یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ملکی

حوزه/ مراسم افتتاحیه طرح سبک اقوم فردا پنج شنبه ۲۱ دی ماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی دبیر و قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری «حوزه» با اشاره به برگزاری  جلسات اخلاقی در  حوزه علمیه گفت:‌ شاهد تحول خوبی در موضوع اخلاق در بین روحانیون، طلاب و خانواده های آنها هستیم که در این زمینه درس اخلاق توسط آیت الله العظمی مکارم شیرازی، روزهای چهارشنبه برای طلاب و خانواده های آنان برگزار می گردد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه عنوان کرد: با توجه به اینکه گاهی ایشان به خاطر مشکلاتی  برای ارائه درس اخلاق حاضر نمی شدند، اما طلبه ها و خانواده های آنها با حضور شان، احساس  نیاز خود را ابراز می کردند.

وی افزود: اما قم با وسعتی که دارد و مناطقی چون پردیسان و ۱۹دی ، انتظار این بود درس اخلاق ها به صورت خود جوش شکل گیرد؛ این امر در دو هفته اخیر در  پردیسان با حضور اساتید اخلاق شکل گرفته و به دنبال اجرایی کردن در سایر مناطق هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: از سابق در مدرسه فیضیه، دارالشفاء و سایر مکان ها مانند حسینیه امام خمینی(ره) شخصیت هایی چون آیات خرازی، مرحوم حائری شیرازی، استادی، مصباح یزدی و در از امسال در مدرسه معصومیه و مصلای قدس با حضور اساتید از جمله،‌ تحریری و اراکی و سایر اساتید درس اخلاق برای طلبه ها ارائه می شود.

معاون تهذیب حوزه های علمیه عنوان کرد: این فضای اخلاق گویی، موعظه کردن و موعظه شنیدن به صورت مشهود در حوزه جاری است و امید است با این فعالیت ها، فضای معنوی حوزه بهتر از گذشته شود.

وی با اشاره به موضوعات اخلاقی گفت:، زهد، ذکر، معرفت شناسی به خدا، شیطان شناسی، انسان شناسی، خروج از غفلت تحت عنوان موعظه و اخلاق از جمله این مباحث است؛ تا کنون این موضوعات مطرح شده، موثر بوده و  امیدواریم در  طرح جدید، تحول جدید و بهتر در ارائه مباحث اخلاقی و تهذیبی باشیم.  

حجت الاسلام والمسلمین ملکی  با تاکید براینکه به دنبال اجرایی کردن شروع درس های رسمی حوزه با اخلاق هستیم، اظهار داشت: قرار است در نشستی که با اساتید حوزه علمیه خواهیم داشت در مورد ارائه مباحث اخلاقی قبل از شروع کلاس درس به بحث و تبادل نظر بشینیم؛ این همان روشی است که رهبر انقلاب قبل از شروع درس انجام می دهند و در ابتدای هر درسی موعظه و یا حدیثی اخلاقی ارائه و بعد مشغول تدریس می شوند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح سبک اقوم در مدارس علمیه افزود: طرح سبک اقوم، به سبک زندگی قرآنی اشاره دارد و معتقدیم سبک زندگی، رحمانی یا شیطانی است و غرب پرچم دار زندگی شیطانی به موضوعات ازدواج، بی بندباری، بی عفتی و بی حجابی است و درحال توسعه دادن این روش ها در میان جوانان جوامع اسلامی است.  قرآن هم سبک زندگی دینی، اسلامی، عدالت، عفاف و حجاب و اخلاق را ترویج می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی افزود: معتقدیم اگر جامعه بخواهد از تفکر و سبک زندگی شیطانی نجات پیدا کند، باید به سبک زندگی قرآنی پناه ببرد و قرآن می فرماید« من به نحو اقوم و احسن هدایت می کنم و سبک زندگی آموزش می دهم».

معاون تهذیب حوزه های علمیه با بیان اینکه در هفته آینده شاهد اجرای شدن طرح اقوم در مدارس علمیه داوطلب در قم خواهیم بود گفت: در این طرح به دنبال این هستیم سبک زندگی برگرفته از قرآن را با حضور اساتید اخلاق در میان طلاب ترویج و گسترش دهیم.

معاون تهذیب حوزه های علمیه  در مورد طرح جدید و طرح جامع تربیتی گفت: مبانی این طرح  به مرکز مدیریت استانها ابلاغ و از 23 دی ماه در مدارس علمیه کشور اجرا می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی خاطرنشان کرد: این طرح فردا پنج شنبه ۲۱ دی ماه ساعت ۹/۴۵با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی دبیر و قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مدرسه امام کاظم(ع) واقع در میدان معلم افتتاح می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha