دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
مفتاح

حوزه/ رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان این که بحث گفتگوی ادیان، برگرفته از سیره و آموزه‌های رضوی است، گفت: امام رضا(ع) در مناظرات خود در تلاش برای دفاع از حقانیت دین اسلام بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر احمدرضا مفتاح، دانشیار و رئیس دانشکده ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب در پنل تخصصی نقش گفتگوهای دینی در همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان که در حاشیه همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفتگوی ادیان برگزارشد، با بیان این که بحث گفتگوی ادیان، برگرفته از سیره و آموزه‌های رضوی است چراکه امام رضا(ع) در این مناظرات در تلاش برای دفاع از حقانیت دین اسلام بودند، گفت: کسانی که با مباحث گفتگوی ادیان آشنایی دارند می دانند که صحبت یک طرفه با آموزه‌های دین اسلام همخوانی ندارد، چرا که ائمه معصومین(ع) خواستار و منادی گفتگوی آزادانه نیز بودند.

رئیس دانشکده ادیان دانشگاه مذاهب در خصوص مناظرات امام رضا(ع) بیان کرد: به طور کلی در همه مواردی که می‌خواهیم از روایات استفاده کنیم در ابتدا توجه به اثرگذاری آن مهم است و نکته دومی که در زمینه این مناظرات باید اشاره کرد این است که به نظر می‌رسد راوی موفق نبوده چرا که مباحث تخصصی بوده و راوی قادر به انتقال درست آن نبوده است. نکته سوم اینکه امام رضا(ع) به عنوان پیشوای شیعیان و بر اساس منطق قرآن عمل می کند.

مفتاح در ادامه گفتگوی ادیان به معنای امروزی را دور از مدرنیته خواند و خاطر نشان کرد: به نظر بنده اینگونه همایش ها باید بدور از مسئله مدرنیته ای باشد که خود مسیحیان نیز با آن چالش دارند.

باید پذیرای گفتگوی آزادانه میان ادیان بود

دکتر سباستیان کاپوتو روزنامه نگار و خبرنگار ایتالیایی، در ادامه این پنل نیز با اشاره به فعالیت های خود در عرصه گفتگوی بین ادیان گفت: تاکنون به کشورهای آسیایی زیادی سفر کرده ام و معتقدم برای حفظ یک گفتمان مفید باید هویت اسلامی و یا مسیحی خود را حفظ کنیم و پذیرای گفتگوی آزادانه بین ادیان باشیم.

وی در ادامه با اشاره به فضاسازی غربی که بر علیه خاورمیانه شکل گرفته است، تصریح کرد: رسانه‌های غربی کوچکترین فعالیت ضد حقوق بشر در کشورهای عربی و اسلامی را به بدترین نحو ممکن منتشر می‌کنند اما در برابر کشتار مسلمانان یمن، افغانستان، سوریه، عراق و فلسطین سکوت اختیار کرده‌اند.

این روزنامه نگارایتالیایی با بیان این که رسانه‌های غربی حتی به فشارهای روحی و روانی در غرب نیز اشاره نمی‌کنند و بیشتر برخوردهای نامناسب با مسیحیان که در قلب اروپا رخ می دهد در سکوت خبری محو می‌شود، عنوان کرد: مسیحیان در دنیای غرب امروزی جزء اقلیت‌ها هستند و حتی فرهنگ کفر از فرهنگ مسیحیت پررنگ‌تر شده است.

وی با تاکید بر اینکه نسل جوان امروز چون به راحتی حقه‌های مدرنیته را درک کرده، در حال بازگشت به آغوش مذهب و دین است، ادامه داد: بهترین و مطمئن‌ترین راه برای گفتگوی مذاهب ردکردن مدرنیته و ردکردن گناه محوری در زندگی روزمره است.

زندگی مسالمت آمیز مرهون گفتگو است

در ادامه این پنل مریم مقداد، نویسنده تونسی همزیستی مسالمت آمیز را در گرو گفتگوی میان ادیان الهی خواند و تاکید کرد: گفتگو در جامعه اسلامی باید آزاد و قابل انتشار باشد زیرا دین اسلام منادی همزیستی مذهبی با پیروان سایر ادیان می باشد، در حقیقت اسلام برای همه انسان‌های آزاده است و همگان را دعوت به موعظه می‌کند.

این نویسنده تونسی با اشاره به انتقال نادرست مباحث اسلامی اظهارکرد: گروهی سیاست اسلامی را در رابطه با ملل غیرمسلمان بر پایه جنگ دانسته در حالیکه این جستار با رویکرد نظری و اسنادی و با استناد به منابع اصیل اسلامی ثابت می‌کند که اصل تعامل با غیرمسلمانان بر صلح و همزیستی بوده و دین اسلام منادی همزیستی مذهبی با پیروان سایر ادیان است.

مراکز تحصیلی و دانشگاه ها خدامحوری را در راس همه دروس خود قرار دهند

خوله مهدی شاکرالجراح، استاد دانشگاه جامعه الکوفه عراق در ادامه با استناد به قرآن کریم، آیات قرآن را بهترین روش زندگی توام با آرامش برای بشریت برشمرد و تاکید کرد: این مهم در گرو استفاده از قرآن وعملیاتی کردن آن در زندگی فردی و اجتماعی است. و مراکز تحصیلی و دانشگاه ها باید با بهره گیری از قرآن، خدا محوری را در راس همه دروس خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه در گفتگو باید نقاط مشترک در نظر گرفته شود، نرم گویی را عنصر اصلی گفتگو برشمرد.

کمک به انسانیت هدف اصلی گفتگوی ادیان است

احمد رضا توحیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم با حضور دراین پنل عنوان کرد: تغییر، رشد و توسعه یک سری تکان دارد همانطور که مدرنیته چالش دارد اما اینکه ما به عنوان ادیان باید چه اقدامی انجام دهیم تا از مضرات آن جلوگیری کنیم در گرو همگرایی ادیان است و بشریت توامان با حقوق بشر، حقوق های دیگری از جمله صلح دارند که در گرو حفظ حقوق فردی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با انتقاد از حقوق بشر آمریکایی اظهار کرد: یکی از نقاط قوت برای انسانها کمک به همنوع است بنابراین کمک به انسانیت هدفی است که می خواهیم در گفتگوی ادیان به آن دست پیدا کنیم.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha