سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری

حوزه/ مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه گفت: رسانه و بخش بین‌الملل از عرصه‌هایی بوده که حوزه باید در آنها حضوری پررنگ داشته باشد و اگر عرصه بین‌الملل حوزه فعال شود، در تحول و انگیزش طلاب بسیار مؤثر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مفید حسینی‌کوهساری امروز در جلسه معاونان پژوهش و بین‌الملل استانی حوزه‌های علمیه که در مرکز مدیریت حوزه‌ در قم برگزار شد، با تبریک پیروزی جبهه مقاومت اسلامی در عراق، سوریه و یمن، گفت: امیدواریم همان‌گونه که در جبهه نظامی توفیقات مناسبی ایجادشده، در عرصه‌های فکری، فرهنگی و دینی نیز همین توفیقات کسب شود.

وی با محکومیت مواضع  اخیر رئیس جمهور آمریکا در رابطه با مسئله فلسطین، افزود: در جنگ قبلی اعراب با اسرائیل، چهار کشور عربی درگیر جنگ مستقیم با رژیم غاصب اسرائیل بودند که پس از 6 روز جنگ، اراضی فراوانی را تحویلش دادند و  دست‌خالی برگشتند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه ادامه داد: امروز به برکت انقلاب اسلامی ایران، جبهه‌های مقاومت اسلامی باافتخار و سربلندی در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی می‌کنند که پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت اسلامی در عراق و سوریه و همچنین پیروزی‌های حزب‌الله در جنگ 33روزه و جنگ 22روزه حماس نیز از همین قبیل است.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه تأکید کرد: امروز نیروهای مقاومت اسلامی در نزدیکی‌ مرزهای رژیم جعلی  اسرائیل استقرار یافته‌اند و اگر امروز اسرائیل بخواهد، ماجراجویی جدیدی را آغاز کند با ارتش 6 کشور اسلامی مواجه خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری اضافه کرد: تصمیم اخیر ترامپ درباره شهر قدس سبب شده که علاوه بر کشورهای اسلامی، بسیاری از کشورهای اروپایی نیز در برابر آن جبهه‌گیری کنند که البته بخشی از این مواضع آنان نیز به دلیل انگیزه‌های اقتصادی است که از تجارت در این قاره، از ترامپ جامانده‌اند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه تأکید کرد: باید جایگاه حوزه‌های علمیه در دنیای فعلی به‌درستی تبیین شود، چراکه تا قبل از انقلاب اسلامی، دین در دوران انزوای خود قرار داشت و اندیشمندان بزرگ شرق، دین را افیون توده‌ها می‌دانستند و این سیطره تفکر مارکسیستی آن‌قدر در کشورهای اسلامی قدرتمند بود که اندیشمندان اسلامی نیز جرأت حرف زدن درباره دین را نداشتند؛ همچنین در جهان غرب نیز دین را محلی از اعراب نمی‌دانستند، مگر برای امور جزئی و هر دو معتقد بودند که دین قدرت تحول و بسیج عمومی مردم را ندارد.

وی تصریح کرد: در طول جنگ‌های جهانی نیز دین در معادلات بین‌المللی، نقشی در تحولات نداشت و همین جنگ‌های جهانی خسارت‌های بسیاری را رقم زد اما بعد از انقلاب اسلامی و آرمان‌ها و ادبیات بی‌نظیر و جدید امام راحل، دین در ایران و جهان اسلام از حالت انزوا و بازیچگی خارج و به حالت تکثیرکنندگی و تعیین‌کنندگی تبدیل‌ شده است و امروز در منطقه، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد مگر اینکه انقلاب اسلامی در آن، نقش خود را ایفا خواهد کرد.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه اضافه کرد: بر اساس تأکیدات رهبری معظم انقلاب، مسیر تمدنی تاریخ در حال تغییر است و ما می‌توانیم به مرحله‌ای برسیم که به ایفای نقش تمدنی در تاریخ نائل شویم و سهم خود را از تاریخ بازپس بگیریم، چراکه در طول تاریخ در سهم و حق اسلام و مسلمان اجحاف شده است. وضعیتی که امروز ایران در آن قرار دارد، آرزو و خواسته بزرگان تاریخ تشیع بوده و برای رسیدن به این مرحله نیز خون‌های زیادی ریخته و زحمات بسیار زیادی انجام‌ شده است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه تصریح کرد: وضعیتی که امروز در برابر کشور قرار گرفته، مسئولیت‌ حوزه‌های علمیه را دشوارتر و حساس‌تر کرده است. همچنین سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های انقلاب اسلامی در بین کشورهای دیگر اسلامی بسیار تأثیرگذار است، بنابراین باید در اتخاذ تصمیم‌ها، مسیری را پیش برویم که سبب خسران‌های داخلی و برای کشورهای دیگر اسلامی نشود.

وی تأکید کرد: یکی از معضلات مهم حوزه‌های علمیه در بین طلاب در حین تحصیل، نهادینه نشدن نگاه بین‌المللی در بین طلاب و جایگاه و ارزش حوزه‌های علمیه و انقلاب اسلامی برای اثرگذاری در عرصه های بین‌المللی است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی کوهساری عنوان کرد: رسانه و بخش بین‌الملل از عرصه‌هایی است که حوزه باید در آنها حضوری پررنگ داشته باشد و اگر عرصه بین‌الملل حوزه فعال شود، در تحول و انگیزش طلاب بسیار مؤثر است و نظام جامع ادیان و مذاهب نیز در همین زمینه نوشته و تصویب‌شده است. همچنین در تمام حوزه‌های استانی نیز انتخاب مسئول بین‌الملل انجام‌ شده تا نگاه به عرصه‌های بین‌المللی در حوزه‌های استانی هم، در مسیر و روند منطقی خود قرار گیرد.

مسئول ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه ابراز کرد: تشکیل کمیته‌های تخصصی زبان‌های خارجی در بین طلاب حوزه‌های علمیه نیز در رابطه با بین‌المللی‌تر شدن حوزه‌ها انجام‌ گرفته و همچنین شاخص‌هایی نیز در این زمینه تدوین‌ شده که رسمیت یافتن زبان عربی در آن راستا بوده است.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه ادامه داد: دانش‌افزایی طلاب به تمام عرصه‌های بین‌الملل نیز از جمله مواردی بوده که برای بین‌المللی‌تر شدن حوزه‌ها انجام‌گرفته است، چراکه در این عرصه برخی خلأهایی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی اضافه کرد: در بین طلاب کشور، استادان بسیاری وجود دارد که به زبان‌های آذری و عربی مسلط هستند و می‌توانند در جامعه هدف خود مؤثر باشند. بسیاری از عرصه‌های بین‌المللی حوزه نیز نیازمند دانستن زبان خارجی نیست، بلکه مهم داشتن نگاه بین‌المللی است که فارغ‌التحصیلان المصطفی از جمله آنان است. همچنین جمعیت قابل‌توجهی از ایرانیان مهاجر در کشورهای دیگر وجود دارد که ظرفیت خوبی را به‌وجود آورده است.

در ادامه‌ جلسه نیز حجت‌الاسلام‌ ضیایی گفت: مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه برای ایجاد جایگاه خود، اقدامات موردنیاز را در استان‌های کشور آغاز کرده است. در ایران، شانزده استان مرزی وجود دارد که ظرفیت‌های بین‌المللی خوبی دارند و می‌شود تعاریف وظایف بین‌المللی خوبی نیز برای آن‌ها در نظر گرفت.

وی ابراز کرد: باید همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی که در قم برپا می‌شود در  استان‌های دیگر نیز برپا شود؛ همچنین مبحث زبان نیز از جمله مباحث و ظرفیت‌هایی بوده که باید طلاب استان‌های مختلف با آن آشنا شوند و آن را دنبال کنند.

حجت‌الاسلام‌ ضیایی تأکید کرد: رسمیت یافتن آموزش زبان عربی از مصوبات شورای عالی حوزه بوده که بسیار ارزشمند است و امید است حرکتی باشد که اهداف و رسالت‌های مهم حوزه در مباحث مختلف را برآورده سازد، چراکه برخلاف وجود ظرفیت‌های فراوان در حوزه، زیرساختی برای ارسال تولیدات حوزوی به کشورهای دیگر وجود ندارد.

وی عنوان کرد: باید سعی شود تا خبرهای استانی نیز از طریق خبرگزاری حوزه انعکاس داده شود تا ظرفیت‌های مهم و بزرگ این استان‌ها نیز به‌درستی تبیین و شناسایی شود.

معاون پژوهش و بین‌الملل حوزه علمیه کاشان نیز در ادامه این جلسه ابراز کرد: متأسفانه در مرحله اجرای طرح‌های بین‌المللی تا به امروز اقدام مناسبی در حوزه‌های علمیه انجام‌نشده است که امید است در آینده این نوع نگاه در زمینه استان‌ها تغییر پیدا کند.

حجت‌الاسلام‌ اسماعیلی ادامه داد: اگر حمایت‌های کافی از فعالیت‌های بین‌المللی استان‌ها انجام شود، اقدامات و توفیق‌های فراوانی نیز حاصل می‌شود؛ همچنین باید محتوای لازم و به‌روز در مورد عرصه‌های بین‌المللی مختلف نیز به معاونت‌های استان‌ها ارائه شود.

وی اضافه کرد: برای اینکه معاونت بین‌الملل استان‌ها، فعال و مؤثر باشد، باید نشست‌های معاونان بین‌الملل استان‌های حوزه علمیه به‌صورت مداوم، برگزار شود.

معاون پژوهش و بین‌الملل استان قزوین نیز ابراز کرد: در قزوین، دو ظرفیت عمده وجود دارد؛ دانشگاه بین‌الملل امام خمینی(ع) با بیش از سه هزار دانشجوی خارجی، ظرفیت بسیار بزرگی را ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام‌ نوروزلو تصریح کرد: وجود مرکز شیخ‌الاسلام در قزوین نیز موجب رونق این شهر شده و زمینه‌ساز بازدید بسیاری از سفرا و مسئولان خارجی را به‌وجود آورده که از  مراکز حساس علمی در کشور است و تاکنون مسکوت بوده که باید از وجود آن به‌درستی استفاده شود.

وی عنوان کرد: مبلغان در عرصه تبلیغ  بین‌الملل، پیشرو و پیش‌قدم هستند اما برای کسب توفیقات بیشتر نیازمند حمایت‌های کافی از جانب نهادهای حوزوی هستند.

حجت‌الاسلام‌ رضوی معاون پژوهش و بین‌الملل شهر بناب نیز گفت: در این شهر، دوره‌های مکالمه زبان عربی برگزار شده و فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها نیز زمینه‌های خوبی را ایجاد کرده‌اند که باید از ظرفیت‌های آنان استفاده کرد.

معاون پژوهش و بین‌الملل استان چهارمحال بختیاری نیز در ادامه این جلسه عنوان کرد: در مبحث استان‌ها، در عرصه فعالیت‌های بین‌المللی، متأسفانه نگاه جدی تا به امروز نشده است و نقش استان‌های مختلف در سند فعالیت‌های بین‌الملل حوزه نیز تاکنون به‌درستی تعریف‌نشده است.

 حجت‌الاسلام‌ ثمر زاده تأکید کرد: رابطان بین‌الملل حوزه‌های استانی نیز در حد رابط باقی‌مانده و مسئولیت‌های تخصصی در این زمینه ندارند. همچنین باید زمینه‌های مالی فعالیت‌های بین‌المللی در استان‌ها نیز از قبل اندیشیده شود. باید انگیزه‌ای برای زبان‌آموزی در بین طلاب ایجاد شود تا طلاب بعد از سپری کردن دوره زبان‌آموزی، جذب مراکز تخصصی زبان شوند.

معاون پژوهش و بین‌الملل حوزه علمیه استان خوزستان نیز در بخشی از این جلسه تصریح کرد: استان خوزستان در زمینه بین‌الملل، ظرفیت‌های خاصی دارد که وجود نمایندگان خبرگان رهبری در این استان با نگاه‌های بین‌المللی از جمله این ظرفیت‌های مهم استان خوزستان است.

حجت‌الاسلام‌ دغاغله عنوان کرد: ۵۰درصد از مردم این استان عرب هستند که ظرفیت بالایی را در زمینه‌های بین‌المللی ایجاد کرده است. همچنین راه‌اندازی شبکه جهانی الاهواز از سوی آیت‌الله جزایری و وجود مبلغان زیاد بین‌الملل نیز از دیگر ظرفیت‌های مهم این استان مهم کشور است.

وی ابراز کرد: وجود دانشجویان عراقی در خوزستان برای تحصیل، ورود کاروان‌های زیارتی عراقی به ایران از استان خوزستان و مبحث اربعین حسینی از دیگر ظرفیت‌های موجود در این استان است. با این وجود، متأسفانه برنامه‌مدونی در رابطه با مسائل بین‌المللی هنوز در حوزه‌های استانی ایجاد نشده است.

معاون پژوهش و بین‌الملل استان لرستان نیز در ادامه این جلسه تصریح کرد: طلاب زبان‌دان استان لرستان بسیار مشتاق بوده و آماده ارائه توان خود در مکان‌هایی هستند که نیازمندی در این زمینه احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ دوستی ادامه داد: طلاب فراوانی در این استان نیز فارغ‌التحصیل سطح سه و چهار حوزه بوده که ظرفیت‌های بالایی را ایجاد کردند و کلاس‌های زبان عربی نیز در مدارس این استان برگزار شده است. متأسفانه انگیزه فراوانی در بین طلاب این استان نیز مانند سایر استان‌ها در رابطه با زبان‌آموزی وجود ندارد، این مسئله نیازمند حمایت‌های موردنیاز است، چراکه تبلیغ در عرصه بین‌الملل مورد تأکید امام راحل(ره) و رهبری است.

معاون پژوهش و بین‌الملل استان مازندران نیز در بخشی از این جلسه ابراز کرد: در این استان، علاوه بر ظرفیت‌های فراوان، حوزه‌های بزرگی نیز فعالیت دارند که متأسفانه تاکنون  از ظرفیت‌های آنها استفاده‌ نشده است.

حجت‌الاسلام‌ قربان پور گفت: ظرفیت‌های از‌دست‌رفته نیز در این استان بسیار بوده است. در عرصه تبلیغ، سفرهای تبلیغی کافی نیست، بلکه نیازمند هجرت در این زمینه هستیم و بسیاری از طلاب این استان، بعد از تحصیل نیز متأسفانه در قم یا شهرهای دیگر ساکن شده‌اند و  به دیار اصلی خود برنمی‌گردند.

معاون پژوهش و بین‌الملل استان همدان در بخشی از این جلسه تأکید کرد: یکی از مسائل مهم همدان، وجود فرقه‌های مختلف در این استان است که مشغول تبلیغ هستند و نباید اجازه داد که این امر تبدیل به تهدید شود.

حجت‌الاسلام‌ غلامی اضافه کرد: باید طلاب به‌صورت مربیانی متخصص در عرصه‌های تبلیغی تربیت شوند تا در برابر فعالیت فرقه‌های مختلف پاسخ‌گو باشند. همچنین بخش بزرگی از طلاب این استان مسلط به سه زبان ترکی، فارسی و کردی هستند.

معاون پژوهش و بین‌الملل استان البرز گفت: شهر کرج با اینکه شهری مهمان‌پذیر است اما اغلب مسافران  این شهر را مسافران داخلی تشکیل می دهند. همچنین در دو ماه اخیر، یازده پروژه در هفت زبان خارجی برای تبلیغ عرصه بین‌الملل توسط طلاب کرجی انجام‌ شده است.

حجت‌الاسلام‌ بابایی افزود: برای اینکه فعالیت‌های بین‌المللی استان‌ها رونق گیرد، باید حمایت‌های لازم توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه انجام شود. همچنین باید فعالیت‌های بین‌الملل نیز به‌صورت تخصصی اجرایی شود.

معاون  پژوهش و بین‌الملل استان گیلان نیز در ادامه این جلسه خاطرنشان کرد: استان گیلان چون هم‌مرز با کشور آذربایجان است و فرقه‌های مذهبی دیگری  نیز در آن مشغول فعالیت هستند، دارای حساسیت‌های ویژه‌ای است. همچنین منطقه آزاد انزلی و دانشگاه آزاد انزلی نیز از دیگر ظرفیت‌های بین‌المللی این استان است.

حجت‌الاسلام‌ فرجی تصریح کرد: برای اینکه عرصه فعالیت‌های بین‌الملل استان‌ها به‌صورت رسمی کار خود را شروع کرده و توفیقاتی نیز در این زمینه کسب کند، باید زمینه‌های ایجاد معاونت بین‌الملل استان‌ها به‌صورت رسمی کلید بخورد.

وی تأکید کرد: همچنین در زمینه زبان‌های خارجی نیز باید انگیزه‌های کافی ایجاد شود تا طلاب پس از یادگیری زبان‌های خارجی در اموری که مرتبط است، فعالیت داشته باشند.

معاون پژوهش و بین‌الملل استان سمنان هم گفت: استان سمنان از نظر جمعیتی، شهر کم‌جمعیتی است اما  از ظرفیت‌های زیادی برخوردار است که وجود مقبره عارفان بزرگ اسلامی و زیارت قبور آنان توسط فرقه‌های مختلف از جمله ظرفیت‌های موجود این استان است.

حجت‌الاسلام‌ گلپایگانی ابراز کرد: در سه مدرسه استان سمنان، دوره‌های آموزش مکالمه عربی انجام می‌شود که ظرفیت خاصی به‌وجود آورده است و باید از آنها به‌درستی استفاده کرد.

معاون پژوهش و بین‌الملل استان تهران هم گفت: حوزه در عرصه بین‌الملل استان‌ها، تاکنون برنامه‌های دقیقی را نداشته است و ظرفیت‌های بسیاری نیز در شهر تهران به دلیل حجم زیاد توریسم وجود دارد.

حجت‌الاسلام‌ بیات تصریح کرد: فرقه‌های بهائیت، تصوف و جریان شیرازی در جهان، فعالیت‌های زیادی دارد که در برابر آنها نیز اقدامات گسترده‌ای انجام‌ نشده است. باید تا حد امکان، از فضای مجازی در این زمینه استفاده کرد، چراکه برای حضور فیزیکی در کشورهای دیگر اعتبارات زیادی لازم است که در اختیار نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha