چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
تصاویر/  نشست بررسی ریشه های اقتصادی و فرهنگی اعتراضات اخیر در خبرگزاری حوزه

حوزه/ سرمایه سالاری گفتمان امروز غرب است و برخی در داخل کشور، به این گفتمان اعتقاد داشته و همین تفکر سبب می شود که در چند سال اخیر، میلیون ها دلار صرف واردات خودروهای لوکس شده و این افراد تعیین کننده در مجلس ما باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی معصوم نیا پیش از ظهر امروز در نشست علمی تخصصی «بررسی ریشه های اقتصادی و فرهنگی اعتراضات اخیر با نگاهی به نقش مؤسسات مالی» که از سوی خبرگزاری حوزه و با همکاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در این خبرگزاری انجام شد، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام فاطمیه، اظهار داشت: نکته ای که در ابتدا باید عرض کنیم این است که اعتراضات اخیر از اغتشاشات جداست و مردم نیز با مشاهده مغرضین، حساب خود را از آنان جدا کرده و به مقابله با آنان پرداختند.

وی ابراز داشت: بیکاری، رکود، فساد و البته تورم، مسئله اصلی مشکلات اقتصادی کشور است و امروز بیکاران بسیاری در کشور وجود دارند که موجب نارضایتی های بسیاری خواهد شد.

شغل های کاذب بیکاری به حساب می آیند

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: مراد از بیکار،  کسانی هستند که به اندازه درآمد مکفی، دریافتی نداشته باشند و بر این اساس، شغل های کاذب هم به یک معنا، بیکاری به حساب می آیند.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: امروز بسیاری از بیکاری ها ناشی از رکود بوده و باید به تحلیل این مباحث پرداخت که ریشه آن چیست.

حجت الاسلام والمسلمین معصوم نیا بیان داشت: میان تورم و بیکاری در اقتصاد، ارتباطی وجود دارد؛ چراکه اگر تورم پایین بیاید، بیکاری زیاد می شود و اگر تورم بالا رود، بیکاری کم می شود؛ البته همیشه اینطور نیست و این موضوع به این دلیل است که سیاست هایی اعمال می شود که نرخ تورم پایین می آید؛ ولی بیکاری زیاد می شود یا بالعکس.

وی اظهار داشت: سیاست هایی که برای کنترل تورم در سال های اخیر اعمال شد، یکی از دلائل رکود و بیکاری است؛ با سیاست های صحیح در عرضه، می توان مشکل تورم و بیکاری را حل کرد و غفلتی که در سال های اخیر اتفاق افتاد، این بود که به جانب عرضه توجه نشد و شاهد رکود در کشور بودیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: از مؤلفه اقتصاد مقاومتی، درون زا بودن آن است؛ به این معنا که باید محور سیاست گذاری ها، امکانات داخلی باشد و بر اساس آن برنامه ریزی کرد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی خاطرنشان ساخت: مؤلفه دیگر اقتصاد مقاومتی، برون نگری است؛ به این معنا که ما جنگ با دیگران نداریم و اگر عادلانه با ما مراوده داشته باشند، مشکلی با آنان نخواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین معصوم نیا با بیان این مطلب که عدالت محوری از مؤلفه های دیگر اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: وقتی مردم را وارد صحنه اقتصاد می کنیم، باید مراقب باشیم که شکاف اقتصادی و درآمدی به وجود نیاید و بسیاری از اعتراضات اخیر به این دلیل است.

وی بیان داشت: رویکرد جهادی از دیگر مؤلفه های اقتصادی است که  باید به آن توجه بیشتری داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ما در ارزیابی 40 سالگی انقلاب باید منصف باشیم؛ انقلاب اسلامی خدمات بسیاری از منظر اقتصادی به مردم داشته است؛ اما ناکامی هایی که به وجود آمده، ناشی از نگاه اقتصاد متعارف است؛ یعنی نگاه های لیبرالیستی، دگراندیشی در اقتصاد و ... ما را به این روز انداخته است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی ابراز داشت: سرمایه سالاری گفتمان امروز غرب است و برخی در داخل کشور، به این گفتمان اعتقاد داشته و همین تفکر سبب می شود که در چند سال اخیر، میلیون ها دلار صرف واردات خودروهای لوکس شده و این افراد تعیین کننده در مجلس ما باشند.

حاکمیت و سیطره بانک ها در ایران بسیار نگران کننده است

حجت الاسلام والمسلمین معصوم نیا خاطرنشان ساخت: حاکمیت و سیطره بانک ها در ایران بسیار نگران کننده است و بخشی از نارضایتی های مردم به سیستم پولی و مالی بانک های ما بر می گردد.

وی تصریح کرد: ویژگی حاکمیت نظام پولی و مالی این است که بخش پولی از بخش واقعی اقتصاد جدا شده و بخش پولی زاینده پول شده؛ بدون آنکه در بخش اقتصاد پولی به وجود آید.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امروز بانک ها حاکم بر اقتصاد ایران شده و بسیاری از نارضایتی های موجود به این مقوله برگشته و دنیای غرب نیز از این موضوع در کشورهای خود نگران است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: امروز نتیجه حاکمیت بانک ها که مرکز تراکم ثروت و خلق ثروت از پول شده است، پیدایش ثروت مندان بزرگ را برای ما داشته است. تا فکر اساسی برای بخش پولی و مالی نشود، از نارضایتی ها کاسته نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که حقوق شهروندی مردم بر عهده حاکمیت است یا حوزه؟، خاطرنشان ساخت: رسالت اصلی حوزه تبیین دین است که اگر به درستی انجام شده و روحانیت بتواند در کنار مردم بودن را حفظ کند، بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: انقلاب اسلامی بر این محور شکل گرفته که دین در تمام عرصه ها برنامه دارد؛ امروز پس از 39 سال از انقلاب، عده ای هستند که متأسفانه در داخل درصدد تبیین و اثبات ناکارآمدی دین هستند؛ رسالت اصلی حوزه بر اساس فرمایشات امام راحل آن است که مکتب شیعه معتقد است اسلام کامل است؛ وقتی ما به حکومت مهدوی معتقد هستیم، بر این باوریم که اسلام تمام شئون جامعه را اداره خواهد کرد.

ناکارآمدی ما به عدم التزام به دین برمی گردد

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه خوارزمی بیان داشت: کارآمدی دین در تمام عرصه ها مسئله ای است که برای ما مهم است و وظیفه حوزه و روحانیت این است که تبیین کند؛ هرکجا که به دین عمل شد، موفق بوده ایم و ناکارآمدی ما به عدم التزام به دین برمی گردد.

حجت الاسلام والمسلمین معصوم نیا اظهار داشت: امروز متأسفانه برخی از افرادی که نمازخوان هم هستند، معتقدند که باید از نسخه های غربی استفاده کرد و این خطر در بیخ گوش انقلاب اسلامی است.

وی ابراز داشت: ما به عنوان حوزه و روحانیت، باید دین را در عرصه های فرهنگ، اقتصاد و ... تبیین کرده و کارآمدی آن را نشان دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: برای مردم قابل باور نیست که بانک مرکزی بگوید مؤسسه کاسپین مورد تأیید نبوده است؛ مردم به نظام اشکال می گیرند و این مشکلات به دلیل عدم التزام به مباحث دینی است.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه تصریح کرد: امروز باید رسالت های فراموش شده را به میدان آورده و نظام پولی و مالی اسلامی را عرضه نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین معصوم نیا بیان داشت: وظیفه حوزه است که مطالبات برحق رهبر انقلاب را که برگرفته از اسلام و دین است را از مسئولان مطالبه گری نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha