شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مصاحبه امام خمینی(ره) با رسانه های خارجی

حوزه/ خـارجـيـان كـه در مـمـلكـت هـسـتـند، اگر خلافى در مملكت نكنند، حكومت ما بر طبق قـوانـيـنـش بـا آنـان عـمـل خـواهـد كـرد و بـراى آنـان نـاراحـتـى فـراهـم نـخـواهـد شـد. امـا اسـرائيـل مـطـرود مـاسـت و براى هميشه، نه نفت به او مى دهيم و نه آن را به هيچ وجه مى شـنـاسـيـم.

خبرگزاری «حوزه»؛ مخالفت های امام خمینی(ره) با رژیم شاهنشاهی، از سوژه های رسانه های گوناگون دنیا در سال های پیش از انقلاب اسلامی ایران بود که در این راستا مصاحبه هایی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. «خبرگزاری حوزه» در 30 شماره به صورت روزانه به انتشار برخی از این مصاحبه ها می پردازد.
* مصاحبه امام خمينى(ره) با كانال سى.بى.اس آمريكا در تاريخ 20/9/57

سؤال: شما درباره تظاهرات ديروز و راهپيمايى تهران چه فكر مى كنيد؟ نتيجه آنها از نظر شما چگونه است؟

جـواب: تـظاهرات ديروز در سطح بسيار وسيعى انجام گرفت و نتيجتا اعلام شد كه شاه را نـمـى خـواهـند؛ اگرچه ملت شجاع اين را قبلا بارها اعلام كرده بودند و شاه اصلا هيچ جنبه قانونى ديگر ندارد و تمام ملت براى چندمين بار در سراسر ايران اعلام كردند كه ما شاه را نمى خواهيم .

سـؤال: شـمـا احـسـاسـتان نسبت به تظاهرات ديروز چه بوده است؟ آيا شما راضى بوده ايد؟

جـواب: كـامـلا راضـى هـسـتـم و عـقـيـده ام بـر ايـن اسـت كـه مـؤثـر بـوده است. مردم با كـمـال نـظـم و آرامـش اعلام كرده اند كه ما شاه را نمى خواهيم، شعارها اسلامى بوده است و ضد شاه و جز مسلمانان هيچ كس در اين تظاهرات شركت نداشته است.

سـؤال: ناظرين معقتدند كه اگر شاه استعفا بدهد، يكى از دو چيز رخ خواهد داد، يا اينكه يك حكومت اسلامى به معناى واقعى كلمه روى كار خواهد آمد و يا نظاميان، دولت را در دست خواهند گرفت كه در نهايت، هر دو كار به نفع روسيه تمام خواهد شد، به نظر شما چه اتفاقى خواهد افتاد؟

جـواب: نـظـامـى هـا اگـر روى كـار بـيـايـنـد، هـمـيـن هـسـت كـه هـسـت و حـل مـشـكـلات نـمـى شـود و مـلت هـم آرام نـخـواهـد گـرفـت و اگـر دولت اسـلامـى تـشـكيل شود كه خواهد شد، روسيه به هيچ وجه در ايران قدرت پيدا نخواهد كرد و دولت اسلامى به روسيه اجازه نخواهد داد كه در مملكت دخالت كند، چنانچه به هيچ مملكتى اجازه نخواهد داد.

سـؤال: در صورتى كه طرفداران شما روى كار بيايند، بر سر خارجيان چه خواهد آمد؟ نـظـر و روش شـمـا نـسـبـت بـه روسـيـه، شـوروى و اسرائيل چه خواهد بود؟

جـواب: امـا خـارجـيـان كـه در مـمـلكـت هـسـتـند، اگر خلافى در مملكت نكنند، حكومت ما بر طبق قـوانـيـنـش بـا آنـان عـمـل خـواهـد كـرد و بـراى آنـان نـاراحـتـى فـراهـم نـخـواهـد شـد. امـا اسـرائيـل مـطـرود مـاسـت و براى هميشه، نه نفت به او مى دهيم و نه آن را به هيچ وجه مى شـنـاسـيـم و امـا شـوروى مـثـل سـايـر مـمـالك اسـت، اگـر چـنـانـچـه احـتـرام متقابل را حفظ كند، ما هم با او رفتار همسايگى مى كنيم و ما به او اجازه دخالت در مملكتمان را نمى دهيم .

سؤال: چه مدت فكر مى كنيد شاه خواهد بود؟

جواب: نمى توانم پيش بينى كنم ولى ان شاءالله به همين زودى ها او مى رود.

سؤال: به نظر شما چه مدت مانده است كه شاه استعفا بدهد؟

جـواب: نـمـى تـوانـم پـيـش بـيـنـى كـنـم لكـن امـيـد اسـت سـر عقل بيايد و به زودى كنار برود، ما اميدواريم كه او را دستگير كرده و محاكمه نموده و به سزاى اعمالش برسانيم.

* مصاحبه های بعدی امام راحل با رسانه های خارجی را در شماره های بعد مطالعه کنید.

 

منبع: صحیفه نور/ جلد چهارم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha