با حضور علما، اساتید، طلاب و اقشار مختلف مردم در بیت آیت‌الله مقتدایی برگزار شد، با اشاره به مفاهیم و معارف ادعیه مأثوره از ائمه اطهار(ع)گفت: دعای مکارم الاخلاق ازجمله ادعیه‌ای است که سراسر از معرفت و معارف والای دینی بوده و مسائل بالای اخلاقی در قالب این قبیل دعاها نقل‌شده همچنین دعای افتتاح و زیارت اربعین و... جملگی مملو از معارف والای الهی است.

وی با اشاره به زیارت دهم امام حسین(ع) در زیارت اربعین افزود: این بخش از دعا یک مجموعه از معارف است که انسان را به سرچشمه‌های الهی پیوند می‌زند، همچنین دعای جامعه کبیره و زیارت وارث و ... نیز سرشار از معارف الهی است.

استاد حوزه علمیه بابیان جایگاه والای زیارت اربعین امام حسین(ع) عنوان کرد: برای هیچ معصومی جز امام حسین(ع) در اربعین زیارتی وارد نشده که می‌تواند محل تأمل و اندیشه شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در احادیث و منابع نشانه‌های مؤمن را در پنج مورد می‌داند که یکی از آن‌ها زیارت اربعین است که منظور از اربعین نیز صرفاً اربعین امام حسین (ع)بوده و هیچ تأویل و تفسیر دیگری ندارد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: از روزگار بعد از شهادت امام حسین (ع)همواره زیارت اربعین امام حسین(ع) در بین مؤمنان مرسوم بوده که یکی از مبلغان و بانیان این حرکت عظیم نیز جابر بن انصاری است و جابر فردی است که در سخت‌ترین دوران حکومت بنی امیه همواره از حقانیت و افضلیت امیرالمؤمنین دفاع می‌کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری با اشاره به مفاهیم زیارت اربعین امام حسین(ع) ادامه داد: امام حسین(ع) در راه خداوند متعال خون‌دل و جان خود را درراه خدا فدا کرد، تا مردم را از جهالت خارج سازد که معنای دیگری از حدیث شریف پیامبر اکرم است که فرمود همانا حسین (ع)مصباح هدی و سفینه نجات است.

وی گفت: ویژگی مهم کشتی نجات این است که نگاه نمی‌کند فردی که در حال غرق شدن است مؤمن یا گناه‌کار است بلکه این سفینه نجات در فکر نجات تمام مردم است که نمونه‌های عینی آن‌هم در واقعه کربلا به وقوع پیوست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) اضافه کرد: بنی امیه مردم را در انجام فرایض دینی آزاد گذاشتند اما راه نشر عقاید کفر و الحادی را هم نبستند بنابراین بسیاری از مردم شام اسلامی داشتند که اسلام اموی بود و شباهت فراوانی به اسلام نبوی نداشت چراکه آن‌ها سیاستی را در پیش‌گرفته بودند که مردم قدرت و توان تشخیص بین کفر و شرک را نداشتند و از همین رونیز امام حسین در نامه خود به مردم کوفه نوشتند که سنت‌ها مرده و بدعت‌ها زنده شده است و در خطبه‌ای دیگر نیز بیان داشتند که بنی امیِ شیطان را پرستش کرده و از خطوط اساسی اسلام خارج شدند.

وی عنوان کرد: امروز تمام امت اسلامی مدیون خون امام حسین(ع) هستند و روایاتی نیز که در کامل الازیارات بیان‌شده همه سفارش بر ارزش زیارت امام حسین(ع) بوده چراکه امام باقر و امام صادق(ع) به‌خوبی می‌دانستند چیزی که اسلام را حفظ کرده، خون امام حسین(ع) است، وگرنه بنی امیِه درصدد از میان برداشتن دین اسلام بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha