چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
امام خمینی

حوزه/ دوست محمدیان، حضرت امام خمینی(ره) را تجسم عملی آیات قرآن کریم خواند و گفت: ایشان تجسم عینی تسلیم در برابر خدا بود، لذا اِدبار و اِقبال مردم در او تاثیر نداشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم مریم دوست محمدیان در مراسم گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره)، در مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، با استناد به آیات 63 تا 74 سوره مبارکه فرقان به بحث پیرامون ویژگی های «عبادالرحمن» پرداخت و بیان داشت: مراد از «عبادالرحمن» بندگانی هستند که مشمول رحمت واسعه الهی هستند و به سوی رحمت الهی در حرکتند، به عبارت دیگر، «عبادالرحمن» کسانی هستند که رفتار و کردارشان دقیقاً براساس گفته های پروردگار است.

وی افزود: محور رستگاری «عبادالرحمن» تخلیه و تحلیه است یعنی هم رذایل را از خود دور کرده و هم خود را آراسته به فضایل می نمایند.

معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان به ویژگی های «عبادالرحمان» بر اساس سوره فرقان پرداخت و در بیان اولین ویژگی این افراد، گفت: آنان در زمین آرام راه می روند و یک شیوه متعالی در زندگی دارند و به طور کلی اهل مدارا و تواضع هستند.

دوست محمدیان، دومین ویژگی «عبادالرحمن» را شب زنده داری و تدام در عبادت عنوان کرد و افزود: آنان از عذاب الهی خوف داشته و با وجود اینکه اهل عبادت و بندگی هستند مغرور نبوده و دائماً به یاد معاد هستند.

وی با بیان این که عبادالرحمن بدون اسراف و سخت گیری اهل انفاق هستند، تاکید کرد: نماز شب و عبادت باید در کنار رسیدگی به محرومان جامعه باشد.

استاد حوزه، اخلاص در توحید و یکتاپرستی و خدامحوری، پرهیز از امور باطل و بیهوده، تدبر و برداشت صحیح از آیات قرآن، درخواست فرزند شایسته و امامت و رهبری پرهیزکاران را از دیگر ویژگی های بندگان صالح خدا دانست.

دوست محمدیان اظهار کرد: دست یافتن به قله کمالات جز در سایه این دوازده ویژگی ممکن و میسر نخواهد بود. حضرت امام خمینی(ره) نمونه بارز این ویژگی ها بودند و در بیان قران کریم کسانی که متصف به این اوصاف باشند قطعاً هدایت یافته اند و به پاداش عظیم الهی می رسند.

وی افزود: هدف از نهضت امام خمینی(ره) خودسازی و دیگرسازی است، امام با اخلاص و خدامحوری توانست به مقام «امام متقین» نائل آید.

استاد حوزه علمیه خواهران گلستان در تشریح «امام متقین» بیان کرد: امام متقین که از جمله اوصاف امام راحل است، یعنی نه تنها به فکر هدایت و سعادت خود است؛ بلکه توانست جامعه ای که هویت ملی و دینی خود را از دست داده بود را نجات دهد.

دوست محمدیان انقلاب های رخ داده در گوشه و کنار عالم را ریشه در عملکرد امام خمینی(ره) دانست و گفت: حضرت امام سختی های فراوانی را برای رساندن انسان ها به فلاح و رستگاری متحمل شد.

وی خاطرنشان کرد: نیاز انسان به امام فقط مختص به دنیا نیست، بلکه در آخرت نیز همه ما به مقام شفاعت شان نیاز داریم، به طوری که همه انسان هایی که به وسیله امام در دنیا هدایت شده اند، در قیامت نیز مورد شفاعت حضرت واقع خواهند شد.

عضو هیئت امنای مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با استناد به سوره مبارک فرقان، خاطرنشان کرد: رسیدن به مقام «امام متقین» اختصاص به حضرت امام(ره) و افراد خاص ندارد، بلکه نزول آیه عام است و همه را در می گیرد بدین معنا که می توانیم به عنوان امام عملی و علمی، رهبری فکری یک عده را برعهده بگیریم منتهی یکی در حد خانواده، یکی در حد یک محل و یکی در حد جهانی.

دوست محمدیان به راه های رسیدن به مقام امامت اشاره کرد و توضیح داد: رسیدن به مقام امامت از طرق مختلف انجام می شود همچون؛ معرفت و شناخت نسبت به خود و خدا که از راه کلاس و بحث و نیز سازندگی و تهذیب نفس امکان پذیر است، همچنین هجرت کردن بدین معنا که تصمیم بر سیر و سلوک نماید و نیز از راه سرعت به طوری که انسان فرصت رسیدن به مقامات معنوی را از دست ندهد و در پایان سبقت گرفتن در انجام کار خیر تا بتواند به مقام امام متقین نائل شود.

وی، دومین ویژگی بارز امام راحل را اخلاص و خدامحوری معرفی کرد و افزود: این ویژگی جزء ویژگی های عبادالرحمن نیز هست. اخلاص زمینه ای برای امام متقین شدن است و دو نقش را ایفا می کند، به طوری که کار را برای خدا انجام می دهد و مردم را با عمل خویش به دین دعوت می کند.

معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با بیان این که ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن است، بیان داشت: حضرت امام خمینی(ره) نیز تجسم عملی آیات قرآن کریم است، ایشان تجسم عینی تسلیم در برابر خدا بود، لذا اِدبار و اِقبال مردم در او تاثیر نداشت و هیچ گاه از هدف خود منصرف نشد و بارها برای مصلحت اسلام با آبروی خود معامله نمود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha